با توجه به اینکه دمای هوا به شدت بالا رفته است بیماری وبا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های در روزهای گرم می‌باشد که در اثر عدم رعایت بهداشت فردی، جمعی و همچنین استفاده از آب‌های غیر بهداشتی و غیره به افراد منتقل می‌گردد. و به طور خلاصه نگرانی شدیدی ندارد و تنها می توان به این نکته اشاره کرد که آب سالم بنوشید و بهداشت فردی را رعایت کنید، والسلام. بر اساس گزارشات با افزایش دما و گرم شدن روزهای سال استفاده از آب افزایش پیدا می‌کند و این در حالی می‌باشد که استفاده از آب‌های غیر بهداشتی سبب بروز بیماری در افراد می‌گردد.

امین صابری نیا متخصص طب اورژانس گفت: با توجه به اینکه اسهال و مشکلات گوارشی بیماری نیست که مختص به فصل گرما باشد. در ادامه اضافه کرد: چیزی که سبب اسهال می‌شود استفاده از مواد غذایی فاسدی است که در معرض گرما قرار گرفته و باعث رشد باکتری ها در آن شده است.

امین صابری نیا همچنین خاطرنشان کرد: اگر در معرض گرما هستید به طور مرتب خاک شیر، تخم شربتی و شربت آبلیموی خنک مصرف نمایید. سعی کنید کودکان زیر ۵ سال و افراد سالمند در معرض گرما قرار نگیرند چون حرارت و گرما برای این قشر قابل تحمل نمی‌باشد. از سفر به مناطق گرمسیر اجتناب کنید.

وبا

وبا

از آنجایی که مناسبت‌های مذهبی با فصل تابستان و گرما مقارن شده است در جلسه کمیته بیماری التور که با حضور معاون و تعداد زیادی از کارشناسان صورت گرفته بود اشاره شد که احتمال طغیان کردن بیماری‌های حاصل از آب و غذا مانند وبا ممکن است اتفاق بیفتد. پس می‌بایست آمادگی و هماهنگی لازم میان مرکز بهداشت جنوب تهران با سازمان‌های مرتبط در منطقه تحت پوشش به منظور مراقبت و کنترل بیماری وبا اتفاق صورت گیرد.

میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور مهمترین اهداف قرارگاه بهداشتی و درمان اربعین را حفظ بهداشت عمومی زائران، تشخیص به موقع بیماری‌ها به ویژه بیماری‌هایی که از آب و غذا و مسمومیت‌ها انتقال پیدا می‌کند و همچنین درمان به موقع گرمازدگی و آمادگی برای ارائه خدمات در حوادث غیرمترقبه عتوان کرد.

از آنجایی که برپایی مراسم پیاده‌روی اربعین در شدت گرمای هوا اتفاق می‌افتد مهمترین دغدغه مسئولان وزارت بهداشت است. چون گرمای هوا همراه با تجمعات سبب ایجاد بیماری‌های روزهای گرم سال می‌گردد.

وبا در مراسم پیاده‌روی اربعین?????

بیماری وبا که یک بیماری عفونت اسهالی حاد می‌باشد در پی خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا اتفاق می‌افتد که اساساً این بیماری به دلیل دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی سالم ایجاد می‌گردد.

بیماری وبا سرایت پذیری بالایی دارد .اگر افراد آلوده علائم بالینی شدیدی نداشته باشند با موفقیت درمان می‌شوند اما در مواردی که اسهال آبکی حاد ایجاد گردد ممکن است سبب مرگ و میر شود. پس با توجه به شرایط جمعیت و منطقه‌ای که درگیر این اتفاق هست ممکن است به سرعت و با در بین زائران منتقل گردد.

ایرج خسرو نیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: گرمای شدید تابستان در امسال تاثیر زیادی در شیوع بیماری‌های واگیر مثل وبا دارد. ایشان در ادامه اضافه کرد: رعایت بهداشت فردی مانند شستن دست‌ها یکی از مهمترین نکات بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا می‌باشد.

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین توصیه‌های بهداشتی برای زائرین راهپیمایی ?????اربعین استفاده از آب‌های آشامیدنی بسته‌بندی می‌باشد. همچنین دور ماندن از گرمای هوا نیز می‌تواند از ابتلا به گرمازدگی و سایر بیماری‌های فصل گرما جلوگیری نماید.