در این پست از سایت آموزش بورس و فیلتر و اندیکاتور و تحلیل تکنیکال بورس starbourse.ir آموزش الگوی دو قله سقف و کف در تحلیل تکنیکال برای شناخت روند بازار و پیش بینی قیمت را قرار دادیم .  یکی از الگوهای مهم در تحلیل تکنیکال الگوی دو قله سقف و مف می باشد . در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با آموزش کامل و جامع و و آشنایی با دو قله سقف و کف در بورس و ارزهای دیجیتال …

,الگوی دو قله,الگوی دو قله سقف,الگوی دو قله چیست,الگوی دو قله کف,الگوی دو قله در تحلیل تکنیکال,الگو دو قله

بازارهای مالی در دنیا طرفداران زیادی دارد اما نکته حائز اهمیت این است که در صورتی که شما بدون داشتن هیچ گونه آموزشی وارد این دنیا از بازارهای سرمایه شوید، قابلیت این را خواهید داشت که تمامی سرمایه خود را از دست بدهید، یکی از مهم ترین الگوها در شناخت روند بازار و پیش بینی قیمت برای آینده الگوی دوقله سقف و کف است.

در تحلیل تکنیکال، حمایت ها و مقاومت ها از اهمیت بالایی برخوردارند؛ اما الگوهایی وجود دارند که تغییر در روند کنونی را نشان می‌ دهند و با نام الگوی بازگشتی (Reversal Pattern) شناخته می‌ شوند.

این الگوها از جمله ابزارهای کارآمد در تحلیل تکنیکال می‌ باشند که بسیار حائز اهمیت هستند.

زمانی‌ که یک الگوی بازگشتی تشکیل می‌شود، روند قبلی متوقف شده و سپس به مسیر جدیدی که از سمت مخالف قدرت گرفته وارد می‌شود.

در واقع، شکل‌گیری یک الگوی بازگشتی حاکی از آن است که از قدرت خریداران یا فروشندگان در بازار کاسته شده است.

 

الگو دو قله :

این الگو زمانی تشکیل می شود که قیمت روندی صعودی را در پیش گرفته باشد،

فلسفه الگوی دو قله به این معناست که خریداران یک بار قیمت را بالا برده اند اما فروشندگان با حجم بسیار بالایی قیمت را به پایین کشاندند، قیمت از یک محدوده مجدد به همان محدوده قبلی حمله می کند

اما این بار هم فروشندگان در همان محدوده قیمت را ریجکت می کنند و قیمت از آن جا به همان محدوده بازگشت اولیه می رسد

در چنین شرایطی شکل تشکیل شده قیمت شباهت زیادی به دو قله می شود، با توجه به اینکه معامله گران بازارهای مالی این الگو را به خوبی می شناسند در برگشت دوم به ناحیه قله، سیو سود می کنند و یا معاملات خود را می فروشند، چرا که این الگو نشان از ناتوانی خریداران برای بالا بردن قیمت است.

اعتبار الگو دو قله

 

ارتفاع عمودی قله‌ ها تفاوتی ندارد و یا بسیار ناچیز است.

معمولا در اولین قله (ناحیه A) حجم معاملات زیاد است؛ زیرا اکثر بازیگران (در یک بازار دوطرفه) در این ناحیه موقعیت فروش را برای خود انتخاب می‌ کنند.

اگر قیمت در زیر خط گردن (خطی که به موازات ناحیه B کشیده شده) با حجم معاملات سنگینی تثبیت شود و یا به عبارت دیگر، خط گردن شکسته شود، نشان‌ دهنده کامل شدن الگوی سقف دوقلو است، در غیر این‌ صورت نمی‌ توان درباره کامل شدن این الگو اظهار نظر کرد.

هدف قیمتی الگوی دو قله به اندازه ارتفاع کف قله تا نوک قله است، در صورتی که قیمت حمایت کف را بشکند می توان روی پولبک آن اطمینان بیشتری داشت که این دو قله باعث ریزش خواهد شد،

در صورتی که به پایین آن حمایت نیامد نباید برای فروش اقدامی کنید چرا که می تواند قیمت تا محدوده نوک قله بالا برود؛ زمانی تحلیل شما اشتباه است که قیمت از نوک قله بالا برود، چرا که قیمت می تواند تا 3 بار این حرکت را انجام دهد و به اصطلاح 3 قله بزند.