بعد از سقوط هواپیمای رهبر گروه نظامی خصوصی واگنر، رئیس‌جمهور روسیه از نیروهای این گروه خواست که به دولت وفاداری کنند. پس از این حادثه، دستوراتی به‌سرعت اجرا شد و افراد مشغول به امضای سوگند وفاداری به روسیه شدند.

سخنگوی رئیس‌جمهوری ادعاهای غرب را تکذیب کرد و این دستورات به‌منظور کنترل دقیق‌تر نیروهای نظامی خصوصی بود. این سوگند نیازمندی به اجرای دستورات رهبران ارشد روسیه را دربرمی‌گیرد.

گروه نظامی واگنر پس از شورشی علیه مسکو، با میانجیگری پایان یافت و دلیل شکست آن به پایبندی نظامیان ارتش روسیه به سوگند و وظایفشان برگشت.درادامه به جزئیات این خبرمی پردازیم.

این هم از آخر عاقبت واگنر ها !

این هم از آخر عاقبت واگنر ها !

بعد از لرزه‌ای که سقوط هواپیمای “یوگنی پریگوژین” به دل روسیه زد، “ولادیمیر پوتین”، رئیس‌جمهوری که بر کنترل کشور غلبه دارد، به نیروهای جریان مخفی وی دستور جالبی داد. او از آنها خواست تا به طوق وفاداری به خانه‌ی مادری‌شان، دولت روسیه، آغاز کنند. چهارشنبه تاریکی‌های یک سقوط غم‌انگیز به سراغ ما آمد.

پریگوژین در آن هواپیما حضور داشته؟

گفتنی است که “پریگوژین” هم در آن هواپیما حضور داشته و شاید این جرم از دل‌های مردم بیرون زده شود. وقتی دیگران هنوز در تعجب از این واقعه هستند، پوتین در پنجشنبه با یک بیانیه کوتاه، دست به دل مرگ‌های پنهانی‌اش زد و به خانواده‌های جانبازان این حادثه تسلیت گفت. اما چه جنبه‌ای از این داستان به چشم خود نیکو نیست؟

با گذشته‌ای که به آن دست زده، رئیس‌جمهور اعمال فوری‌ای را به اجرا درآورد. جمعه‌ای که همه خانواده‌ها هنوز در حال پشت‌سرگذاشتن رازها بودند، “پوتین” دستوری را برای اینکه ماهیت این سقوط از زبان واگنری‌ها خداحافظی شود، امضا کرد.

سخنگوی کاخ سفید که به تازگی در روزنامه‌های خارجی دیده‌شده بود، ادعاهای غمزده‌ای که از سوی غرب می‌آمد را به‌طور یکسان با یک دستور جدید تطهیر کرد.

این هم از آخر عاقبت واگنر ها !

این هم از آخر عاقبت واگنر ها !

به گفته تحلیلگران و مشاوران تاجری، این دستور جدید چندان به‌رغم سخنگویی که در آن به گفته رسانه‌های غربی دروغ محض است، دارای جنبه‌هایی از اجبار بود.

سوگند واگنرها

این سوگند به کارکنان و پیمانکاران نظامی واگنری نیاز به پایبندی به مراد و نیازهای دولت روسیه را تحمیل می‌کند. به این تحلیل، این اقدام یک تلاش آشکار برای تسخیر و کنترل نیروهای خصوصی است که به طور طبیعی دست دولت را در پشتیبانی از نظامی‌های دولتی از خود سر می‌زنند.
اما دستورات این سوگند، جدیداً بر وبسایت کرملین قرار گرفته است و به هر کسی که با ارتش روسیه همکاری می‌کند یا در عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین سهیم است، پیوسته از خود باور می‌کند که باید به روسیه اعتماد و وفاداری کند.

این سوگند حاوی بندی است که تعهد به اجرای دستورات رهبران ارشد روسیه را به همراه دارد.
آخرین مبارزه‌ی نظامی واگنری در ژوئن، همگام با شروع یک شورش مسلحانه علیه مسکو بود.

اما به سرعت با دخالت میانجیگری یکی از ائتلافی‌های منطقه، چپ و راست‌ها بر باد رفتند. در آن زمان، وزیر دفاع روسیه با نام “سرگئی شویگو” دلیل انهدام این شورش را معرفی کرد: پایبندی نظامیان ارتش روسیه به سوگند و وظیفه‌های خود.
گروه واگنر به‌عنوان تنها تشکیلات نظامی که قبل از آغاز شورش، قراردادی با وزارت دفاع روسیه امضا کرده بود، نقطه پایانی برای یک مبارزه طولانی به‌شمارمی رود.