از آنجایی که طعم سس در مزه نهایی ساندویچ و سالاد تاثیر بسزایی دارد ما در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه سس کنجد یا سس ارده مخصوص ( سس خوشمزه سالاد ) که طعمی خارق العاده را دارد به شما آموزش دهیم. پس به شما توصیه می‌کنم که همراه ما باشید تا بتوانید این سس خوش طعم را در منزل تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

ترکیبات این سس شامل ارده، روغن کنجد، آبلیمو، سیر، سرکه و .. می‌باشد که برای خوشمزه شدن سالاد و ساندویچ بسیار کاربرد دارد.همچنین از این سس برای مزه‌دار کردن گوشت هم می‌توان استفاده نمود.

این سس علاوه بر اینکه دارای طعم خاص و بسیار خوشمزه است چربی‌های مفیدی دارد که باعث می‌شود چربی‌های مضر در خون یا همان کلسترول بد را در بدن از بین ببرد.
هنگامی که کاهو می‌خوردید می‌توانید این سس را بر روی آن بریزید و از خوردن آن لذت ببرید.

طرز تهیه این سس بسیار ساده است و از مواد تشکیل شده که در دسترس همه می باشد و در مدت زمان بسیار کم و چیزی حدود ۵ دقیقه تهیه می‌شود.

مواد لازم برای تهیه سس ارده

  1. ارده، ¼ پیمانه (60 میلی لیتر)
  2. آب لیمو (تازه فشرده)، 2 قاشق غذاخوری
  3. شربت افرا، 1 قاشق غذاخوری
  4. سرکه برنج یا سرکه سفید، 1 قاشق غذاخوری
  5. روغن کنجد، 1 قاشق غذاخوری
  6. سیر خرد شده، ½ قاشق چایخوری
  7. آب، 2 قاشق غذاخوری
  8. نمک دریایی، 1/8 قاشق چایخوری
  9. فلفل سیاه، 1/8 قاشق چایخوری

طرز تهیه سس کنجد یا ارده مخصوص

تهیه سس کنجد یا ارده مخصوص

تهیه سس کنجد یا ارده مخصوص

تمام موادی که در بالا ذکر شده را درون یک کاسه بریزید و با استفاده از یک لیسک دستی آنقدر به هم بزنید تا مواد کاملاً با همدیگر مخلوط شده و یکدست شوند.درست کردن این سس به همین راحتی بود حالا می‌توانید از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید و نوش جان کنید.

نکات خوشمزه‌تر شدن آن

از سس بچشید و اگر لازم بود مقداری نمک و فلفل به آن اضافه کنید که این بستگی به سلیقه و ذائقه شما دارد.

این سس را می‌توان به مدت دو هفته در ظرف شیشه‌ای دردار در یخچال نگهداری کرد. از آنجایی که این سس دارای ارده می‌باشد و چرب است هنگامی که در یخچال نگهداری شود مقداری سفت می‌شود اگر قصد استفاده مجدد از آن را دارید باید زودتر آن را از یخچال خارج کنید تا نرم شود.

نام دیگر این سس، سس طحینه، سس تاهینی یا سس کنجد و ارده می‌باشد که در خارج از ایران هم بسیار زیاد استفاده می‌شود و طرفداران زیادی دارد.