سماور ،کتری و چایساز چون به طور مداوم استفاده می شوند، رسوبات ضخیمی (شوره) در آن بوجود می آید.به مرور زمان و طی استفاده های مکرر از سماور و کتری رسوب های آهکی سفید رنگی روی بدنه کتری و سماور دیده می شود، که ظاهر بدی به آنها می دهد.

هم چنین علاوه بر تاثیر روی ظاهر د زیبایی سماور و کتری باعث طعم بد آب جوش و بد بو شدن آب می شود.

رسوب زدایی کتری،سماور و چایساز

رسوب زدایی کتری،سماور و چایساز

برای رسوب زدایی سماور و کتری چند روش وجود دارد که در ادامه مطلب روش های رسوب زدایی از سماور، کتری و چایساز را باهم می خوانیم که امیدواریم این روش ها برای شما مفید باشد:

 

۱- استفاده از حلال های آهک:

این روش ساده ترین روش از بین بردن رسوبات است، که از حلال های آهکی برای دفع رسوبات استفاده می شود.

۲- استفاده از آب داغ و یخ:

کتری را پر از آب داغ کنید و سپس بلافاصله با آب یخ آن را پرکنید، جرم های کتری در این صورت باز می شود، فقط موقع آب جوش ریختن مراقب لحیم کتری باشید.

۳- ریختن سرکه در کتری:

برای استفاده از سرکه، اجازه دهید سرکه به مدت ۱۰ دقیقه درون کتری بجوشد و بعد آب را بیرون بریزید ، برای از بین بردن بوی بد سرکه یک بار دیگر کتری را آب کنید و بگذارید بجوشد.

۴- استفاده از فلس صدف:

درون کتری فلس صدف یا همان گوش ماهی بریزید تا آهک را جذب خود کند.

۵- استفاده از جوش شیرین:

جوش شیرین برای رسوب زدایی بسیار عالی می باشد فقط دقت کنید مقدار آب دوبرابر مقدار جوش شیرین باشد.

۶- استفاده از تکه های سیب زمینی:

برای رسوب زدایی از سیب زمینی رنده شده استفاده کنید. با توجه به اندازه کتری دو یا سه سیب زمینی رنده کرده و درون کتری بریزید سپس اجازه دهید با آب به مدت نیم ساعت بجوشد.

۷- استفاده از آبلیمو برای از بین بردن رسوب:

در این روش لیموها را درون آب کتری ریخته و آب را ۱۰ دقیقه بجوشانید تا رسوب کتری کنده شود. بهتر است از لیموی تازه استفاده کنید.