در این پست از سایت استار بورس نحوه محاسبه کارمزد دستگاه کارت خوان,محاسبه کارمزد تراکنش کارتخوان ها را قرار دادیم . روش و نحوه و طریقه محاسبه و حساب کردن میزان و درصد و مبلغ کارمزد تراکنش دستگاه های کارتخوان در سایت استار بورس …

نحوه محاسبه کارمزد دستگاه کارت خوان,محاسبه کارمزد تراکنش کارتخوان ها

با بخشنامه بانک مرکزی، از امروز، تمامی دارندگان دستگاه‌های کارتخوان (به‌جز نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها) و درگاه‌های پرداخت اینترنتی ملزم به پرداخت کارمزد خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اعلام این خبر گفت: طرح کارمزد تراکنش خرید کارتی که پیش از این قرار بود در هفته پایانی خرداد اجرایی شود بناست از یکشنبه، ۴ تیر آغاز شود.

 

محمدرضا مانی‌یکتا گفت: طبق تاکید بانک مرکزی، تا اطلاع ثانوی پذیرندگان صنف نانوایی و سوپرمارکت از پرداخت کارمزد مستثنی شده‌اند و سهم این صنوف همچنان بانک پذیرنده پرداخت خواهد شد.

مانی‌یکتا ادامه داد: در نظام جدید کارمزدی، پذیرندگان برای تراکنش‌های کمتر از ۶ میلیون ریال، مبلغ ثابت ۱۲۰۰ ریال و برای تراکنش‌های بالاتر، ۲ صدم درصد مبلغ خرید را تا سقف حداکثر ۴۰ هزار ریال به عنوان کارمزد پرداخت می‌کنند.

وی عنوان کرد: باوجود تقبل پرداخت قسمتی از کارمزد شبکه پرداخت توسط پذیرندگان، همچنان بخش عمده این کارمزدها توسط شبکه بانکی تامین خواهد شد.

نحوه محاسبه کارمزد

یکتا: مبلغ کارمزد به این صورت محاسبه خواهد شد. برای تراکنش‌های تا مبلغ شش میلیون ریال ( ۶۰۰ هزار تومان) به صورت ثابت ۱۲۰ تومان خواهد بود. برای تراکنش‌های بالاتر از ۶۰۰ هزار تومان نیز دو ده هزارم مبلغ تراکنش در نظر گرفته خواهد شد. به صورت سرجمع در پایان روز با در نظر گرفتن ملاحظات تخفیفی توسط بانک‌ها از دارندگان دستگاه‌های کارتخوان دریافت می‌شود.

 

وی درباره تخفیفات در نظر گرفته شده نیز اظهار کرد: در اجرای این طرح بانک‌ها می‌توانند. تخفیقاتی را تا ۳۰ درصد برای مشتریان خودشان قائل شوند. البته این تخفیفات برای شرکت‌های دانش‌بنیان تا ۴۰ درصد و برای مستمری‌بگیران و مددجویان بهزیستی کمیته امداد تا ۱۰۰ درصد لحاظ خواهد شد.

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کسانی این کارمزد را پرداخت خواهند کرد. آیا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که روی قیمت‌ها اثرگذار نباشد. نکته بسیار مهم این است که بخش قابل ملاحظه از کارمزد تعیین شده را بانک‌ها پرداخت می‌کنند. دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و پایانه‌های فروش اینترنتی در پرداخت بخشی از هزینه آن مشارکت خواهند کرد.

۶۰ درصد اصناف این مبلغ برایشان در روز کمتر از ۲۰۰۰ تومان خواهد بود

وی ادامه داد: نکته این است که با توجه به بررسی‌هایی که صورت گرفته است. رفتار تراکنشی صنوف مختلف حدود ۴۰ درصد اصناف یعنی بیش از چهار میلیون پذیرنده از هشت میلیون و ۲۰۰ هزار پذیرنده فروشگاهی، روزانه کمتر از ۱۰۰۰ تومان سهم کارمزدی‌شان می‌شود. ۶۰ درصد اصناف این مبلغ برایشان در روز کمتر از دو هزار تومان خواهد بود.

وی در پایان گفت: در راستای اینکه هزینه بیشتری به صنوف بابت جایگزینی تجهیزات از جمله جایگزینی کارتخوان‌ها تحمیل نشود. سیاستی اتخاذ شده که هزینه جابه‌جایی آنها به صنوف تحمیل نشود.

لیست تفصیلی صنوف مستثنی شده در گام نخست به شرح زیر است:

• نانوایی‌ها

• سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های محصولات غذایی و خواروبار فروشی

• داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و خدمات درمانی

• جایگاه‌های سوخت اتوماتیک و فروشندگان سوخت

• فروشگاه‌های تجهیزات ساخت کاردستی و صنایع دستی هنری

• حمل و نقل درون و حومه شهر، تاکسیرانی و کرایه اتومبیل

• مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان

• روزنامه‌فروشی‌ها و دکه‌های روزنامه

• دفتر خدمات مخابراتی محلی و راه‌دور

• انجمن‌ها و اتحادیه‌های مدنی، اجتماعی و موسسات خیریه

• فروشگاه محصولات رسانه‌ای، کتاب، روزنامه، فیلم، موسیقی

• عوارض راه، پارکینگ، پارکومتر و گاراژ

• وجوه دولتی، قوه قضاییه و شرکت‌های خدماتی (آب، برق، گاز)

تراکنش یک میلیون تومانی کارمزد 200 تومان
تراکنش دو میلیون تومانی کارمزد 400 تومان
تراکنش سه میلیون تومانی کارمزد 600 تومان
تراکنش پنج میلیون تومانی کارمزد 1000 تومان
تراکنش ده میلیون تومانی کارمزد 2000 تومان
تراکنش بیست میلیون تومانی و بیشتر کارمزد 4000 تومان

 

بانک مرکزی تاکید کرده است بر اساس این بخشنامه که با هدف برقراری تعادل و توازن میان “خدمات دریافت شده” و “هزینه‌های ارائه سرویس و تضمین پایداری زیرساخت‌های شبکه پرداخت الکترونیکی” تنظیم شده است، دارندگان دستگاه‌های کارتخوان (پذیرندگان) بخشی از کارمزد تراکنش‌های خرید را پرداخت می‌کنند و کارمزد قابل اخذ از دارنده کارت صفر است.

 

درخواست پول نقد به جای استفاده از کارتخوان، مصداق پولشویی است

هادی خانی، معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: در صورت اعلام سازمان امور مالیاتی به مرکز اطلاعات مالی، اشخاص حقیقی و حقوقی که دستگاه کارتخوان را کنار گذاشته و مردم را وادار به ارایه پول نقد، سکه، ارز و… می‌کنند، به عنوان شخص مظنون به معاملات مشکوک به پولشویی تحت بررسی قرار می‌گیرند که علاوه بر ارسال گزارش های تحلیلی روابط مالی این اشخاص به مراجع قضایی، محدودیت‌های تراکنشی و قانونی برای این افراد تعریف و اعمال خواهد شد.

 

وی افزود: جرایم اقتصادی از جمله فرارهای مالیاتی و پولشویی، دو روی یک سکه هستند و نمی‌توان آنها را از یکدیگر جدا تصور کرد؛ بدان معنا که عواید حاصل از همه جرایم اقتصادی از جمله فرارهای مالیاتی، جهت ورود به چرخه فعالیت‌های اقتصادی مسیر پولشویی را می‌پیمایند؛ از این روی، همه اشخاص مشمول قانون و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم از جمله سازمان امور مالیاتی تکلیف دارند، برابر شاخص‌های ابلاغی مرکز اطلاعات مالی، هر نوع معامله مشکوک را به این مرکز اعلام کنند.

 

خانی ادامه داد: از آنجا که شاخص‌های معاملات مشکوک به تناسب شرایط اقتصادی، قابلیت بازتعریف دارد، این ظرفیت می‌تواند به کمک سازمان امور مالیاتی برای مبارزه با فرارهای مالیاتی بیاید و برای انجام این مهم، همکاری نزدیکی با نظام مالیاتی کشور داریم.

 

دبیر شورای عالی پیشگیری و مقابله با جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم در تبیین این موضوع گفت: اشخاص حقیقی و حقوقی، که به هر نحو در انجام فرارهای مالیاتی به عنوان یکی از جرایم منشا پولشویی دخیل هستند، در گروه اشخاص مظنون به انجام معاملات مشکوک قرار گرفته و برابر قانون، تحت رصد کامل جریانات مالی و ارسال گزارش های تحلیلی به مراجع قضایی و اعمال محدودیت‌های مختلف قرار می‌گیرند.

فرمول محاسبه مالیات کارتخوان 1402؛ مالیات کارتخوان چند درصد است؟

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات کارتخوان از فرمول جدیدی استفاده نمی‌شود، بلکه همان فرمولی که برای محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل به کار می‌رفت در اینجا هم قابل استفاده است. بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، همه تراکنش‌هایی که به وسیله دستگاه پوز انجام می‌شوند فعالیت شغلی به حساب می‌آیند و به آنها مالیات تعلق می‌گیرد.

بر این اساس نرخ مالیات دستگاه کارتخوان به صورت زیر است:

15 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 1 تا 200 میلیون تومان
20 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 200 تا 400 میلیون تومان
25 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 400 میلیون تومان به بالا

پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان

تمام دستگاه‌های کارتخوان باید به پرونده مالیاتی افرادی که از آن دستگاه‌ها استفاده می‌کنند وصل باشند. شما با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir و پس از واردکردن نام کاربری و رمز عبور می‌توانید تمامی دستگاه‌های پوز که به نام شما هستند را ببینید و در صورتی که مورد تأیید شما بودند، آنها را به پرونده مالیاتی خودتان وصل کنید.

به این صورت تمام تراکنش‌هایی که از طریق دستگاه‌های کارتخوان متصل شده به پرونده مالیاتی خودتان انجام می‌دهید، برای محاسبه مالیات مشاغل استفاده خواهند شد.

برای استعلام مالیات کارتخوان چه باید کرد؟

برای اینکه بتوانید تمامی دستگاه‌های کارت‌خوانی که به اسم شما در سامانه الکترونیک خدمات قضایی ثبت شده است را ببینید، باید در سامانه my.tax.gov.ir ثبت نام کنید. در این سامانه شما می‌توانید علاوه بر دستگاه‌های کارت‌خوانی که به اسم شما ثبت شده است، همه درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که به نام شما ثبت شده است را هم ببینید. اما در صورتی که در درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام نکرده‌اید ابتدا باید در این سامانه عملیات ثبت نام را انجام دهید.

ثبت نام مالیات کارتخوان چگونه انجام می‌شود؟

پس از ثبت نام در سامانه my.tax.gov.ir و ورود به این سامانه در قسمت راست صفحه بر روی گزینه “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” کلیک کنید. در صفحه جدیدی که باز می‌شود امکان “الصاق به پرونده” یا “درخواست غیرفعال‌سازی” برای دستگاه‌های پوز و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی وجود دارد.

در قسمت دستگاه‌های کارت‌خوان الصاق نشده می‌توانید بر روی الصاق به پرونده کلیک کنید تا دستگاه پوز شما به پرونده مالیاتی مغازه شما وصل شود.

سایت مالیات کارتخوان چیست؟

وارد درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir شوید و با توجه به اینکه شخص حقیقی یا حقوقی هستید در این سامانه ثبت نام کنید. به صورت پیش فرض وقتی وارد این سایت می‌شوید به عنوان شخص حقیقی می‌توانید ثبت نام کنید ولی اگر شخص حقوقی هستید می‌توانید در قسمت پایین این صفحه بر روی دکمه “ثبت نام اشخاص حقوقی” کلیک کنید. ثبت نام در این سامانه به سادگی انجام می‌شود.

لغو مالیات کارتخوان چگونه انجام می‌شود؟

با ورود به قسمت “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” تمام دستگاه‌های کارت‌خوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که به نام شما ثبت شده است را می‌توانید مشاهده کنید. علاوه بر این دستگاه‌های کارت‌خوانی که به نام شما ثبت شده است به تفکیک بر اساس دستگاه‌های کارت‌خوان الصاق شده به پرونده مالیاتی و دستگاه‌های کارت‌خوان الصاق نشده به پرونده مالیاتی قابل مشاهده است. در قسمت پایین این صفحه دستگاه‌های کارت‌خوانی که به بانک مرکزی برای غیرفعال سازی معرفی خواهند شد را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

در این صفحه امکان “درخواست غیرفعال‌سازی” برای دستگاه‌های پوز و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی فراهم شده است تا شما به هر دلیلی نیاز به غیرفعال سازی دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیک خودتان داشتید بتوانید این کار را به سادگی انجام دهید.

مالیات کارتخوان سوپرمارکت چگونه محاسبه می‌شود؟

بعضی از سوپرمارکت‌ها هستند که هنوز پرونده مالیاتی خودشان را در اداره امور مالیاتی تشکیل نداده‌اند و تعداد زیادی از سوپرمارکت دارها هم اطلاعات درستی درباره نحوه محاسبه مالیات خودشان ندارند. نداشتن اطلاعات دقیق درباره قوانین مالیاتی می‌تواند هزینه‌ها و جرائم سنگینی را به بار آورد. قدم اول برای پرداخت مالیات توسط صاحب سوپرمارکت این است که اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی کند. برای تشکیل پرونده مالیاتی ابتدا باید به اداره امور مالیاتی منطقه خودتان رجوع کنید.

مالیات کارتخوان سوپرمارکت بر اساس نرخ‌هایی که در قسمت “محاسبه مالیات کارتخوان” گفتیم محاسبه می‌شود. در اینجا برای اینکه نحوه محاسبه مالیات دستگاه پوز را بهتر متوجه شوید یک مثال برای شما می‌زنیم.

 

اگر شما سالانه 1 میلیارد تومان درآمد از مغازه خودتان کسب می‌کنید و هزینه‌های شما 500 میلیون تومان است، آنگاه سود شما 500 میلیون تومان می‌شود. 39,600,000 تومان از این سود معاف از مالیات است. 460,400,000 تومان برای محاسبه مالیات باقی می‌ماند. نرخ مالیات 200 میلیون اول برابر با 15 درصد است، نرخ مالیات 200 میلیون دوم برابر با 20 درصد است و مالیات 60,400,000 میلیون تومان باقی‌مانده با نرخ 25 درصد محاسبه می‌شود.

محاسبه مالیات مثال بالا به صورت زیر انجام می‌شود:

(200,000,000 * %15) + (200,000,000 * %20) + (60,400,000 * %25) =30,000,000 + 40,000,000 +15,100,000 = 85,100,000
محاسبه نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه می‌شود.

در اینجا می‌توانید درصدهای مربوط به میزان نرخ مالیات را بر اساس درآمد ببینید:

تا 200 میلیون تومان در یک سال 15%
نسبت به مازاد 200 میلیون تومان تا 400 میلیون تومان در یک سال 20%
نسبت به مازاد 400 میلیون تومان در یک سال 25%
در صورتی که کل درآمد شخصی که کارت‌خوان متعلق به وی باشد بالاتر از 400 میلیون تومان در سال باشد، نرخ مالیات‌بردرآمد 25% می‌شود.

مالیات ۵۰ میلیون کارت‌خوان چقدر است؟

تراکنش‌هایی که از طریق دستگاه کارت‌خوان انجام می‌شود، مشمول مالیات بر درآمد می‌شوند. نحوه ضریب مالیات از صنف تا صنف متفاوت است.

برای محاسبه درصد مالیات کارت‌خوان به دو روش می‌توان عمل کرد:

محاسبه ضریب مالیاتی صنف کارت‌خوان بر اساس جدول اینتا کد
نرخ مالیات بر درآمد بر اساس مبلغ واریزی

محاسبه ضریب مالیاتی صنف کارت‌خوان بر اساس جدول اینتا کد

برای محاسبه مالیات بر اساس اینتا کد باید به جدول مربوطه مراجعه کنید. ضریب‌های مالیاتی اصناف بر اساس جدول اینتا کد درج شده است. به‌عنوان‌مثال: ضریب مالیات چند صنف بر اساس جدول اینتا کد در زیر آمده است:

اینتا کد خواروبارفروشی: ۱۲-15% (برحسب نوع محصول)
اینتا کد قصابی: 8%
اینتا کد فروش پوشاک: ۱۳-18% (برحسب نوع پارچه)
اینتا کد وکلا: ۵۵ %
اینتا کد کافی‌شاپ: ۳۳ %
اینتا کد کافی‌نت: 18%
اینتا کد صنف خرده‌فروشی ماهی: ۱۰ %

,کارمزد کارت خوان,کارمزد کارت خوان ها,کارمزد کارتخوان بانک مرکزی,کارمزد دستگاه کارت خوان,کارمزد دستگاه کارتخوان ۱۴۰۰,مبلغ کارمزد کارت خوان,میزان کارمزد کارت خوان,کارمزد تراکنش کارت خوان,کارمزد دستگاه کارتخوان ۹۹,درآمد کارمزد کارت خوان,نحوه محاسبه کارمزد دستگاه کارت خوان,کارمزد کارتخوان,کارمزد کارتخوان 1402,کارمزد کارتخوان سیار,کارمزد کارتخوان ها,کارمزد کارتخوان چقدر است,کارمزد کارتخوان ۱۴۰۲,کارمزد تراکنش کارتخوان,کارمزد دستگاه کارتخوان,کارمزد موجودی کارتخوان,کارمزد دستگاه کارتخوان ۱۴۰۲,کارمزد دستگاه های کارتخوان,کارمزد تراکنش های کارتخوان,کارمزد دستگاه کارتخوان 1402,کارمزد دستگاه Pos,هزینه کارمزد دستگاه کارتخوان,,مالیات تراکنش دستگاه کارتخوان,سقف تراکنش دستگاه کارتخوان,سقف تراکنش با دستگاه کارتخوان,پیگیری تراکنش های دستگاه کارتخوان,تراکنش دستگاه کارت خوان,حداقل تراکنش دستگاه کارت خوان,چاپ آخرین تراکنش دستگاه کارت خوان,علت تراکنش نامعتبر دستگاه کارت خوان,سقف تراکنش با دستگاه کارت خوان,ریز تراکنش دستگاه کارتخوان پارسیان,ریز تراکنش دستگاه کارتخوان,ریز تراکنش دستگاه کارتخوان پاسارگاد,تراکنش ناموفق دستگاه کارتخوان,پیگیری تراکنش دستگاه کارتخوان