زیست شناسی از ارکان مهم کنکور تجربی است و خواندنش برای دانش اموزان مهم و گاها سخت می باشد. نتیجه ی بررسی اصول و شیوه ی مطالعه رتبه های برتر کنکور سالهای گذشته میتواند به ما در اسان شدن این راه کمک شایانی بکند.همه ی رتبه های برتر در خواندن و تسلط بر روی کتاب درسی اتفاق نظر دارند.

کتاب درسی را برای خودتان منبعی کامل از نکته های تستی ، یادداشت برداری و حاشیه نویسی کنید. بررسی پاسخنامه ی ازمون های ازمایشی بسیار مهم است اینکه مثل یک طراح فکر کنید و مثل یک طراح قسمت های تست خیز را شناسایی کنید درصد شما را تک رقمی خواهد کرد.

فراموش نکنید که کنکور چالش سوالات مفهومی است و حفظ کردن درس مفهومی مثل زیست شناسی فقط شما را در دام تست ها می اندازد.

کتاب درسی هدف اول و اخر طراحان کنکور

در ابتدا باید بگویم که خواندن کتاب های کمک درسی متعدد فقط مغز شما را بهم می ریزد و جز سر درگمی چیزی نصیبتان نمی شود. لطفا کتاب درسی را منبع اصلی مطالعاتی خود قرار دهید و از چند منبعی بپرهیزید. کتاب کمک درسی را انتخاب کنید که اصولی و استاندارد باشد و کتاب درسی محور ، همچنین داشتن احساس راحتی و ارتباط گرفتن با کتاب کمک درسی در انتخاب ان خیلی مهم است.

خواندن روزانه زیست شناسی از نان شب واجب تر است

مباحث سنگین و حفظی ، خواندن سطحی کتاب باعث میشود هیچ مطلبی به حافظه ی بلند مدت شما راه پیدا نکند. اگر میخواهید کتاب زیست شناسی را مثل آب خوردن مسلط باشید از خواندن روزانه ی آن به هیچ وجه غافل نشوید. استمرار در مرور کردن و خواندن روزانه نکات و حاشیه نویسی ها شما را از استرس و فراموشی به دور خواهد کرد. زمان هایی مثل قبل از خواب ، قبل از خواندن مطلب جدید و امثالهم برای مرور عالی هستند.

شاه راه رسیدن به درصد بالا تکرار و تمرین است

هیچ رتبه برتری وجود ندارد که با یک بار خواندن زیست شناسی تک رقمی شده باشد. تکرار و تمرین شما را در تست زنی ماهر و در کشف نقطه ضعف هایتان توانمند میکند.تمرین و تکرار باعث تسلط شما روی محتوای کتاب کرده باعث سرعت عمل شما نیز میشود.

همه مطالب را باهم نخوانید

جزئیات در زیست شناسی مهم است. اگر همه ی مطالب را یکسره بخوانید جدا از خستگی باعث بی توجهی به جزئیات نیز میشود. حتما مطمئن بشوید که مطالب را تقسیم بندی کرده اید ، پس از ان روزنامه وار مطالب را بخوانید بعد از اینکه به طور سطحی از موضوع و چگونگی درس اطلاعاتی به دست آوردید به سراغ تثبیت و خواندن مفهومی بروید.

تست های کنکور برگ برنده ی شما است

تست های کنکور شما را با ذهنیت های طراحان آشنا میکند. حتما تست هارا به سه دسته ی آسان، متوسط، سخت تقسیم کرده در آینده تست هایی که برایتان دشوار بوده و تکرار و تمرین زیادی را میطلبد را از قلم نیندازید. تست ها منبع بزرگی از نکات ترکیبی هستند و این در زیست شناسی که اکثرا سوالات ترکیبی دارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

مفهومی بخوانید تا سوالات شما را سورپرایز نکند

هرچه را که خواندید مرور کنید. به دوستانتان توضیح دهید یا با خودتان تکرار کنید . یاد دادن مفاهیم به شخص دیگر کمک بزرگی در تسلط بر مطالب برای شما است. تا از تثیبت مطلبی در ذهنتان مطمئن نشدید دست از مرور ، تکرار و تمرین برندارید. حاشیه نویسی در کتاب درسی راهکار فوق العاده ای است. به یاد داشته باشید که با خواندن سطحی نمتوان از پس سوالات مفهومی و ترکیبی بر آمد.

یک طراح سوال خِبره شوید

برای خواندن ذهن یک طراح باید مثل یک طراح به سوالات نگاه کنید. شروع کنید به طرح کردن سوالات مختلف، از هیچ مبحث ساده ای بی توجه نگذرید. ذهنتان را برای ترکیب کردن مفاهیم چالش برانگیز تربیت کنید.

جمع بندی

زیست شناسی تاثیر زیادی بر رتبه شما در کنکور دارد. توصیه من این است که راه های مختلف را امتحان کنید شیوه ی یادگیری هر شخص با دیگری متفاوت است. رو خوانی جزئی را در ابتدای مطالعه انجام دهید و در مراحل بعد حفظی مفهومی پیش بروید. در نهایت با رو خوانی ترکیبی کار زیست شناسی را یکسره کنید. مرور و تمرین هم فراموش نشود.