عقب گرد بازار خودرو به بهمن ماه سال ۱۴۰۱، روند کاهشی قیمت خودرو در بازار ادامه دارد تا جایی که قیمت برخی خودرو ها نزدیک به کارخانه شده است.

? روند کاهش قیمت خودروها که از حدود دوماه پیش آغاز شده بود، ادامه دارد. بررسی و تحقیق درباره قیمت خودرو ها در بازار آزاد نشان دهنده کاهش حدود ۲ تا ۶ درصد را می دهد.

ریزش قیمت بازار خودرو

ریزش قیمت بازار خودرو

پس از استیضاح وزیر پیشین صمت، این روند کاهشی شدت گرفته است، که خودرو های مونتاژی کاهش چشمگیری داشته اند.ریزش قیمت خودرو های مونتاژی از اواخر فروردین آغاز شده و اکنون شیب کاهشی بیشتری دارد.

باعقب نشینی قیمت دلار از ۴۹ تومان و رسیدن قیمت آن به ۴۶ تومان ، بازار خودرو دچار نوساناتی شده و ریزش قیمت ها شدید تر از قبل به چشم می خورد.

در حال حاضر هیچ کدام از مقامات ارشد مذاکرات و توافق با آمریکا، هنوز هیچ حرف و اظهار نظری نکرده اند.

روند کاهشی قیمت خودرو

روند کاهشی قیمت خودرو

دو محصول پرطرفدار ایران خودرو یعنی پژو ۲۰۶ و پارس معمولی ، طی هفته ی گذشته پژو ۲۰۶ کاهش داشته و از حدود ۵۰۰ میلیون به ۴۰۰ رسیده است یعنی قیمت در بهمن سال ۱۴۰۱ .

هم چنین قیمت خودرو پژو ۲۰۷ کاهش قیمت ۱۵ تا ۴۵ داشته است و حدود ۲/۵تا ۵ درصد کاهش قیمت داشته است.

قیمت ۲۰۷ دنده ای با حدود ۱۵ میلیون تومان کاهش به حدود ۵۸۰ میلیون تومان افت کرد. همچنین ۲۰۷ دنده ای پانوراما با کاهش ۳۰ میلیونی به حدود ۶۵۰ میلیون رسید. ۲۰۷ اتومات هم با کاهش حدود ۴۰ میلیونی به حدود ۷۹۵ میلیون تومان رسید و مقاومت ۸۰۰ میلیونی را از دست داد.

قیمت رانا پلاس سقف آهنی و پانوراما با کاهشی تقریبا ۱۵ میلیونی به حدود ۴۶۰ و ۵۳۵ میلیون تومان برسد. همچنین تارا دستی و اتومات نیز به ترتیب با ۱۵ و ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت به ۶۵۰ و ۷۹۰ میلیون تومان رسید. همچنین قیمت دنا پلاس، دنا پلاس توربو و دناپلاس توربو اتومات هم به ترتیب با ۶، ۸ و ۲۰ میلیون کاهش به ۶۳۰، ۷۴۵ و ۸۴۰ میلیون تومان کاهش یافت.

محصولات سایپا هم مانند ایران خودرو شامل ۲درصد کاهش قیمت شده اند.

قیمت انواع ساینا S بین ۲ تا ۱۲ میلیون کاهش یافت و ساینا S معمولی و اتومات به ترتیب با ۵ و ۱۲ میلیون کاهش به ۳۳۵ و ۴۱۳ میلیون تومان رسیدند. همچنین انواع کوییک با کاهشی بین ۳ تا ۱۰ میلیونی مواجه شدند به طوری که کوییک R و کوییک S به ترتیب با ۸ و ۱۰ میلیون کاهش، ۳۲۴ و ۳۴۰ میلیون تومان معامله شدند. همچنین شاهین دیگر محصول پرطرفدار سایپا نیز با کاهش ۱۲ میلیونی به ۵۴۷ میلیون تومان رسید.

درمحصولات سایپا مانند وانت قیمت بازار آزاد و کارخانه تقریبا به هم رسیده است،وانت زامیاد گازسوز، وانت زامیاد دیزل دو نمونه از محصولاتی هستند که با کاهش حدود ۱۰ میلیون تومانی در روز گذشته به ترتیب به ۵۴۵ و ۶۲۵ میلیون رسیدند و با قیمت کارخانه برابر شدند.

کاهش قیمت در محصولات مونتاژی هم دیده می شودآریزو ۵ با ۷۵ میلیون کاهش، یک میلیارد و ۸۵ میلیون تومان قیمت خورد که نشان دهنده کاهش حدود ۶.۵ درصدی طی تنها یک روز است.قیمت خودرو X22هم کاهشی بین ۲۵ تا ۴۵ میلیون داشته است.

در محصولات کرمان موتور ، قیمت جک J۴، جک S۵، کی ام سی T۸ و کی ام سی J۷ به قیمت کارخانه یعنی ۷۸۵، یک میلیارد و ۵۴۵، یک میلیارد و ۶۵۰ و یک میلیارد و ۷۵۰ رسیدند.

محصولات بهمن موتور،رسپکت محصول جدید و پرسرو صدای بهمن با ۳۰ میلیون کاهش به یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان رسید که در مقایسه با قیمت یک میلیارد و ۸۳ میلیونی کارخانه، اختلافی حدودا ۱۵ درصدی دارد. همچنین وانت کارا نوع تک کابین و دو کابین به ترتیب با کاهش ۱۰ و ۱۵ میلیونی به ۴۹۵ و ۵۲۰ میلیون رسیدند که نسبت به قیمت ۴۵۰ و ۴۷۰ میلیونی کارخانه، اختلافی حدودا ۱۰ درصدی دارد.

قیمت فیدلیتی ۵ نفره و ۷ نفره با کاهش ۴۰ میلیونی به یک میلیارد و ۷۱۰ و یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون رسیدند که نسبت به قیمت یک میلیارد و ۱۶۴ میلیونی و یک میلیارد و ۱۹۰ میلیونی کارخانه، اختلافی نزدیک به ۵۰ درصدی دارند. همچنین دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ هم به ترتیب با ۳۵ و ۵۵ میلیون کاهش به یک میلیارد و ۸۵۰ و دو میلیارد و ۱۲۵ میلیون رسیدند که نسبت به قیمت یک میلیارد و ۳۳۰ و یک میلیارد و ۶۱۱ میلیونی کارخانه، اختلافی نزدیک به ۴۰ درصدی دارند.