پشه ائدس زمانی که نیش میزند، ممکن است تن دانگ یا همان تب استخوان شکن را به انسان منتفل کند، این پشه بیشتر در کشور مالزی مشاهده شده است، موارد مرگ با این پشه 1 در 1000 گزارش شده است(ویکیپدیا). دو پشه آئدس در بندر انزلی و رشت شناسایی و صید شده اند این پشه ها بیماری زا نبوده اند اما شناسایی آنها نشان میدهد که اقدامات پیشگیرانه برای کنترل پشه آئدس در شهرستانهای گیلان در حال انجام است.

? پشه آئدس یا ببر آسیایی دارای ظاهری منحصر به فرد است و بیماری تب دنگی را به انسان منتقل می.کند این بیماری باعث درد شدید در استخوانها می شود.

? مدیر گروه بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان توضیحاتی راجب این پشه بیماری زا  خاطرنشان کرد با انجام مه پاشی و کنترل محیط در حال کاهش تعداد پشه آئدس و جلوگیری از شیوع بیماری در گیلان هستیم.

بااین حال برای جلوگیری و افزایش مراقبت در ادامه به جزِیات این خبرمی پردازیم.

هشدار برای گیلانی ها ! پشه آئدس در یک قدمی شما

هشدار برای گیلانی ها ! پشه آئدس در یک قدمی شما

در یک خبر جالب و تا حدودی ترسناک، مدیر گروه بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد که دو پشه آئدس در بندر انزلی و رشت شناسایی و صید شده اند.

خوشبختانه، این پشه ها بیماری زا نبوده اند. این اعلامیه نشان میدهد که اقدامات پیشگیرانه و کنترلی برای مقابله با پشه آئدس در شهرستانهای گیلان در حال انجام است .
پشه آئدس یا همان ببر آسیایی دارای ظاهری منحصر به فرد است آن دارای دو بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر میباشد. همچنین خرطوم آن بلند است و دارای قطعات دهانی گزنده میباشد روی سینه پا و رگ بالها فلسهای کوتاه و متراکم وجود دارد و رگ بندی مشخصی در بال و بندبندی روی شکم آن قابل مشاهده است سینه این پشه پوشیده از فلسهای قهوه ای تیره یا متمایل به سفید است.

هشدار برای گیلانی ها ! پشه آندس در یک قدمی شما

هشدار برای گیلانی ها ! پشه آندس در یک قدمی شما

پشه آئدس در آبهای راکد تخم گذاری میکند و حتی قادر است در آبهای سطحی کوچکی مانند آب ،گلدان پشت کولرها و چاله ها تخم ریزی کند این ویژگیها باعث میشود که کنترل پشه آئدس و جلوگیری از افزایش تعداد آن بسیار مهم باشد.

بیماری تب دنگی که به عنوان تب استخوان شکن نیز شناخته میشود از طریق پشه آئدس به انسان منتقل می.شود این بیماری باعث درد شدید در استخوانها میشود و افراد مبتلا ممکن است فکر کنند استخوانهایشان در حال شکستن است به همین دلیل، به آن به عنوان تب استخوان شکن نیز اطلاق میشود .
از آنجا که دو پشه آئدس که در بندر انزلی و رشت شناسایی شده اند بیماری زا نبوده اند نگرانی از افزایش تعداد پشه ها و شیوع بیماری در حال حاضر وجود ندارد با انجام مه پاشی بهسازی محیط و مراقبتهای حشره شناسی، در حال کنترل و جلوگیری از افزایش تعداد پشه آئدس در شهرستانهای بندر انزلی و رشت هستیم.

این اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ازدیاد پشه آئدس و شیوع بیماری بسیار مهم هستند با توجه به اینکه پشه آئدس تخم گذاری خود را در آبهای راکد انجام میدهد، ضرورت دارد که آبهای سطحی که محیط مناسبی برای تخم گذاری آن است مداوماً کنترل شوند.

این شامل آب گلدانها پشت کولرها و چاله ها می شود در صورتی که آبهای سطحی کنترل نشوند پشه آئدس قادر خواهد بود در این آبها تخم ریزی کرده و جمعیت خود را افزایش دهد .

به طور کلی آگاهی از ویژگیها و رفتار پشه آئدس میتواند در جلوگیری از شیوع بیماریهایی مانند تب دنگی بسیار مفید باشد. افراد باید به علایم و نشانههای تب دنگی آگاه باشند و در صورت بروز علائم مشکوک به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

در نتیجه اهمیت شناسایی و کنترل پشه آئدس به منظور پیشگیری از شیوع بیماریها و حفظ سلامتی جامعه بسیار بالاست با ادامه اقدامات پیشگیرانه مانند مه پاشی،بهسازی محیط ومراقبتهای حشره شناسی در شهرستانهای گیلان امیدواریم که تعداد پشه آئدس و خطر شیوع بیماریها به حداقل برسد.