در این پست از سایت گرمازدگی در پیاده روی اربعین,روشهای درمان و جلوگیری از گرمازدگی اربعین را قرار دادیم . در کشور عراق به دلیل گرمای شدید هوا ممکن است دچار گرمازدگی شویم . زائران امام حسین (ع) که برای اربعین به کربلا می روند برای جلوگیری از گرمازدگی و درمان گرمازدگی در پیاده روین اربعین 1402 می توانند از روشها و دستورالعمل ها و توصیه های زیر استفاده کنند . سایت استار بورس …

توصیه‌های طب سنتی به زائران اربعین برای پیشگیری از گرمازدگی و سردرد

استفاده از آلو، رب‌انار، ماش، زرشک، کدو، ماست، کاهو، خیار
استحمام با آب ولرم و شستن صورت و پاها با آب خنک
اگر خون‌دماغ کم و ساده است و سابقه فشار خون بالا و بیماری زمینه‌ای ندارید بینی را فشار دهید تا خونریزی بند بیاید ولی در صورت تشدید یا ادامه خونریزی حتماً به واحدهای پزشکی و اورژانس مراجعه کنید. در صورت دسترسی، گذاشتن پنبه آغشته به آب سبزی تره یا آب غوره در بینی هم مفید است.
برای سردرد ناشی از گرما پرهیز از آفتاب و استراحت و خوابیدن در جای خنک
بوییدن عطرها و بوهای خنک مانند گلاب، خیار، سیب، بنفشه یا کافور
چرب کردن بینی و پیشانی با روغن گل سرخ یا بنفشه بادام، هر دو سه ساعت نوشیدن عرق کاسنی، بید یا بیدمشک یا شربت‌های عناب، آلو، نارنج، لیمو یا سکنجبین.

10 توصیه برای جلوگیری از گرمازدگی در پیاده‌روی اربعین

۱. تا جای ممکن از لباس‌های گشاد، نخی و خنک استفاده کنید و از همراه داشتن بار اضافه بپرهیزید.

۲. نوشیدن آب برای جلوگیری از گرمازدگی را جدی بگیرید و در مسیر حتما از آب آشامیدنی به مقدار لازم استفاده کنید.

۳. تا حد امکان نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار مصرف نکنید، چرا که بدن را دهیدراته و خشک می‌کند. بنابراین، شربت‌های سنتی همچون سکنجبین، خاکشیر و تخم شربتی را جایگزین آن کنید.

۴. مصرف یخ و آب بسیار خنک نیز دمای بدن را بالا برده و موجب ایجاد عطش می‌شود. به همین دلیل، مصرف آن را به حداقل برسانید.

۵. غذاهایی استفاده کنید که بدن، آب کم‌تری از دست می‌دهد. به جای استفاده از شیرینی، غذاهای سرخ کرده و ادویه‌ها که باعث تشدید تشنگی می‌شود، به مصرف میوه‌ها به ویژه هندوانه اهتمام داشته باشید.

۶. از غذاهایی با طبع گرم کم‌تر استفاده کنید و در مسیر، بی‌رویه غذا نخورید.

۷. از عرقگیر استفاده کرده و برای جلوگیری از گرمازدگی در طول روز در موکب‌ها استراحت کرده و عصر یا شب‌ها به پیاده‌روی پرداخته و به مسیر خود ادامه دهید.

۸. از چفیه، کلاه و عینک در طول مسیر حرکت استفاده کنید و هر از گاهی چفیه خود را با گلاب یا آب مرطوب کنید.

۹. در صورت بروز خستگی یا کوفتگی، حرکت در مسیر زیارت را برای ساعاتی متوقف کرده و پس از بهبودی نسبی به ادامه مسیر بپردازید.

۱۰. تا قبل از رفتن به زیارت اربعین و به منظور آمادگی برای تشرف به راهپیمایی اربعین، صبح‌ها آب ولرم، آبلیمو و عسل بنوشید و تعدادی لیموترش تازه به همراه داشته باشید تا در صورت عطش یا گرمازدگی از آن استفاده کنید.

امسال مرز مهران در ایلام و مرز خسروی در کرمانشاه، مرزهای چذابه و شلمچه در استان خوزستان، باشماق در استان در استان کردستان و تمرچین در استان آذربایجان غربی برای تردد زائران اربعین مهیا شده است و زائران می‌توانند بدون ویزای عراق به این سفر معنوی مشرف شوند.