مایعی معطر که تو خونه ی همه ی ما هست و از خواص آن بی خبریم. یکی از پرکاربرد ترین عرقیات گیاهی، گلاب می باشد. این نوشیدنی خوشبو، خواص درمانی زیادی دارد و از گلاب برای خوش طعم کردن چای و ساخت عطر و.. استفاده می شود.

گلاب یکی از عرقیات خوش عطر می باشد که علاوه بر استفاده در آشپزی خاصیت های درمانی زیادی دارد.

7 خاصیت بی نظیر این ماده خوشبو

7 خاصیت بی نظیر این ماده خوشبو

فصل تابستان و بهار موقع چیدن گل محمدی و عرق گیری گل محمدی می باشد. گلاب از تقطیر گل محمدی بدست می آید،گلاب یکی از مایعات پرطرفدار است که خاصیت های درمانی بسیاری دارد.طبع گلاب گرم است و دارای خاصیت های درمانی بسیاری می باشد.

مزاج خیلی از افراد را می توان با گلاب تغییر داد و مزاجشان را کنترل کرد.خواص گلاب برای اعصاب بسیار زیاد است،و باعث کاهش فشار های عصبی می شود.

خاصیت های گلاب:

1- تب بر بودن:

وقتی کودکان تب خیلی شدید دارد، پاشویه توصیه می شود اما در آب پاشویه اش کمی گلاب بریزد به شدت این ترکیب تب بر می شود و سریعا تب کودک شما کاهش پیدا می کند.

2-آنتی بیوتیک:

گلاب خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و یک آنتی بیوتیک خانگی به حساب می آید، یک ضد ویروس و ضد گلو درد عالی به حساب می آید.

3-افزایش اشتها:

گلاب به شدت اشتها آور است و باعث افزایش اشتها شما می شود، کسانی که دچار بی میلی به غذا هستند مخصوصا کودکان، توصیه می شود گلاب را به غذایشان اضافه کنند.

مایعی معطر که از موی سر تا نوک پات رو درمان می کنه

مایعی معطر که از موی سر تا نوک پات رو درمان می کنه

4- آرام بخش اعصاب:

خوردن گلاب باعث آرامش اعصاب می شود و هم چنین برای کودکانی که بیش فعالی دارند بی نهایت آرامش بخش و مفید است.

5- درمان آفت دهان:

اگر دچار آفت دهان شده اید و یا دندان درد دارید گلاب را چند دقیقه در دهانتان قرقره کنید، گلاب آفت دهان و درد دندان را برطرف می کند.

6- درمان سوختگی:

حتما برای شما هم پیش آمده جایی از بدنتان دچار سوختگی شود، سریعا محل سوختگی را گلاب بزنید تا رد سوختگی و سوزش آن برطرف شود.

7- روشن کننده پوست:

گلاب بهترین روشن کننده پوست، بهترین شامپو برای ریزش مو، و هم چنین درمان کننده افسردگی بعد از زایمان در خانمها می باشد.

طرز تهیه شربت گلاب:

طرز تهیه شربت گلاب ساده

طرز تهیه شربت گلاب ساده

مواد لازم:

آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
شکر: ۶ لیوان دسته‌دار فرانسوی
گلاب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
برگ خشک گل محمدی: به میزان دلخواه (برای تزیین)

مرحله اول: شکر و آب را بجوشانید

در ابتدای کار، شکر و آب را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند و دانه‌های شکر حل شوند. سپس حرارت را کم کنید و صبر کنید تا محلول به دست آمده، غلظت کافی پیدا کند.

مرحله دوم: گلاب را به شیره شکر اضافه کنید

بعد از قوام پیدا کردن شیره شکر، گلاب را به محلول بیفزایید و دوباره مواد را حرارت دهید تا وقتی که مایع شروع به جوشیدن کند. در صورت دلخواه می‌توانید مقداری رنگ خوراکی (از هر نوع و رنگی) را به شربت اضافه کنید.

بعد از ۲ تا ۳ دقیقه از زمان جوشیدن، حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید از دما بیفتد. شربت گلاب را بعد از سرد شدن، در بطری‌های شیشه‌ای بریزید و در جای خنک نگهداری کنید.

مرحله سوم: شربت گلاب را درست کنید

برای درست کردن شربت گلاب، این محلول را با مقداری آب سرد مخلوط کرده و روی آن را با برگ‌های گل محمدی تزیین کنید. برای خوش‌طعم و خوشرنگ‌ شدن هم می‌توانید از آب میوه‌های مختلف مثل آب پرتقال، آب آلبالو، زعفران و … استفاده کنید.

ترکیب ۱/۳ از حجم لیوان با شربت گلاب و ۲/۳ از حجم آن با آب، می‌‌تواند شربت دلچسبی را بسازد. نوشیدن این شربت گلاب در ماه رمضان بسیار مفید است.