حمام رفتن علاوه بر نظافت و تمیزی یکی از بهترین راه ها برای رفع خستگی است اما اشتباهاتی که با هر بار دوش گرفتن تکرار میشود موجب آسیب به پوست و مو میگردد. حالا اشتباهاتی که هنگام دوش گرفتن بسیار پرتکرار و مضر برای پوست و مو هستند کدامند؟ اگر میخواهید حمام کردن شما مفید برای سلامتی و شادابی و از همه مهمتر پوست و زیبایی شما باشد کار هایی که زیر دوش نباید انجام دهید را یاد بگیرید و عادت های غلط را ترک کنید. در ادامه این مطلب اشتباهات حمام رفتن و کارهای ممنوعه در حمام را بررسی کرده ایم.

کار های ممنوع در حمام

کارهای ممنوعه در حمام/ 6 کاری که هنگام دوش ممنوع است

اشتباهات حمام کردن

این عادت های غلط را دیگر تکرار نکنید:

1- هر روز به حمام نروید.

2- با آب داغ دوش نگیرید

3- بیش از حد کیسه نکشید

4- قبل از استفاده از وسایل درون حمام (کیسه، صابون ،ژیلت و …)خوب آنها را بشورید.

5- از وسایل داخل حمام برای خاراندن سر استفاده نکنید

6- کل ترانه هایی که بلد هستید را در حمام نخوانید

کار های ممنوعه در حمام

شیو کردن بدن زیر دوش

اگر لازم است پا یا دست ها را شیو کنید نباید این کار را در ابتدای حمام انجام بدهید. این کار را پس از شست وشوی کامل بدن و زمانی که بدن زیر آب گرم آماده شد انجام بدهید. با این روش پوست به راحتی شیو می شود و التهاب و قرمزی ایجاد نمی شود.

دوش با آب داغ

هیچ چیز دلپذیر تر از دوش آب گرم نیست به ویژه در فصل های سرد. اما آب داغ باعث ایجاد اگزما، خشکی پوست، خارش و التهاب می شود. از آب ولرم استفاده کنید تا سلامت پوست تان به مرور زمان از دست نرود.

خشک کردن با شدت مو با حوله

فشار شدید به موها با حوله برای خشک کردن مو یک اشتباه رایج است. این کار باعث شکنندگی و آسیب به فولیکول های مو می شوند. خشک کردن پوست و مو با شدت و فشار باعث خشکی و خارش در پوست سر و اندام می شود. حوله را به آرامی روی موها قرار دهید و بدنتان را نیز با ملایمت خشک کنید.

لایه برداری روزانه بدن

شاید فکر کنید استفاده روزانه لیف و مصرف مواد لایه بردار و شامپوهای لایه بردار برای پاک سازی و سلامت پوست تان مفید است. اما اصلاً اینطور نیست. شست وشوی زیاد و پاکسازی دائمی باعث می شود پوست تان حساس تر شود و به همین ترتیب آلودگی ها و باکتری ها را بیشتر جذب کند. هر چند روز یک بار از لیف استفاده کنید.

لایه برداری هر روزه برای پوست های خشک نیز بسیار آسیب رسان است و باعث ایجاد حساسیت و خشکی بیشتر پوست می شود. یک بار لایه برداری پوست در هفته کافی است پس لازم نیست هر روز لیف بزنید.

عوض نکردن لیف و کیسه

حمام محیط مناسبی برای رشد باکتری هاست. شاید محیط حمام شما بسیار تمیز و مطبوع باشد اما باکتری ها همه جا هستند و بدون اینکه شما متوجه باشید اثر نامطلوب خود را بر پوست و سلامت عمومی بدن تان می گذارند. به همین دلیل لازم است بعد از هر ۴ یا ۵ دفعه استفاده از لیف حمام آن را با ماشین لباسشویی بشویید.

برای اینکه مطمئن شوید لیف حمام تان کاملاً تمیز است بهتر است آن را با آب خیلی داغ بشویید. با شستن درست لیف حمام تمامی مواد شوینده شیمیایی، آلودگی های ناشی از شست وشوی بدن و چربی باقی مانده بر الیاف را پاک خواهید کرد. همچنین لازم است پس از ۳ ماه مصرف یک لیف آن را دور بیندازید.

استفاده از ناخن برای خاراندن سر

ساییدن پوست سر شگفت آور است، اما از ناخن استفاده نکنید چون باعث آسیب بیشتر می شود. این به این دلیل است که آن ها می توانند پوست سر را پوسته پوسته کنند. از ماساژ با ناخن های خود خودداری کنید و فقط از انگشتان خود برای  ماساژ  هنگام شامپو زدن استفاده کنید.

شستن مو بدون شانه زدن

اگر می خواهید مانع شکنندگی و ایجاد موخوره در موهایتان شوید قبل از شست وشوی مو آن را کاملاً شانه کنید. این کار برای پیشگیری از گره های مو هنگام استفاده از شامپو لازم است. همچنین برای استفاده از نرم کننده ها می توانید آن را با یک مسواک روی انتهای مو بمالید و به این ترتیب گره های مو را با ملایمت باز کنید.

خواندن کلیه ترانه ها در حمام

در حالی که هیچ مشکلی در خوانندگی حمام وجود ندارد، در حقیقت، ما به شدت توصیه می کنیم اگر می توانید یک آلبوم کامل یا حتی نیمی از آن را بخوانید، خیلی حمامتان طول می کشد. بله، استراحت کردن زیر آب احساس خوبی دارد، اما ماندن زیاد در حمام باعث خشک شدن پوست می شود. سعی کنید 10 دقیقه ای خود را بشویید، باید بتوانید حداقل دو یا سه آهنگ را در حین شامپو و صابون زدن، بخوانید.