پاشیدن نمک روی هندوانه آن را خوشمزه تر و خواص آن را بیشتر میکند. هندوانه علاوه بر طعم فوق العاده اش به تامین آب مورد نیاز بدن بسیار کمک میکند و سرشار از ویتامین های مورد نیاز برای سیستم ایمنی بدن است. هندوانه از میوه هایی است که در فصل گرما بسیار به آن نیاز داریم.

بعضا پیش می اید که هندوانه ای که خریده ایم شیرین از آب در نمیاید و یا در کل مزه ی خوبی ندارد در این مواقع با اضافه کردن مقدار کمی نمک روی هندوانه خود میتوانید مزه شیرین ان را برگردانید و حتی خوشمزه تر کنید اما به مقدار نمک دقت کنید. اگر به مزه شور و شیرین که تناسب خوبی با هم دارند علاقه دارید میتوانید نمک بیشتری روی هندوانه بپاشید تا شور را احساس کنید.

ترکیب هندوانه با نمک خواص عجیبی از جمله رساندن آب بیشتر به بدن دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

هندوانه را با نمک بخورید / خواص عجیب هندوانه با نمک

هندوانه را با نمک بخورید / خواص عجیب هندوانه با نمک

اگر هندوانه را در زیر میکروسکوپ بررسی کنید، خواهید دید بافت این میوه متشکل از هزاران سلول بسیار کوچک است. همه این سلول‌ها دارای غشایی هستند که ما از آن به عنوان یک غشای نیمه تراوا نام می‌بریم.

از ویژگی‌های منحصر به فرد غشاهای نیمه تراوا این است که آب به آسانی به آنها وارد یا از میانشان خارج می‌شود. در هندوانه این سلول‌ها شبیه به کیسه‌های محتوی آب میوه هستند.

یکی از ویژگی‌های نمک این است که آب را به خود جذب می‌کند. اگر در جایی تراکم نمک بیشتر باشد و در قسمتی که در مجاورت آن است تراکم نمک کمتر باشد، آب از قسمتی که تراکم نمک کمتر است به قسمتی که تراکم نمک بیشتر است حرکت خواهد کرد.

خواص هندوانه و نمک

 در اصل نمک، طعم تلخی را بی‌اثر می‌کند و با ازبین‌بردن طعم تلخ در یک خوراکی، شیرینی آن آشکارتر می‌شود. همچنین نمک، الکترولیت‌های بدن را که از طریق تعریق از دست رفته‌اند، جایگزین می‌کند و این تمام ماجرا نیست. پاشیدن کمی نمک روی هندوانه باعث می‌شود هندوانه‌تان آبدارتر و لذیذتر شود؛ اعتماد کرده و آن را امتحان کنید، جواب می‌دهد!

وقتی شما مقداری نمک در سطح هندوانه می‌پاشید در مجاورت سلول‌هایی که دارای غشای نیمه تراوا هستند قسمتی با غلظت بالای نمک ایجاد می‌کنید و به این ترتیب آب درون سلول‌های تشکیل‌دهنده بافت میوه به سطح میوه منتقل خواهد شد که طعم و مزه میوه را نیز با خود انتقال می‌دهد و به این ترتیب قسمتی از هندوانه که روی سطح پوست میوه قرار گرفته است و در حقیقت همان قسمت خوراکی میوه است، شیرین‌تر خواهد شد.

اگر مقدار نمکی که روی سطح میوه می‌ریزید بیشتر باشد در این صورت طعم شورمزه نمک به شیرین تر شدن هندوانه غالب خواهد شد و شما شوری آن را به خوبی احساس خواهید کرد.

به چه میوه‌های دیگری می‌توانم نمک بزنم؟

از آنجایی که نمک با طعم تلخی مبارزه می‌کند، برای پاسخ به این سوال بهتر است بر میوه‌های که ته‌مزه‌ای از تلخی دارند، تمرکز کنید. مثلا گریپ‌فورت نمونه‌ای فوق‌العاده است. همچنین می‌توان به سیب سبز و حتی طالبی اشاره کرد. البته اخیرا نمک‌زدن به آناناس نیز ترند شده است. اضافه کردن نمک باعث می‌شود دهانتان مورمور نشود و نیز طعم تندوتیز را کمتر احساس کنید. علم این را اثبات کرده است!