در این پست از سایت علت،علائم و درمان سرطان ریه,سرطان ریه چه درمان هایی دارد؟را قرار دادیم .سرطات ریه بنا به دلایلی همچون سیگار کشیدن،استفاده از قلیان و تنباکو ريا،ویپ و… رخ می دهد . ولی آیا سرطان ریه درمان دارد؟ نظر پزشکان در این مورد چیست؟ علائم سرطان ریه چیست؟ آیا سرطان ریه خطرناک و کشنده است؟. در ادامه به بررسی این موارد پرداخته ایم.سایت استار بورس …

در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با علت،علائم و درمان سرطان ریه,سرطان ریه چه درمان هایی دارد؟. . .

هر آنچه که باید در مورد سرطان ریه در جوانان و بزرگسالان بدانید

سرطان ریه نوعی سرطان است که از ریه‌ها آغاز می‌شود. ریه‌های شما دو اندام اسفنجی شکل هستند که در دو طرف قفسه سینه شما قرار داشته و در هنگام دم اکسیژن دریافت کرده و هنگام بازدم دی اکسید کربن آزاد می‌کنند. سرطان ریه یک عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان به شمار می‌رود.

 

 

افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند، اگرچه سرطان ریه می‌تواند در افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند نیز رخ دهد. خطر ابتلا به سرطان ریه با مدت زمان و تعداد نخ سیگارهایی که فرد مصرف کرده است افزایش می‌یابد. حتی پس از چندین سال سیگار کشیدن و ترک آن، می‌توانید به میزان قابل توجهی شانس ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهید.

علائم سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه معمولاً در مراحل اولیه علائم و نشانه‌هایی ایجاد نمی‌کند. نشانه‌ها و علائم سرطان ریه معمولاً زمانی رخ می‌دهد که بیماری پیشرفته باشد. علائم و نشانه‌های سرطان ریه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سرفه جدیدی که از بین نمی‌رود

سرفه کردن خون، حتی به مقدار کم

تنگی نفس

درد قفسه سینه

گرفتگی صدا

کاهش وزن بدون تلاش

درد استخوان

سردرد

علل سرطان ریه

سیگار به عنوان عامل اکثر سرطان‌های ریه هم در افراد سیگاری و هم در افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند، شناخته شده است. اما این گفته بدان معنا نیست که سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند و یا در افرادی که هرگز در معرض دود سیگار قرار نگرفته‌اند، رخ نمی‌دهد. در این موارد، ممکن است دلیل مشخصی برای سرطان ریه وجود نداشته باشد.

سیگار چگونه باعث سرطان ریه می‌شود؟

پزشکان بر این باورند که سیگار با آسیب رساندن به سلول‌های ریه‌ها باعث سرطان ریه می‌گردد. هنگامی که دود سیگار را استنشاق می‌کنید که مملو از مواد سرطان زا است، تغییرات در بافت ریه تقریباً بلافاصله شروع می‌شود.

در ابتدا ممکن است بدن شما بتواند این آسیب را ترمیم کند. اما با هر بار قرار گرفتن در معرض دود مکرر آن، سلول‌های طبیعی که ریه‌های شما را پوشانده‌اند به طور فزاینده‌ای آسیب می‌بینند. با گذشت زمان، این آسیب باعث می‌شود تا سلول‌ها به طور غیر طبیعی عمل کنند و در نهایت ممکن است سرطان ایجاد شود.

انواع سرطان ریه

پزشکان بر اساس ظاهر سلول‌های سرطانی ریه در زیر میکروسکوپ، سرطان ریه را به دو نوع عمده تقسیم می‌کنند. پزشک شما بر اساس نوع اصلی سرطان و علائم انواع سرطان ریه و توده‌های ریوی شما تصمیمات درمانی اتخاذ می‌کند.

دو نوع کلی سرطان ریه عبارت‌اند از:

سرطان ریه سلول کوچک: سرطان ریه سلول کوچک تقریباً به طور انحصاری در افراد سیگاری بسیار رخ می‌دهد و نسبت به سرطان ریه سلول‌های کوچک از شیوع کمتری برخوردار است.

سرطان ریه سلول غیر کوچک: سرطان ریه سلول غیرکوچک یک اصطلاح کلی برای انواع مختلفی از سرطان ریه است. سرطان ریه سلول غیر کوچک شامل کارسینوم سلول سنگفرشی، آدنوکارسینوم و کارسینوم سلول بزرگ است.

عوامل خطر

تعدادی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهند. برخی از عوامل خطر قابل کنترل هستند، به عنوان مثال، با ترک سیگار ولی سایر عوامل مانند سابقه خانوادگی شما را نمی‌توان کنترل کرد.

عوامل خطر سرطان ریه عبارت‌اند از:

سیگار کشیدن: خطر ابتلا به سرطان ریه با تعداد سیگارهایی که در روز می‌کشید و سال‌هایی که به سیگار کشیدن مبتلا بوده‌اید، افزایش می‌یابد. ترک سیگار در هر سنی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار: حتی اگر فردی سیگاری نباشید، باز هم خطر ابتلا به سرطان ریه در صورت قرار گرفتن در معرض دود سیگار افزایش می‌یابد.

سابقه پرتودرمانی: در صورتی که برای انواع دیگری از سرطان تحت پرتودرمانی قفسه سینه قرار گرفته باشید، ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه در شما افزایش یابد.

قرار گرفتن در معرض گاز رادون: گاز رادون از تجزیه طبیعی اورانیوم در خاک، سنگ و آب تولید می‌شود که در نهایت بخشی از هوایی می‌شود که شما آن را تنفس می‌کنید. سطوح ناامن رادون می‌تواند در هر ساختمانی، از جمله خانه‌ها، تجمع یابد.

قرار گرفتن در معرض آزبست و سایر مواد سرطان‌زا: چنان چه در محل کار در معرض آزبست و سایر مواد ایجاد کننده سرطان مانند آرسنیک، کروم و نیکل قرار می‌گیرید، این می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را در شما افزایش دهد، به ویژه اگر سیگاری باشید.

سابقه خانوادگی سرطان ریه: افرادی که والدین، خواهر و برادر یا فرزندشان مبتلا به سرطان ریه هستند، خطر ابتلا به این بیماری در آنها دو چندان می‌شود.

عوارض

ریه سرطانی می‌تواند عوارضی مانند موارد زیر را با خود در پی داشته باشد:

تنگی نفس: افراد مبتلا به سرطان ریه علائم تنگی نفس را می‌توانند تجربه کنند، البته این در صورتی است که سرطان ریه پیشرفته باشد و راه‌های هوایی اصلی را مسدود نماید. سرطان ریه همچنین می‌تواند باعث تجمع مایع در اطراف ریه‌ها شود، در نتیجه ریه آسیب‌دیده به طور کامل در هنگام استنشاق منبسط نخواهد شد.
سرطان ریه و سرفه خونی: سرطان ریه می‌تواند باعث خونریزی در راه هوایی شده که می‌تواند باعث سرفه خونی (هموپتیزی) شود. گاهی اوقات این خونریزی می‌تواند شدید باشد. اما درمان‌هایی برای کنترل خونریزی در دسترس هستند.
درد: سرطان پیشرفته ریه که به پوشش ریه یا ناحیه دیگری از بدن مانند استخوان گسترش می‌یابد، می‌تواند باعث ایجاد درد شود. در صورت احساس درد به پزشک خود اطلاع دهید، چرا که درمان‌های بسیاری برای کنترل درد موجود هستند.
مایع در قفسه سینه (پلورال افیوژن): سرطان ریه می‌تواند باعث تجمع مایع در فضای اطراف ریه آسیب دیده در حفره قفسه سینه (فضای پلور) شود.
تجمع مایع در قفسه سینه می‌تواند باعث تنگی نفس شود. درمان‌هایی برای تخلیه مایع از قفسه سینه و کاهش خطر وقوع مجدد پلورال وجود دارد.
سرطانی که به سایر قسمت های بدن گسترش می‌یابد (متاستاز): سرطان ریه اغلب به سایر قسمت‌های بدن مانند مغز و استخوان‌ها گسترش می‌یابد (متاستاز).