خیار نوعی میوه ی محبوب و پرطرفدار است که هم در سبد میوه ها دیده می شود و هم در برخی از سالاد ها و غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. این میوه ی خوش طعم و پرخاصیت ماندگاری و طول عمر بسیار کمی دارد و در عرض چند روز به سرعت پلاسیده و خراب می شود و تازگی و طعم لذیذ خود را از دست می دهد. شاید این سوال ذهن شما را هم در گیر کرده باشد که چرا خیار به سرعت فاسد می شود و آیا روشی برای حفظ تازگی و ماندگاری بیشتر آن وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، خیار نیز همانند برخی از مواد غذایی میزان آب و رطوبت بالایی دارد و نسبت به شرایط محیط نگهداری بسیار حساس است، به همین علت به سرعت دچار فساد می شود.

ترفند های طلایی برای نگهداری خیار در منزل

روش های بسیاری برای نگهداری بهتر خیار و افزایش طول عمر آن وجود دارد. در این مطلب تصمیم داریم چند مورد از بهترین روش های نگهداری از خیار در منزل را به شما آموزش دهیم. اگر دوست دارید این ترفندهای طلایی را یاد بگیرید. بهتر است تا انتهای این مطلب همراه استار بورس باشید.

نحوه نگهداری خیار در زیپ کیپ

نگهداری خیار در زیپ کیپ یا همان زیپ لاک یک روش مناسب برای جلوگیری از فاسد شدن و خراب شدن زودهنگام خیار است. در این روش بهتر است که پس از شستن و خشک کردن خیارها دور آن ها یک لایه دستمال آشپزخانه یا پارچه نازک بپیچید و سپس درون زیپ کیپ قرار دهید. اگر می خواهید عملکرد بهتری از این روش ببینید بهتر است که دور هر خیار را جداگانه دستمال بپیچید تا تماس پوسته خیارها با هم به حداقل برسد. اگر به تعداد کافی دستمال آشپزخانه یا پارچه ندارید می توانید خیارها را دسته ای لای دستمال بپیچید یا حداقل یک تکه دستمال درون نالیون قرار دهید تا رطوبت اضافه را جذب خود کند.

نگهداری خیار در ظرف نگهداری میوه

امروزه ظرف های نگهدارنده میوه و سبزیجاتی طراحی شده اند که به خوبی می توانند میوه و سبزیجات را در مدت زمان بیشتری نگه داری کنند. می توانید خیار را پس از شست و شو و خشک کردن در این ظرف ها ها بچینید و برای عملکرد بهتر یک لایه پارچه نازک نخی یا دستمال آشپزخانه روی خیارها بکشید، درب ظرف را ببندید و در کشو میوه قرار دهید.

نگهداری خیار با سلفون

روش مناسب دیگری که می توانید خیار را به کمک آن برای مدت زمان بیشتری سالم و تازه نگه دارید، استفاده از سلفون است. در این روش دور یک یا چند عدد خیار را پس از شست و شو سلفون بپیچید و درون یخچال قرار دهید فقط دقت داشته باشید که خیارها به هیچ عنوان خیس و مرطوب نباشند.

 نگهداری خیار بدون یخچال

گاهی شرایطی پیش می آید که مقدار خیار خریداری شده بیش از آن است که بتوان آن را در یخچال نگهداری کرد اگرچه در حالت نرمال هم دمای یخچال پایین تر از دمای مناسب نگهداری خیار (۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد) است. اگر چنین شرایطی برای شما پیش آمد ابتدا خیارها را بشویید و کاملا خشک کنید به صورتی که هیچ رطوبتی از سطح خیارها با لمس کردن حس نشود. در گام بعدی خنک ترین مکان خانه را برای نگهداری خیارها انتخاب کنید این مکان ممکن است اتاق خانه، انبار، پستوی خانه و آشپزخانه و… باشد. خیارها را در سبدهای توری فلزی، حصیری، پلاستیکی و… بچینید و سپس برای اینکه خیارها گرد و غبار محیط را جذب نکنند و نور مستقیم به خیارها نتابد روی آن ها یک پارچه نازک تیره رنگ بکشید. این روش کمک می کند که بتوانید خیار را در محیط خارج از یخچال در بیشترین زمان ممکن به صورت سالم و تازه نگهداری کنید.

 

نکات مهم نگهداری خیار

اگر می خواهید خیار را به همان حالت سبز برای حداکثر زمان ممکندنگهداری کنید و از پلاسیده شدن، لکه شدن، لزج شدن، کپک زدن و فاسد شدن زودهنگام آن جلوگیری کنید به نکات زیر دقت کنید
خیارها را حتما پس از خرید از کیسه خرید خارج کنید چراکه معمولا پلاستیک خرید مرطوب و کثیف می شود
خیار را به هیچ عنوان در معرض نور مستقیم قرار ندهید
اگر خیار را در یخچال نگهداری می کنید آن را در کشو میوه یا قفسه های وسط قرار دهید
خیار را جداگانه نگهداری کنید و میوه و سبزیجات دیگر را در نایلون یا ظرف جدا بگذارید
روش های فوق برای تمام انواع خیار شامل خیار سالادی، خیارمجلسی، خیار چنبر و… است