از عفونت های رایج در بانوان عفونت قارچی است که علاوه بر ترشحات و التهاب علائم اذیت کننده مثل سوزش و خارش را به همراه دارد که سریعا باید دست به کار شده و درمان کنید چون با گذشت زمان علائم آن شدیدتر و به درد و سوزش های غیر قابل تحمل تبدیل میشود. حدود 75% از خانم ها حداقل یکبار در طول عمر خود به این عفونت دچار میشوند پس یاد گرفتن راه کارهایی برای این مشکل از واجبات برای زن ها و حتی دختر خانم ها است. چند روش متفاوت و آسان در عین حال موثر در درمان عفونت قارچی واژن به شما ارائه خواهیم داد تا خودتان هر کدام که برایتان مقدور است انجام دهید.

درمان سریع و آسان عفونت قارچی واژن/3 روش خانگی موثر

درمان سریع و آسان عفونت قارچی واژن/3 روش خانگی موثر

درمان عفونت قارچی واژن با جوش شیرین

نشستن در وان جوش شیرین یکی از راه های موثر در کنترل سوزش تورم ترشح و خارش واژن در اثر عفونت قارچی است. جوش شیرین با تنظیم اسیدیته واژن و کشتن قارچ ها به درمان این مشگل بسیار کمک خواهد کرد. میتوانید به هر لیتر آب یک قاشق مرباخوری جوش شیرین اضافه کنید و به مدت 10 تا 30 دقیقه روزی یک بار داخل آن بشینید.

درمان عفونت قارچی واژن با روغن درخت چای

روغن درخت چای نوعی اسانس روغنی است، که از آن برای درمان عفونت باکتریایی واژن و قارچ ناحیه تناسلی استفاده می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهند که شیاف‌ واژینالِ حاوی روغن درخت چای، به درمان عفونت‌های واژن کمک می‌کند. نتایج این تحقیقات نشان داده که روغن درخت چای خواص ضد قارچی دارد‌.

همچنین یک مطالعه انجام شده در سال‌های اخیر این طور نشان می‌دهد که روغن درخت چای به عنوان یک ضد میکروب موثر در کمک به تجزیه بیوفیلم‌ها (مخمرهای زنده‌ای که در کنار هم یک لایه‌ی نازک تشکیل می‌دهند) مفید است.

طرز استفاده از روغن درخت چای

هرگز از آن به صورت رقیق‌نشده روی پوست استفاده نکنید. قبل از استفاده، حتما آن را با یک روغن حامل (پایه)، نظیر روغن جوجوبا یا روغن نارگیل رقیق کنید. در حال حاضر استفاده از شیاف‌‌های واژینال روغن درخت چای آماده، بهترین گزینه برای درمان عفونت‌های قارچی است.

از روغن درخت چای به طور مداوم و به صورت خوراکی استفاده نکنید. همچنین اگر پوست حساسی دارید، روغن درخت چای را فراموش کنید. به طور کلی در صورت بروز هرگونه تحریک و ناراحتی، استفاده از آن را قطع کنید.

روغن درخت چای را می‌توانید به صورت آنلاین از عطاری‌ها یا داروخانه‌ها تهیه کنید.

درمان عفونت قارچی واژن با ماست‌ طبیعی

ماست‌، شیرین‌نشده و غیر طعم‌دار، حاوی باکتری‌های مفیدی به نام پروبیوتیک‌ها هستند. پروبیوتیک‌ها به سلامت و تنظیم مجدد تعادل بین باکتری‌ها و مخمرها کمک می‌کنند.

مطالعه‌ مروری در سال ۲۰۰۶ نشان داد که برخی از انواع پروبیوتیک‌ها، مخمر‌هایی که منجر به عفونت قارچی واژن می‌شوند را از بین می‌برند. محققان این مطالعه، با بررسی و مرور سایر مطالعات، ادعا کردند که بسیاری از افراد با مصرف پروبیوتیک، به روش‌های زیر تسکین یافته‌اند:

خوردن ماست

استفاده موضعی از ماست روی ناحیه خارجی واژن

به کار بردن آن به صورت واژینال

درمان عفونت واژن با استفاده از سیر

در یک مطالعه آزمایشگاهی در سال ۲۰۰۵ نشان داده شد که سیر در از بین بردن کاندیدا موثر است. با این‌حال در مورد اثربخشی سیر در درمان عفونت‌های مخمری در شرایط غیر آزمایشگاهی (مثلاً در بدن) همچنان تردیدهایی وجود دارد.

اگر می‌خواهید از سیر برای درمان عفونت مخمری استفاده کنید، مقدار آن را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید. برخی وبسایت‌ها پیشنهاد می‌کنند سیر را داخل واژن خود قرار دهید؛ اما گزارشات نشان می‌دهند که این کار منجر به سوزش واژن، درد شدید و خارش واژن می‌شود. بنابراین برای بهره‌گیری از خواص سیر، باید آن را به رژیم‌غذایی‌تان اضافه کنید.
همچنین نشان داده شده که کرم‌های واژینال حاوی سیر و آویشن در درمان عفونت واژن، تاثیری مشابه کرم واژینال کلوتریمازول دارند.

روغن نارگیل برای درمان عفونت واژن

روغن نارگیل خواص ضد قارچی دارد و نشان داده شده که برای مبارزه با قارچ کاندیدا آلبیکنس (Candida albicans) مفید است. برای تسکین علائم عفونت می‌توانید روغن نارگیل خامِ ارگانیک را به صورت داخلی یا خارجی مصرف کنید.

همچنین می‌توانید روغن نارگیل گرم‌شده را به عنوان روغن حامل، برای رقیق کردن اسانس‌های روغنی ضدقارچ قوی‌تر، نظیر روغن درخت چای یا روغن پونه کوهی یا مرزنگوش (ارگانو) استفاده کنید.

برخی روغن‌ها به طور ویژه برای پخت و پز استفاده می‌شوند و برای استفاده روی پوست مناسب نیستند؛ بنابراین برای انتخاب یک محصول مناسب، باید محصولات و برندها را با هم مقایسه کنید.