اگر به دنبال مثال برای اندیکاتور OBV در فارکس,سیگنال واگرایی صعودی و نزولی در اندیکاتورOBV و پیشبینی واگرایی منفی و مثبت در اندیکاتور OBV و تشخیص و شناسایی نقاط افزایش قیمت و صعودی بودن و کاهش قیمت و نزولی بودن با استفاده از اندیکاتور OBV و نمونه های عملی اندیکاتور OBV در بورس و فارکس و ارزهای دیجیتال و فراچارت هستید پیشنهاد میکنم این مطلب از سایت استار بورس را حتما ببینید …

اندیکاتور OBV(On Balance Volume) چیست؟

اندیکاتور OBV (On Balance Volume) یا شاخص حجم تعادلی به عنوان یک اندیکاتور تجمعی، با تفریق حجم‌ها در روزهای کاهش قیمت و جمع کردن حجم‌ها در روزهای افزایش قیمت، می تواند فشار خرید و فروش را محاسبه می‌کند.

در سال 1963 میلادی جو گرنویل (Joe Granville) در کتاب “راهکار جدید گرَنویل به منظور کسب سود بیشتر از بازار سهام” اندیکاتور OBV را معرفی کرد.

با استفاده از اندیکاتور OBV می توان جریان مثبت و منفی حجم را محاسبه کرد. چارتیست‌ها از طریق جستجوی واگرایی بین OBV و قیمت می توانند حرکت قیمت را پیش بینی کنند.

آنها می‌توانند از OBV، برای تأیید روند قیمت استفاده کنند. این اندیکاتور یکی از اندیکاتورهای محبوب در تحلیل تکنیکال است.

زمانی حجم دوره مثبت است که قیمت بسته شدن فعلی در بالای قیمت بسته شدن قبلی واقع شده باشد و زمانی حجم دوره منفی است که قیمت بسته شدن فعلی در زیر قیمت بسته شدن قبلی واقع شده باشد.

تفسیر

طبق نظریه گرنویل، در اندیکاتور OBV حجم از قیمت پیشی می‌گیرد. OBV زمانی افزایش می یابد که حجم روزهای مثبت بیشتر از حجم روزهای منفی باشد.

همچنین OBV زمانی کاهش می یابد که حجم روزهای منفی قوی تر از حجم روزهای مثبت باشد. اندیکاتور OBV کاهشی، فشار حجم منفی را نشان می دهد که می‌تواند حاکی از قیمت‌های کمتر باشد و اندیکاتور OBV افزایشی، فشار حجم مثبت را بیان می کند که می‌تواند باعث ایجاد قیمت‌های بیشتر شود.

گرنویل در تحقیق خود به این نکته که جابه جایی OBV اغلب پیش از قیمت صورت می گیرد نیز اشاره کرده است.

در این اندیکاتور زمانی انتظار افزایش قیمت باید داشته باشیم که در زمان رشد ،OBV قیمت‌ها در حال کاهش باشند و یا خنثی هستند.

زمانی هم که OBV نزول کند، در صورتی که قیمت‌ها در حال افزایش و یا خنثی باشند، می توان انتظار کاهش قیمت داشت. مقدار دقیق OBV چندان مهم نیست.

در مقابل، چارتیست‌ها باید تمرکز خود را بر ویژگی‌های خط OBV قرار دهند. آنها روند OBV را در ابتدا باید تعیین کنند.

سپس باید اقدام به بررسی میزان هماهنگی روند فعلی با روند سهام مورد نظر کنند.

در مرحله بعد، باید سطوح حمایت یا مقاومت را دنبال کرد. روند OBV در صورت شکسته شدن این سطوح، تغییر می کند و برای تولید سیگنال می توان از این شکست‌ها استفاده کرد.

از آن جایی که OBV مبتنی بر قیمت‌های بسته شدن بازه زمانی می باشد، باید به قیمت‌های بسته شدن در زمان جستجوی واگرایی یا شکست حمایتی/مقاومتی توجه کرد.