در این پست از سایت افزایش سن بازنشستگی مشاغل سخت,حداکثر سن بازنشستگی مشاغل سخت را قرار دادیم . آیا افزایش سن بازنشستگی برای مشاغل سخت و زیان آور هم لحاظ شده است ؟ حداقل و حداکثر سن بازنستگی مشاغل سخت و زیان آور در برنامه هفتم توسعه چقدر است ؟ بر اساس اخبار و خبرهای رسیده سن بازنشستگی کارگران نیز افزایش یافته است . در بودجه سال 1402 که مجلس تصویب کرده است سن بازنشستگی افزایش پیدا کرده است . به تازگی لایحه ای با عنوان افزایش سن بازنشستگی کارمندان و کارکنان دولت به تصویب مجلس رسیده است . طرح افزایش سن بازنشتگس از 30 سال به 35 سال شامل چه افرادی و چه کسانی می شود ؟ آیا همه کارمندان و کارکنان دولت شامل لایحه افزایش سن بازنشستگی در سال 1402 می شوند ؟ برای دیدن آخرین اخبار و جزئیات کامل و دقیق افزایش سن بازنشستگی اجباری و قطعی در بودجه سال 1402 به ادامه مطلب مراجعه کنید . سایت استار بورس …

در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با اخبار و خبرهای جدید و جزئیات لایحه افزایش سن بازنشستگی کارمندان و کارکنان دولت و کارگران مشاغل سخت و زیان آور در سال 1402 …

اعتراض کارگران معدن به افزایش سن بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور

برنامه هفتم توسعه سن بازنشستگی برای کارگران معادن را افزایش داده است.
اعتراض کارگران معدن به افزایش سن بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور

تعدادی از کارگران معادن استان کرمان و کارگران معدن چادرملو در استان یزد، پس از تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه در دولت، در تماس با خبرنگار ایلنا، از افزایش سن بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور انتقاد کردند.

طبق تبصره ۳ ماده ۶۶ لایحه برنامه توسعه «سقف سنوات ارفاقی مشمولان قانون اصلاح تبصره (۲) الحاقی به ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی (مصوب ۱۳۸۰/۰۷/۱۳) حداکثر هفت سال خواهد بود». این تبصره در واقع سقفِ سنواتِ ارفاقیِ کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور را از ۱۰ سال به ۷ سال کاهش داده است. با این اوصاف، کارگران مشاغل سخت و زیان آور، سه سال بیش از آنچه تا امروز مقرر بوده، باید بر سر کار خود بمانند.

همچنین مطابق با تبصره‌ی ۵ ماده ۶۶ «حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای زنان ۴۵ و مردان ۵۰ سال» تعیین شده است. این در حالیست که تا امروز کارگرانِ مشاغل سخت و زیان‌آور، در صورتِ اشتغالِ متوالی بعد از بیست سال کار بازنشست می‌شدند و سن، هیچ دخالتی در بازنشستگیِ آن‌ها نداشت. در این برنامه اما، کارگران حتی با پُر کردنِ سابقه‌ی کاری باید تا رسیدنِ به سنِ بازنشستگی صبر کنند.

بنابراین در صورتِ تصویب و ابلاغ این برنامه، زمانِ رسیدن به سن بازنشستگی کارگران مشاغل سخت زیان‌آور، هم به دلیل کاهش سقف سنوات ارفاقی و هم به دلیلِ قیدِ سنِ بازنشستگی، افزایشِ خواهد یافت. به طور مثال، اگر کارگرِ مردی در سن بیست سالگی در شغلی سخت و زیان‌آور مشغول به کار شود، در سن ۴۳ سالگی، سقف کاری خود را پُر می‌کند اما باید تا سنِ ۵۰ سالگی برای بازنشستگی صبر کند.

یکی از کارگران معدن کرمان می‌گوید: با افزایش سه ساله‌ی سن بازنشستگی در مشاغل سخت، باید سه سال بیشتر صدها متر زیر زمین کار کنیم؛ دولت چطور به این نتیجه رسیده‌ که سن بازنشستگی کارگران مشاغل سخت را افزایش دهد؛ چرا برای جلوگیری از بحران در سازمان تامین اجتماعی از ما کارگران معادن مایه می‌گذارند، چرا دولت بدهی‌های خود را به سازمان نمی‌پردازد؟

برخی کارگران معدن چادرملو نیز نسبت به این شیوه از اصلاحات اعتراض کردند؛ آن‌ها می‌گویند: تغییر مختصات شغلی کارگران معادن بدون مشارکت نمایندگان آن‌ها درست و عادلانه نیست.

درخواست مخالفت نمایندگان مجلس با افزایش سن بازنشستگی و حداقل سن در مشاغل سخت و زیان‌آور

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

سلام

تقاضا داریم با افزایش سن بازنشستگی و حداقل سن ۵۰ سال در مشاغل سخت و زیان آور، مخالفت کرده و ماده ۶۶ قانون پنج ساله هفتم را به صورت رضایت کارگران و کارمندان با موافقت کارفرما لحاظ نمایید. از مزایای این طرح، ایجاد شغل برای جوانان و افزایش تولید با نیروی تازه نفس می‌باشد.

 

همچنین تقاضا داریم میانگین عمر کارگران در مشاغل سخت و زیان‌آور و دریافتی مدیران و هیئت مدیره شستا و شرکت‌های زیر نظر صندوق در سامانه مجلس شورای اسلامی در دسترس مردم قرار گیرد.

https://www.karzar.net/76233

افزایش تدریجی سن بازنشستگی تا پایان برنامه هفتم توسعه

منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه:

️ صندوق‌های بازنشستگی ناترازی‌های شدیدی دارند، منابع و مصارف آن‌ها با هم سازگاری نداشته و دچار کسری هستند.

️ باید برخی اصلاحات در ضوابط بازنشستگی اتفاق بیفتد. تحت تدابیری، سن بازنشستگی تا پایان برنامه هفتم، به تدریج افزایش خواهد داشت.

️ با توجه به محدودیت منابع صندوق‌های بازنشستگی، خدماتی که بازنشستگان انتظار دارند دریافت کنند، عملاً تحقق پیدا نمی‌کند که باعث عدم رضایت‌مندی می‌شود.

واکنش یک مقام کارگری به افزایش سن بازنشستگی

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه برای حفظ منابع صندوق‌ها باید راهکارهای دیگری غیر از افزایش سن و سابقه بازنشستگی را در پیش گرفت، تاکید کرد: جامعه کارگری نسبت به این مساله حساس است و چنین طرح‌هایی موجب تضییع حقوق بیمه‌شدگان می‌شود و نمی‌تواند قابل اجرا باشد چون قرارداد بیمه سال‌های قبل بسته شده است.

هادی ابوی در گفت وگو با ایسنا، درباره پیگیری مطالبات کارگران و افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه گفت: این پیشنهاد در ادوار مختلف مطرح شده است ولی متاسفانه برنامه‌ریزان و پیشنهاد دهندگان به اصل مساله توجه نمی‌کنند و بدون آنکه نظر تشکل مربوطه را بگیرند، برای بازنشستگان یا کارگران تصمیم می گیرند.

وی با بیان اینکه برخی موضوعات نظیر بازنشستگی در جامعه به خصوص جامعه کارگری و بازنشستگان حساسیت بسیاری دارد، افزود: ما نمی‌توانیم برای کارگری که ۳۰ سال قبل با تامین اجتماعی قرارداد بسته و ماهانه از حقوقش به صندوق تامین اجتماعی حق بیمه واریز کرده تا در دوران بازنشستگی از آن استفاده کند، تصمیم بگیریم.

ابوی افزود: برای افرادی که دارای سوابق بالا هستند و حتی کسانی که سابقه ۵ سال در تامین اجتماعی دارند، چنین طرح هایی قابل اجرا نیست چون قرارداد سالهای قبل بسته شده است مگر برای کسانی که به تازگی می خواهند وارد بازار کار شوند و بیمه پردازی داشته باشند.

به گفته این مقام مسئول کارگری، برای حفظ و پایدارسازی منابع صندوق‌ها باید راهکارهای دیگر را در پیش گرفت و نباید به این دلیل حقوق بیمه شدگان را تضییع و بر خلاف نظر و میل آنها سن و سابقه بازنشستگی را تغییر داد چون بیمه‌شدگان برای آینده خود برنامه‌ریزی کرده‌اند.