در این پست از سایت آیا بختک حقیقت دارد؟,هر آنچه که در مورد بختک باید بدانید! را قرار دادیم. در این مطلب برای شما عزیزان معرفی و بررسی حقیقت  بختک یا همان فلج خواب را  برایتان آماده کرده ایم. پیشنهاد ما به شما این است حتما در ادامه به ادامه این مطلب مفید توجه برسانید.سایت استار بورس …

در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با بررسی حقیقت بختک یا فلج خواب. . .

آیا بختک حقیقت دارد؟,هر آنچه که در مورد بختک باید بدانید!

آیا شده از خواب بیدار شوید، بدنتان قفل شده و جلویتان موجودی شیطانی ایستاده باشد و ندانید چه باید بکنید؟ شما دچار «فلج خواب» شده‌اید.

تصور کنید نیمه‌شب از خواب بیدار شده‌اید و رو‌به‌رویتان موجودی شیطانی درحالی که از دندان‌های بلندش خون می‌چکد، به شما خیره شده است! می‌خواهید جیغ بزنید، اما نمی‌توانید دهانتان را تکان دهید. می‌خواهید فرار کنید، اما بدنتان کاملا قفل شده است. آن موجود شیطانی هم هر لحظه دارد به شما نزدیک‌تر می‌شود و بعد احساس می‌کنید که با پنجه‌هایش دارد گلویتان را فشار می‌دهد.

حدس می‌زنم این سناریو برایتان آشنا باشد و دست‌کم یک‌بار چنین تجربه‌ی عجیب و ترسناک را از سر گذرانده باشید. بیشتر ما ایرانی‌ها، این پدیده را به اسم «بختک» می‌شناسیم؛‌ موجودی نامریی که شب موقع خواب روی قفسه‌ی سینه‌‌مان می‌نشیند، نفسمان را می‌گیرد و بدنمان را تسخیر می‌کند. در این حالت که ترس سراسر وجودمان را فرا گرفته، نه می‌توانیم صحبت کنیم، نه تکان بخوریم و نه از شر موجود خبیثی که قصد جانمان را کرده،‌ خلاص شویم.

بختک وجود خارجی ندارد اما اتفاقی که برای بدنمان می‌افتد واقعی است

البته که موجودی به اسم بختک وجود خارجی ندارد؛ اما اتفاقی که در این مواقع برای بدنمان می‌افتد کاملا واقعی است و نام علمی‌اش «فلج خواب» است. پدیده‌ی فلج خواب رایج‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید؛ از هر پنج نفر یک نفر دست کم یک بار دچار بختک خواب شده است. اما باوجود شیوع این اتفاق، بسیاری از جنبه‌های آن هنوز در هاله‌ای از رمزوراز باقی مانده است.

قرن‌ها است که فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان این توهمات دلهره‌آور را به جن و جادوی سیاه و هیولاهای افسانه‌ای و پدیده‌های ماوراء‌الطبیعه نسبت می‌دهند و بااینکه دانشمندان در تمام ادوار چنین توضیحاتی را رد کرده‌اند، این باورهای فرهنگی همچنان پابرجا هستند.

در این مقاله قرار است درباره‌ی پدیده‌ی رایج و رازآلود فلج خواب، علت وقوع آن، اینکه چه افرادی بیشتر دچارش می‌شوند و چطور می‌توان جلوی وقوعش را گرفت،‌ صحبت کنیم.

بختک یا فلج خواب چیست؟

پدیده‌ی «بختک» یا درواقع همان فلج خواب (Sleep Paralysis) به حالتی گفته می‌شود که فرد در مرز بین خواب و بیداری است؛ یعنی لحظه‌ای که چشم‌هایش باز می‌شود و می‌تواند محیط اطرافش را ببیند، اما مغزش هنوز فکر می‌کند که خواب است و اجازه‌ی حرکت اندام‌ها را به او نمی‌دهد. درواقع همین قفل شدن بدن است که باعث وحشت می‌شود؛‌ وحشتی که در ادامه باعث می‌شود فرد دچار توهم شود و موجودات ترسناکی را کنار خود در اتاق ببیند که قصد جانش را کرده‌‌اند.

برای درک پدیده‌ی فلج خواب لازم است با مفهوم خواب «حرکتِ چشمِ تند» یا «REM» آشنا شوید. اگر به فردی که در خواب عمیق است، نگاه کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که مردمک‌های چشم، پشت پلک مدام در حال حرکت هستند، انگار که فرد دارد با چشم‌هایش حرکت سریع چیزی را دنبال می‌کند. این حرکت سریع چشم به این خاطر است که فرد دارد خواب می‌بیند.

فلج خواب نوعی نقص فنی مغز است

اگر زندگی‌مان را به دو مرحله‌ی خواب و بیداری تقسیم کنیم، مرحله‌ی خواب خودش به دو بخش REM و غیرREM تقسیم می‌شود که به‌صورت چرخشی بین یکدیگر جابه‌جا می‌شوند. مرحله‌ی غیرREM از همان ابتدا شروع می‌شود و حدود ۷۵ درصد زمان خواب را به خود اختصاص می‌دهد. مرحله‌ی بعدی REM است که هر دوره‌ی آن حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه‌ طول می‌کشد و کل چرخه‌ی دومرحله‌ای خواب هم حدودا ۹۰ دقیقه است.

نکته‌ی مهم دیگری که باید درباره‌ی خواب REM بدانید این است که در این مرحله، بدن در حالت خواب عمیق به‌سر می‌برد و تقریبا به‌طور کامل فلج می‌شود و فقط قلب، دیافراگم، ماهیچه‌های چشم، ماهیچه‌های روده‌ها و رگ‌های خونی فعال می‌مانند. و البته فعالیت مغز هم به حد زمان بیداری می‌رسد و اکثر رویاها هم در این مرحله اتفاق می‌افتند.

فلج خواب را شاید بتوان نوعی گلیچ و نقص فنی مغز بین حالت REM و بیداری دانست. از آنجایی که هنگام REM درحال دیدن رویاهای واقع‌بینانه هستیم و مثلا خودمان را در حال دویدن یا حتی پرواز کردن می‌بینیم، مغز به‌طور موقت کل بدن را فلج می‌کند تا نخواهیم چیزهایی را که می‌بینیم، انجام دهیم.

گاهی مغز کلید جابه‌جایی بین خواب و بیداری را زودتر از موعد فشار می‌دهد

درواقع، مغز کلیدی دارد (منظورمان، مجموعه‌ای از موادشیمیایی عصبی است) که با فشردن آن، بین خواب و بیداری جابه‌جا می‌شویم. اما خب گاهی پیش می‌آید که مغز این کلید را در زمان اشتباه فشار می‌دهد؛ یعنی زمانی‌که بدن هنوز قفل است، ما را از خواب بیدار می‌کند و در برزخ بیداری و خواب REM گیر می‌اندازد.