پوسیدگی دندان باعث ایجاد حفره هایی روی سطح سخت دندان، یعنی مینا آن می شود. ابتدای پوسیدگی ممکن است هیچ علائم و علامتی نداشته باشید اما به مرور زمان و بزرگ تر شدن حفره و رسیدن به اعصاب درون دندان باعث درد دندان می شود.

اگر این حفره های کوچیک را درمان نکنید ،باعث بزرگ تر شدن حفره، دندان درد شدید و هم چنین باعث از دست دادن دندان خود می شوید‌.

همه چیز درباره ی پوسیدگی دندان

همه چیز درباره ی پوسیدگی دندان

مرتب مسواک زدن، استفاده از نخ دندان بعد هروعده غذایی و هم چنین مراجعه مرتب به دندان پزشکی از راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان می باشد.

علائم بسیاری باعث شروع پوسیدگی دندان می شود که در اینجا به ۵ مورد اشاره می کنیم:

۱- حساسیت به سرما و گرما:

ممکن است بعد از خوردن غذای سرد یا گرم و یا همچنین نوشیدن آب سرد و گرم حساسیت و درد دندان شما شروع شود، پوسیدگی باعث از بین رفتن مینای دندان شما شده است و عاج دندان شما را تحت تاثیر قرار داده، وقتی عاج وجود نداشته باشد سردی و گرمی غذا و نوشیدنی روی عصب های دندان تاثیر گذاشته و باعث بروز درد می شود.

۲- حساسیت به شیرینی جات :

خوردن شیرینی جات و هم چنین نوشیدن نوشیدنی های شیرین در طولانی مدت می تواند باعث بروز پوسیدگی دندان شود.

۳- دندان درد:

درد مداوم در یک یا چند دندان می تواند نشان دهنده حفره باشد، گاهی این درد ناگهانی است و گاهی در اثر خوردن چیزی اتفاق می افتد.

۴- لکه بر روی دندان:

لکه هاي روی دندان یک نشانه دیگر پوسیدگی دندان می باشد، لکه ها به رنگ های سفید، سیاه و قهوه ای می باشد که در روی سطح دندان ظاهر می شوند.

۵- ایجاد سوراخ روی دندان:

اگر متوجه سوراخ یا حفره‌ای در دندان خود شدید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. حفره‌ها و سوراخ‌ها، نشانه واضحی هستند که شما پوسیدگی دندان دارید.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان:

۱- مصرف نکردن غذا ها و نوشیدنی های شیرین و هم چنین خوراکی هایی که به دندان ها می چسبند، مثل شیر، بستنی، عسل،شکر،کلوچه، کیک، نبات و…

۲- استفاده نکردن از نوشابه: با نوشیدن نوشابه ، باکتری های دهان اسید هایی تولید می کند که به دندان حمله می کند و باعث فرسودگی آنها می شود.

۳- به موقع مسواک بزنید: اولین مرحله پوسیدگی تشکیل پلاک بعد از هروعده غذایی است، بهتر است بعد از خوردن و آشامیدن بلافاصله مسواک بزنید.

۴- استفاده از فلوراید: فلوراید یکی از مواد تشکیل دهنده خمیر دندان و دهان شویه می باشد، این ماده معدنی طبیعی به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند.

۵- مراجعه به دندانپزشک: به محض دیدن یکی از علائم پوسیدگی هرچه سریعتر به دکتر مراجعه و قبل از اینکه سطح پوسیدگی دندان شما زیادتر شود، آن را برطرف کنید.