خلاصه نویسی، مهم ترین بخش از فرایند یادگیریست. مطمئنا برای همه ی ما پیش امده که مطلبی را بارها خوانده ایم ولی در موقع لزوم به زحمت آنچه راکه خوانده بودیم را به یاد اورده ایم. خلاصه نویسی فقط مختص افراد محصل نیست و به درد شاغل ها نیز میخورد پس نوشتن خلاصه را دست کم نگیرید زیرا یادگیری شمارا متحول خواهد کرد. نکات این مقاله از شما خلاصه نویس ماهر خواهد ساخت.

چرا خلاصه نویسی لازم است؟

  • صرفه جویی در زمان
  • جلوگیری از اضافه خوانی وصرف وقت برای مطالعه ی کل کتاب
  • افزایش بهره وری مغز و یادگیری مفید

3 اصل خلاصه نویسی

  • علامت بگذارید

دورکلمات مفهومی خط بکشید، هرکجا سوال برای شما پیش امد علامت سوال کوچکی بگذارید،جملات تعریفی مهم را داخل ((گیومه)) بنویسید.

  • کلمات کلیدی را استخراج کنید

کلماتی که در سرفصل ها، به نحوی کل مبحث را برای شما یاداوری میکنند راروی کاغذ بنویسید.

  • یادداشت کردن جملات مهم فراموش نشود

جملات مهم، تعریف ها و کلمات اصلی را به صورت فایل رایانه ای یا روی کاغذ بنویسید تا نیاز به دوباره خواندن کتاب نباشد. البته بهتر است جملات را نیز به صورت کلمات کلیدی کوتاه یادداشت کنید.

بهترین روش های خلاصه نویسی را بشناسید

اسلاید درست کنید

پاورپوینت مسلما در ساخت اسلاید بهترین برنامه ی ممکن است. به یاد داشته باشید که همه چیز را در اسلاید ننویسید. این کار از خستگی و بی حوصلگی جلوگیری میکند. تصاویر و نماد ها را در دستور کار خود قرار دهید. فراموش نکنید که درست کردن اسلاید زمان زیادی از شما خواهد گرفت.

نقشه کشی ذهنی بهترین راهکاراست

کلمات کلیدی اصلی، کلمات فرعی را به همراه دارند بنابراین بهتراست کاغذی را بردارید و کلمات اصلی را در مرکز ان بنویسید در ادامه کلمات فرعی را در شاخه به ان ها متصل کنید این کار را انقد ادامه دهید تانقشه ذهنی شما به شکل درختی بر روی کاغذ نقش ببندد. جزئیات را از قلم نیندازید و از رنگ های مختلف بهره ببرید.

 از روش کرنل کمک بگیرید

این روش شگفت انگیز تراز سایر روش ها است. ابتدا یک کاغذ بردارید و به 3 بخش ان را تقسیم کنید.در یک سمت کلمات و جملات کلی را بنویسید. این کلیدها باید کل مباحث را به یاد شما بیاورند.در سمت دیگر جزئیات کلید هارا یادداشت کنید. در قسمت پایین هم گزارش کلی از موضوع خلاصه را بنویسید. بااین روش هرانچه که از کتاب و جلسه ی مدنظر شماست در پیش چشمانتات یکجا جمع میشود و دسترسی را بدون سردرگمی راحت میکند.

نکات مهمی که باید در مورد خلاصه نویسی بدانید

خلاصه نویسی در صورت عدم مرور دوباره ی یادداشت ها هیچ تاثیری نخواهد داشت. پس مطمئن شوید که دو روز بعد از یاداشت برداری و دو هفته بعد از ان مطالب را مرور کرده باشید.

حتما قبل از خلاصه برداری ، پیش خوانی از مطالب مورد نظرتان داشته باشید زیرا پیش خوانی روند خلاصه نویسی را سرعت می بخشد.

خلاصه نویسی به منظور جلوگیری از توضیحات اضافه ونوشتن محتوای مفید است پس سعی کنید تمام یادداشت های شما در یک صفحه کاغذ و نه بیشتر پایان یابد.

هنگام علامت گذاری از مداد سیاه استفاده شود. شاید در آینده مجبور به پاک کردن علامت ها بشوید و استفاده از خودکار این کار را غیرممکن میکند.

استفاده از رنگ و تصویر را در خلاصه نویسی فراموش نشود. نوشتن جملات و کلمات به رنگ های مختلف روند کار را برای شما جذاب و تاثیر گذاری را چندبرابر میکند.

لطفا وسواس به خرج ندهید. با خط کشی زیر همه ی مطالب فقط خودتان را کلافه و خسته میکنیدو این کار سرعت مطالعه به طور چشم گیری کاهش میدهد.

باید بدانید که تعداد زیادی روش های خلاصه نویسی وجود دارند ولی شما باید روشی را انتخاب کنید که مناسب کارتان باشد و با ان راحت تر باشید.

جمع بندی

خلاصه نویسی یک دسته بندی جامع و کامل از مطالب را در اختیارتان قرار میدهد به گونه ای که دیگر مجبور به خواندن چندین باره ی کتاب های درسی ، غیر درسی وجلسات کاریتان نخواهید داشت.

اینکه خلاصه را به زبان خودتان و به صورتی که برای شما راحت است مینویسید یادگیری برای مغز شما جذاب و اسان می شود. مرور این خلاصه ها باعث تثبیت ویاداوری آموخته هایتان میشود پس مرور یادداشت هایتان را از خودتان دریغ نکنید.