از میوه های خوشمزه ی تابستانی که سرشار از ترکیبات مفید از جمله آنتی اکسیدان میباشد هلو است. تاثیر هلو در جلوگیری از بیماری ها از جمله سرطان و پیری بسیار قوی است که هرچقدر تازه تر و رسیده تر باشد خواص آن بیشتر است.

فهرست دسترسی سریع

هلو دشمن سرطان سینه ،رحم، پروستات و کبد است. هلو باعث زیبایی پوست میشود و قند خون را پایین می آورد . خوردن هلو برای خانم های باردار بسیار توصیه میشود چرا که گرفتگی عضلات و خستگی را ازبین میبرد و حس شادابی در این افراد را بیشتر میکند.در ادامه این مطلب درباره ی خواص هلو و چگونگی پیشگیری از سرطان بیشتر بخوانید.

این میوه تابستونی دشمن همه سرطان هاست!

این میوه تابستونی دشمن همه سرطان هاست!

خواص هلو

یک هلو متوسط ​​حدود ۲ گرم فیبر دارد که نیمی از آن فیبر محلول است، در حالی که نیم دیگر آن فیبر نامحلول است. فیبر نامحلول به حرکت غذا در روده و هضم سریع غذا کمک می‌کند و احتمال عارضه یبوست را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، فیبر محلول غذا را برای باکتری‌های مفید در روده شما فراهم می‌کند.

این باکتری‌ها به نوبه خود اسیدهای چرب زنجیره‌ای کوتاه (مانند استات، پروپیونات و بوتیرات) تولید و سلول‌های روده را تغذیه می‌کنند. اسیدهای چرب زنجیره‌ای کوتاه در روده به کاهش التهاب و بهبود علائم اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و «کولیت اولسروز» کمک کند.

سلامت قلب

خوردن منظم هلو سلامت قلب را افزایش می‌دهد. هلو عوامل خطر بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، مطالعات البته در لوله آزمایش نشان می‌دهد که این میوه، به اسیدهای صفراوی متصل می‌شود (ترکیباتی که کبد شما از کلسترول تولید می‌کند). سپس اسیدهای صفراوی بسته – همراه با کلسترول موجود در آنها – در نهایت از طریق مدفوع دفع می‌شوند. این امر به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند.

تحقیقات صورت گرفته در لوله آزمایش و روی حیوانات دیگر نشان داد که هلو سطح کلسترول LDL کل و «کسترول بد» و همچنین فشارخون و سطح تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. تحقیقات روی موش‌های چاق همچنین نشان داد که «آب هلو» سطح هورمون آنژیوتانسین II را کاهش و فشار خون را افزایش می‌دهد.

پیشگیری از سرطان

هلو مانند بسیاری از میوه‌ها ترکیبات گیاهی مفیدی را ارائه می‌دهد که بدن را در برابر انواع سرطان محافظت می‌کند. به طور خاص، پوست و گوشت هلو غنی از کاروتنوئیدها و اسید کافئیک – دو نوع آنتی اکسیدان دارای خواص ضد سرطانی- هستند. تحقیقات آزمایشگاهی روی حیوانات نیز نشان داده است که ترکیبات موجود در دانه هلو رشد تومورهای غیر سرطانی پوست را محدود و از تبدیل آنها به سرطان جلوگیری می‌کند.

ناگفته نماند، هلو مملو از پلی‌فنول است. این آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کاهش رشد و محدود شدن گسترش سلول‌های سرطانی می‌شود. پلی فنول‌های هلو توانایی کشتن سلول‌های سرطانی به ویژه سرطان سینه را نیز دارند، بدون این که به سلول‌های سالم آسیبی برسانند.

محققان گزارش دادند که یک فرد برای دریافت پلی‌فنول مورد نیاز برای درمان سرطان، باید روزانه حدود دو تا سه عدد هلو بخورد. در مطالعه دیگری، زنان یائسه که روزانه حداقل ۲ عدد هلو یا شلیل مصرف می‌کردند، در طول ۲۴ سال، ۴۱ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه بودند.

کاهش آلرژی

هنگامی که بدن شما در معرض آلرژن قرار می‌گیرد، «هیستامین» یا مواد شیمیایی ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن را آزاد می‌کند تا بدن را از آلرژن خلاص کند. هیستامین‌ها بخشی از سیستم دفاعی بدن هستند و باعث بروز علائم آلرژی مانند عطسه، خارش یا سرفه می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که هلو با جلوگیری از انتشار هیستامین در خون به کاهش علائم حساسیت کمک می‌کند.

علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی گزارش می‌دهند که عصاره هلو نیز در این امر موثر است. همچنین می‌تواند التهابی را که معمولا در واکنش های آلرژیک دیده می‌شود، محدود کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین قدرت این اثرات در افراد مبتلا به آلرژی مورد نیاز است.

کاهش وزن

هلو حاوی ترکیباتی به نام فنلی است که می‌تواند با چاقی مقابله و روند کاهش وزن را سریع‌تر کند. کالری هلو در برابر مواد مغذی که دارد، بسیار پایین است و فیبر زیادی دارد، از همین رو مصرف این میوه موجب احساس سیری و کاهش وزن می‌شود. اگر از رژیم‌های غذایی لاغری استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌شود هلو را نیز در سبد غذایی خودتان قرار دهید تا سریع‌تر به تناسب اندام برسید و وزن کم کنید.