یکی از مهمترین فواید دانه چیا می‌توان به کاهش قند خون که منجر به بهبود دیابت نوع ۲ می‌شود اشاره کرد. دانه ی چیا چون دارای فیبر می‌باشد باعث بهبود دفع مدفوع می‌گردد. اگر دارای یبوست هستید برای جلوگیری از بدتر شدن آن می‌توانید دانه چیا را در آب خیس کنید و هنگامی که بافت آن ژله مانند شد آن را مصرف کنید.

یکی دیگر از فواید دانه چیا که به صورت تجربی به آن دست پیدا کرده‌اند کنترل فشار خون می‌باشد اگر به صورت روزانه و مرتب مصرف شود. بر اساس گزارشات کالج آمریکایی گوارش، یکی از شایع ترین بیماری‌های گوارشی یبوست می‌باشد که باعث می‌شود سالانه تعداد زیادی به خاطر این مشکل به بیمارستان مراجعه کند.

با توجه به اینکه دانه چیا حاوی امگا ۳، منگنز و منیزیم می‌باشد باعث کاهش قند خون می شود و به بهبود دیابت توع دو کمک شایانی می کند.
فیبری که در دانه چیا وجود دارد باعث می‌شود هنگامی که با آب ترکیب شود متورم شود و یک اثر ملین در فرد ایجاد می‌کند. فیبر موجب می‌شود که آب موجود در مدفوع نگه داشته شود و حرکت آن در روده راحتتر شود.

? فیبر موجود در دو قاشق غذاخور دانه چیا ۱۰ گرم می‌باشد. مقدار مصرف روزانه فیبر برای زنان باید ۲۵ گرم و برای مردان ۳۸ گرم باشد. در برخی از ویدیوهایی که منتشر شده دانه چیا بلافاصله پس از خیس کردن با آب می‌نوشند اما برخی دیگر توصیه می‌کنند که قبل از مصرف آن، این دانه را به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در آب خیس کنند.

زمانی که دانه چیا را در آب خیس می‌کنید یک مرحله کلیدی و مهم می‌باشد چون باعث می‌شود که حالت ژل مانند و غلیظ در آب پیدا کند که اگر زمان کافی برای این انبساط نداشته باشند سبب ایجاد مشکلات گوارشی در افراد می‌شود.

مصرف این نوشیدنی به جنگ یبوست، فشار خ

بر اساس گفته‌های جانسون آربور، دکتر سم‌شناسی پزشکی و مدیر اجرای مرکز ملی سم سرمایه در واشنگتن دی سی، وقتی که دانه‌های چیا بدون آب مصرف شوند در هنگام تماس با آب دهان و روده‌ها خیس شده و متورم می گردند و این سبب انسداد مری و روده می‌شود و می‌تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد.اما اگر زمان کافی برای خیس کردن دانه چیا به آنها بدهید بافت شبیه پودینگ پیدا می‌کنند و مصرف آنها بی‌خطر است.

نکته مهم در مصرف دانه‌های چیا

اگر مصرف آب به میزان کافی ندارید مصرف این نوشیدنی باعث می‌شود که یبوست شما را بدتر کند. در چنین مواقع می‌توانید چند لیوان آب به روتین مصرف روزانه خود اضافه کنید یا مقداری دانه چیا را به اسموتی، ماست یا بلغور جو دوسر اضافه کرده و با یبوست خود مقابله کنید.