حتما حداقل یکبار تا به حال تبخال زده اید و میدانید چه چهره و وضعیت ناخوشایندی را میتواند به وجود بیاورد چون معمولا در کنار یا روی لب ایجاد میشود و نمیتوان با هیچ چیزی آن را پوشش داد و درد و سوزش خاصی هم دارد که ناراحت کننده میباشد. این ضایعه پوستی مسری و قابل انتقال و تکثیر در خود فرد و یا به فردی دیگر است پس مراقبت و پرهیز هایی را برای درمان و از بین بردن آن باید بدانید که میخواهیم در این بخش به آن بپردازیم.

معمولا تبخال برای هرکسی اتفاق می افتد پس یادگیری اینکه چه کار هایی را در صورت تبخال زدن باید بکنیم و چه کار هایی نکنیم تا سریع تر رفع شود برای هر کسی واجب است. همچنین برای یادگیری روش دمان تبخال تا انتهای این مطلب را با ما همراه شوید.

تنها کاری که وقتی تبخال میزنید باید بکنید

تنها کاری که وقتی تبخال میزنید باید بکنید

زمانی که تبخال دارید تنها کاری که باید بکنید نباید خرما بخورید قند خرما باعث تکثیر ویروس در بدن شده و از آنجایی که خرما قند خون را بالا میبرد ویروس های تبخال از قند موجود در آن استفاده و سریعا رشد می کنند. تبخال در حالت کلی بدون درمان قطعی است اما روش هایی برای جلوگیری از رشد و کوتاه کردن طول درمان وجود دارد.

روش های خانگی درمان تبخال

استفاده از سیر

تحقیقات نشان داده سیر می‌تواند به عنوان یک آنتی ویروس عمل کند. مصرف مداوم سیر می‌تواند از بروز تبخال جلوگیری کند. برای درمان تبخال هم می‌توان سیر له شده یا روغن سیر را روی ضایعه پوستی به مدت 10 تا 15 دقیقه قرار داد و این کار را چند بار در روز تکرار کرد تا زمانی که تبخال درمان شود.

سیر به از بین رفتن ویروس مولد تبخال و بهبود زودتر تبخال کمک می‌کند. مواد زیاد دیگری وجود دارند که به طور تجربی برای درمان تبخال استفاده می‌شوند. این مواد معمولا خاصیت ضد میکروبی و ضد‌ ویروسی دارند و به همین علت در درمان تبخال مؤثر هستند مثل روغن درخت چای، روغن نارگیل، بادرنجبویه، آلوئه ورا و شیرین بیان.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک درمان موثر دیگری است که خواص ضد التهاب و ضد درد دارد. آنها شامل ترپنس و فنیلپروپانویید هستند که روی فعالیت ضد ویروسی کار می‌کنند. علاوه بر این، مطالعه‌ای که در سال 2001 منتشر شد، نشان داد که روغن‌های اساسی مثل روغن درخت چای و روغن اکالیپتوس فعالیت ضد ویروسی را علیه ویروس تب خال نشان می‌دهند.

کمپرس یخ

برای کاهش درد و التهاب ناشی از تبخال می‌توانید از کمپرس آب سرد استفاده نمایید. می‌توانید یک تکه یخ را در پارچه بپیچید و چند دقیقه روی تبخال قرار دهید. یخ، به کاهش ورم، قرمزی و درد تب خال کمک میکند. چند بار در روز این کار را تکرار کنید تا تبخال شما زودتر از بین برود.

 ویتامین C

محققان ثابت کرده‌اند که ویتامین C می‌تواند به طور موثر رشد بهبود تبخال تناسلی را تسریع کند. همچنین ممکن است به طولانی شدن زمان بین شیوع دوباره بیماری کمک کند. سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای، پرتقال ها و توت فرنگی غنی از ویتامین C هستند.

سرکه سیب

سرکه سیب به کاهش شدت شیوع تب خال به خاطر ضد عفونی کنندگی و خواص ضد التهابش کمک می‌کند. برای درمان تبخال می‌توانید از سرکه سیب استفاده نمایید. پنبه آغشته به سرکه سیب را چند دقیقه روی تبخال بگذارید. چند بار در روز این کار را تکرار کنید. یا این که حدود یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید و بنوشید.

سرکه سیب خاصیت ضد عفونی دارد و می‌تواند به درمان زودتر تبخال کمک کند.برای بهترین نتیجه، آن را به محض اینکه احساس سوزش اولیه را تجربه می‌کنید، اعمال کنید؛ آگاه باشید، احتمال دارد کمی بسوزد.

 ویتامین E

مصرف مواد حاوی ویتامین E به ترمیم پوست و درمان سریع‌تر تبخال کمک می‌کند. خاصیت ضدالتهابی ویتامین E می‌تواند به تسکین تورم، التهاب و درد ناشی از تبخال کمک کند. مصرف خوراکی این ویتامین می‌تواند در پیشگیری از بروز دوباره‌ی عفونت‌های ویروسی اثرگذار باشد.

می‌توانید گوش پاک‌کن را در روغن ویتامین E غوطه‌ور کنید و آن را روی تبخال قرار دهید. می‌توانید مایع داخل کپسول ویتامین E را خارج کنید و با استفاده از گوش پاک‌کن آن را روی تبخال قرار دهید. همچنین می‌توانید مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین E را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.

وقتی تبخال زدیم چیکار کنیم؟

ممکن است بتوانید علائم تبخال را با استفاده از کمپرس سرد (از طریق قرار دادن یخ یا دستمال خیس شده در آب سرد) تسکین دهید. استفاده از بالم لب حاوی عصاره‌ی لیمو هم به عنوان یک درمان‌ جایگزین دیگر معرفی شده است.

مصرف منظم مکمل‌های خوراکی حاوی لیزین (Lysine) به جلوگیری از عود مجدد تبخال کمک می‌کند.

آلوئه‌ورا هم می‌تواند درد ناشی از تبخال را کاهش دهد. برای بهره مند شدن از خواص آلوئه‌ورا می‌توانید روزی سه مرتبه ژل آلوئه‌ورا یا بالم لب حاوی این ترکیب را به طور مستقیم روی تبخال بمالید.

وازلین قادر به بهبود تبخال نیست، با این حال ناراحتی ناشی از آن را کاهش می‌دهد. وازلین مانع ترک خوردن زخم می‌شود و مانند یک سد دفاعی از پوست در برابر عوامل محرک خارجی محافظت می‌کند.

ویچ هازل (فندق افسونگر) نوعی قابض طبیعی است که زخم‌های تبخال را خشک می‌کند و باعث تسکین آن‌ها می‌شود، با این حال ممکن است مالیدن آن روی پوست باعث احساس گز گز شود. محققان در یک مطالعه متوجه شدند فندق افسونگر دارای خواص ضد ویروسی است و می‌تواند مانع شیوع تبخال شود.

همیشه برای مالیدن داروهای خانگی، پمادها، کرم‌ها یا ژل‌های درمانی تبخال از یک تکه پنبه یا گوش پاک کن تمیز استفاده کنید و از به اشتراک گذاشتن داروهای خود با دیگران خودداری نمایید.

اگر کسی بخواهد برای مالیدن داروهای موضعی از انگشتان دست کمک بگیرید، لازم است دست‌های خود را قبل و بعد استفاده از دارو با آب گرم و صابون بشوید.