تا کنون به این نکته توجه کرده اید که ممکن است صورتتان را اشتباه بشورید؟ اشتباهات رایجی در شستن صورت وجود دارد که فکرش را نمیکنید تا چه حدی پوستتان را پیرتر و ضعیف تر میکند. پوست صورت پوستی حساس است که اگر آسیبی با شستشوی غلط به آن بزنیم ممکن است در طولانی مدت باعث التهاباتی مثل جوش یا لکه و یا چروک هایی شود که درمان و رفع آن مشکل خواهد بود و زیبایی چهره شما را خراب خواهد کرد. برای اینکه مطمعن شوید به طور صحیح و بدون آسیب به پوست صورتتان را میشورید با ما همراه شوید تا اگر اشتباهات شستن صورت را که در ادامه میخوانید، انجام میدهید از تکرار این اشتباهات دوری کنید.

فهرست دسترسی سریع

صورتتو اشتباه نشور!/7 اشتباه شستن صورت که پوست رو نابود میکنه?

صورتتو اشتباه نشور!/7 اشتباه شستن صورت که پوست رو نابود میکنه?

اشتباهات شستن صورت

شستن صورت با آب داغ

آب داغ، دوست پوست شما نیست؛ به ویژه برای قسمت‌های حساس پوست، مانند صورت. وقتی با آب داغ دوش می‌گیرید، مخصوصاً در فصل زمستان، حس خوبی دارید. ولی، باید بدانید که استفاده از آب خیلی داغ، عروق خون را گشاد می‌کند و به بافت‌های حساس آن آسیب می‌زند.

به احتمال زیاد شنیده‌اید که چربی طبیعی پوست، استحکام و یکنواختی آن را حفظ می‌کند. پوستی که چربی خود را از دست بدهد، سریع‌تر خشک می‌شود. همچنین، به مرور، لایه لایه می‌شود و می‌خارد. آب خیلی گرم، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد. پس، به جای آب داغ، برای شستن صورت خود از آب ولرم استفاده کنید.

شستن زیاد صورت

مطالعات علمی توصیه به دو بار شستشوی صورت در روز کرده‌اند؛ یک بار صبح و یک بار شب. البته بعد از ورزش کردن و تعریق شدید هم شستشوی صورت لازم است.

شستن صورت بیش از دو بار در روز برای همه افراد ضروری نیست. مگر افرادی که مستعد عفونت‌های پوستی هستند. شستن زیاد پوست، نه تنها باعث خشکی پوست و التهاب آن می‌شود، بلکه باعث تولید بیش از حد چربی نیز می‌شود.

اگر از آرایش ملایم و کرم ضد آفتاب کم چرب استفاده می‌کنید و تعریق شدید ندارید، دو بار شستن پوست صورت در روز، برای شما کافی است.

استفاده نکردن از مرطوب‌کننده پوست بعد از شستن صورت

استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده در زمان درست، تفاوت بزرگی در تأثیرگذاری آن‌ها ایجاد می‌کند. از مرطوب‌کننده‌ها، زمانی که هنوز صورت در اثر شستشو مرطوب است ولی خیس نیست، استفاده کنید. این کار، به حفظ بیشتر رطوبت پوست کمک می‌کند.

بنابراین، اگر بعد از چند دقیقه، پوست خود را مرطوب نکنید، سلول‌های سطح پوست آب و رطوبت خود را از دست می‌دهند. در نتیجه، مرطوب کردن آن‌ها سخت‌تر می‌شود.

صبح‌ها بعد از شستشوی صورت، ابتدا از مرطوب‌کننده و سپس از ضد آفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب کمک می‌کند نتایج زحماتی که برای مراقبت از پوست خود انجام دادید، حفظ شود.

عدم شستن صورت در صبح

ممکن است تصور کنید، شستن صورت تنها قبل از رفتن به رختخواب کافی است، اما اگر می‌خواهید صورتی شفاف داشته باشید، هر صبح صورت خود را بشویید. وقتی می‌خوابید، باکتری‌هایی از بالش به صورتتان منتقل می‌شوند. بنابراین، حتی اگر بالش خود را مرتب می‌شویید، باز هم شستن صبحگاهی صورت راه حل بهتری است. شب‌ها وقتی تکان می‌خورید و غلت می‌زنید، باکتری‌ها از بزاق، و چربی‌ها از موها به سطح پوست صورت و چشم‌های شما منتقل می‌شوند.

پیروی از روتین شستشوی صورت در صبح، کمک می‌کند که پوست شما شفاف‌تر به نظر برسد و محصولاتی که در طول روز برای مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنید، آسان‌تر جذب شوند.

نشستن پوست قبل از خواب

شستن صورت قبل از خواب یک کار سریع است. ولی همین کار ساده برای بعضی‌ها دشوار است. برای مراقبت از پوست خود، حتی اگر آرایش ندارید، صورت خود را بشویید.

در طول روز پوست ما در معرض چربی‌های طبیعی، عرق و آلودگی‌های محیطی است. یادتان باشد، از بین نبردن آلودگی‌هایی که در طول روز روی پوست جمع می‌شود، باعث تحریک‌پذیری و التهاب پوست و ایجاد آکنه می‌شود.

استفاده از حوله حمامی که قبلاً استفاده شده است

حوله‌ای که قبلاً استفاده و یا آن را در حمام آویزان کرده‌اید، باعث انتقال باکتری و کپک به پوست شما می‌شود. پس، حوله خود را بعد از هر بار مصرف، بشویید.

خشک کردن صورت با حوله بدن

باکتری‌هایی که به طور طبیعی روی بدن شما زندگی می‌کنند با باکتری‌هایی که روی صورتتان زندگی می‌کنند، متفاوت هستند. پس، بهتر است بعد از استحمام، صورت خود را با حوله‌ای جداگانه خشک کنید و از استفاده از حوله‌ بدن، برای صورتتان خودداری کنید.