بخاطر قرار گرفتن ماه محرم در روزهای خیلی گرم از سال بهترین پذیرایی و نذری در این ایام شربت خنک است. نوشیدنی های خنک خاصیت تسکین بخشی هم دارند به همین خاطر در مراسم های عزاداری و سوگواری بسیار کاربردی است. ما در این مطلب قصد داریم طرز تهیه ی چند شربت خوشمزه و آسان که مناسب نذری دادن در محرم است را به شما آموزش دهیم این شربت ها مواد اولیه ارزان و ساده ای دارند و کسانی که دلشان میخواهد با هزینه کم و در حد توان در راه امام حسین احسانی کرده باشند به راحتی میتوانند از این شربت ها انتخاب و تهیه کنند.با آرزوی قبولی عزاداری ها و نذری های شما عزیزان و التماس دعا.

شربت نذری

شربت آسان و کم هزینه برای نذری/طرز تهیه شربت خوشمزه و خنک برای 120 نفر?

شربت تخم شربتی ساده

شربت تخم شربتی از انواع شربت نذری محرم است که معمولاً بیشتر از هر شربت دیگری نیز طرفدار دارد. این شربت هم به صورت ساده و هم زعفرانی آماده می‌شود و برای روزهای گرم تابستان و پذیرایی در مجالس محرم گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

تخم شربتی مقدار زیادی آب را در خود ذخیره می‌کند و همین موضوع موجب می‌شود تا بعد از خوردن آن کمتر احساس تشنگی را تجربه کنید. این موضوع به خصوص برای عزاداران امام حسین که زمان زیادی را در گرما سپری می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. در ادامه می‌توانید با روش تهیه شربت تخم شربتی برای آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه شربت تخم شربتی

شکر: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

تخم‌ شربتی: ۲ قاشق سوپ‌خوری

عرق نسترن: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

عرق بهارنارنج: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

طرز تهیه شربت تخم شربتی

برای درست کردن شربت تخم شربتی نذری ابتدا باید دانه‌های تخم شربتی را بشویید و خیس کنید. سپس تخم‌ شربتی‌ها را بخیسانید تا حسابی لعاب پس بدهند. شکر را به همراه یک پیمانه آب در یک قابلمه روی حرارت قرار دهید تا دانه‌های آن کاملاً حل شود و چند جوش بزند. سپس قابلمه حاوی آب و شکر را از روی حرارت بردارید و بگذارید سرد شود.

این مواد لازم برای درست کردن شربت تخم شربتی برای ۴ نفر است.برای درست کردن شربت نذری برای ۴۰ نفر مواد را ۱۰ برابر و برای ۸۰ نفر مواد را ۲۰ برابر کنید.

برای تهیه شربت تخم شربتی کار چندان سختی ندارید. تخم‌ شربتی‌ها پاک کنید و بخیسانید تا حسابی لعاب پس بدهند. شکر را به همراه یک پیمانه آب در یک قابلمه روی حرارت قرار دهید تا دانه‌های آن کاملا حل شود و چند جوش بزند. سپس قابلمه حاوی آب و شکر را از روی حرارت بردارید و بگذارید سرد شود.

تخم شربتی، عرق نسترن، عرق بهارنارنج و مقداری آب به مخلوط آب و شکر اضافه کنید. شربت تخم شربتی شما آماده است. موقع نوشیدن آن را هم بزنید تا تخم شربتی‌ها در آن شناور شوند. تخم شربتی از جمله مفیدترین و بهترین شربت‌های تابستانی است.

به جای عرق نسترن و عرق بهارنارنج از گلاب هم می‌توانید در طرز تهیه شربت تخم شربتی استفاده کنید.

شربت تخم شربتی با آبلیمو و زعفران

• تخم شربتی: ۳ قاشق غذاخوری
• آب: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۴ قاشق غذاخوری
• زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
• لیمو ترش تازه: ۱ عدد

مراحل طرز تهیه شربت تخم شربتی زعفرانی

برای درست کردن این شربت مجلسی تخم شربتی خوشمزه، باید تخم شربتی را بشویید و آبکش کنید. سپس آنها را با آب، شکر، زعفران و آب لیمو ترش ترکیب کرده و با تکه‌های یخ سرو کنید.

شربت خاکشیر

آب خنک: ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار

خاکشیر: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

گلاب: ۲ قاشق غذاخوری

آب لیموترش تازه (اختیاری): به مقدار لازم

طرز تهیه شربت خاکشیر

برای تهیه شربت خاکشیر باید دانه‌های خاکشیر را بشویید و سپس آن‌ها را در یک ظرف بریزید و مقداری آب به خاکشیر اضافه کنید تا برای حدود ۱۰ دقیقه در آب بماند. بعد از خیساندن خاکشیر، در این مرحله از طرز تهیه شربت خاکشیر نذری باید دانه‌های خاکشیر را داخل یک پارچ بریزید. با قاشق شروع به هم زدن شربت کنید تا شکر به طور کامل در آب حل شود.

سپس مقداری شکر، گلاب و آب به آن اضافه کنید تا شربت شما مزه‌دار شود. این مواد لازم برای شربت خاکشیر برای ۶ نفر است. برای تهیه شربت خاکشیر برای ۶۰ نفر مواد را ۱۰ برابر و برای ۱۲۰ نفر مواد را ۲۰ برابر کنید.

شربت گلاب

شربت گلاب علاوه بر طعم و عطر جذابی که دارد برای افزایش انرژی و آرامش بهترین گزینه به شمار می رود. جالب است بدانید که در اغلب شهرهای ایران از این شربت به عنوان شربت نذری محرم به فراوانی استفاده می شود چرا که هم به راحتی آماده می شود و هم مزه بسیار خوب و دلچسبی دارد. در تهیه این شربت به غیر از گلاب، طبق ذائقه افراد از برگ خشک گل محمدی نیز برای تزیین استفاده می شود.

طرز تهیه شربت گلاب

  • گلاب:یک فنجان
  • آب:یک فنجان
  • شکر :6 فنجان
  • رنگ خوراکی یا زعفران:به مقدار دلخواه
  • برای درست کردن شربت گلاب ساده ابتدا آب، شکر و گلاب را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند. در این مرحله شعله را کم کرده و اجازه دهید تا شربت با شعله ملایم بجوشد و به غلظت برسد.
  • بعد از اینکه شربت به غلظت دلخواهتان رسید آن را از روی حرارت بردارید و رنگ خوراکی یا زعفران دم کرده را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.
  • شربت برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود سپس آن را در یک تنگ ریخته و روی آن به مقدار لازم آب بریزید. در صورت تمایل چند قطره آب لیموی تازه به شربت اضافه کرده و چند قطعه یخ بریزید و خنک سرو نمایید.