اگر ریزش موهای شما بیشتر از  ۱۰۰ تار مو در طول روز است و این روند به صورت ادامه‌دار باشد شاید یک مشکل سلامتی جدی‌تری در شما وجود داشته باشد..  بر اساس گزارشات، ریزش مو می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. اگر ریزش مو به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد ممکن است به دلیل بیماری، رژیم، دارو و یا بارداری اتفاق افتاده باشد. اما ریزش مو به صورت تدریجی ممکن است یک ریزش موی ارثی باشد.

مهمترین علل علمی ریزش مو

ریزش مو

ریزش مو

مصرف ناکافی پروتئین:

بر اساس گفته‌های متخصصان تغذیه در دانشگاه تگزاس کمبود پروتئین یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو و همچنین توقف رشد مو می‌گردد. پروتئین و یا فقدان آن سبب تغییر رنگ درموها می‌شود. هر زن در روز می‌بایست حداقل ۴۶ گرم پروتئین مصرف نماید.

توجه داشته باشید که کمبود پروتئین در برنامه غذایی و یا استفاده از پروتئین‌های گیاهی مثل حبوبات که دارای پروتیئین باکیفیت مرعوب نیستند سبب ریزش مو می‌شود.

فقر آهن:

در افرادی که دارای رژیم غذایی گیاهخواری می‌باشند و مصرف گوشت در آنها محدود شده است فقر آهن یک دغدغه اساسی است که ریزش مو را در این افراد به دنبال خواهد داشت.

زنان در سنین ۱۹ تا ۵۰ سالگی می‌بایست حداقل روزانه ۱۸ میلی‌گرم آهن دریافت نمایند و در سنان ۵۰ سال این رقم به ۸ میلی‌گرم کاهش پیدا می‌کند.

استرس شدید:

ریزش مو از نشانه‌های موقتی استرس می‌باشد که بر اساس صحبت‌های محققان می‌توان با کنترل استرس ریزش موها را متوقف و حتی رشد آنها را آغاز نمود.

تغییرات هورمونی:

در زنان تغییرات هورمونی سبب ریزش مو می‌گردد. ریزش مو در زمان یائسگی و یا هنگام تولد نوزاد به خاطر پایین بودن سطح استروژن خون بسیار مشاهده می‌شود. ریزش مویی که ناشی از کاهش استروژن خون باشد موقتی و گذراست و دوباره به حالت اول باز خواهد گشت.

میزان رشد مویی که در یک خانم ۴۰ ساله یا بیشتر وجود دارد بسیار کمتر از رشد موهایش در سنین ۲۰ سالگیش می باشد.

مشکلات تیروئیدی:

از آنجایی که تیروئید هر فرد مسئول تنظیم قسمت‌های مختلف بدن مانند چرخه قاعدگی، ضربان قلب و دمای بدن می‌باشد. پس زمانی که این غده کم کار شود سبب می‌شود که متابولیسم بدن کاهش یابد و موها خشک نازک و شکننده می‌گردد و در نهایت سبب ریزش آن ها می شود. از طرفی با توجه به کند شدن سرعت متابولیسم بدن رشد موها با سرعت بسیار کمی اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود که قسمت‌هایی از سر خالی شود.

دلایلی که سبب کم کاری غده تیروئید در بدن می‌شود: کمبود ید، منیزیم، سلنیوم ویتامین‌های c و سایر مواد مغذی که غده تیروئید به منظور فعالیت خود به آنها احتیاج دارد.

مصرف داروها:

بر اساس نظر محققان مصرف دارو به خصوص داروهای فشار خون سبب ریزش مو می‌شود. در این صورت باید به یاد داشته باشید اگر با مصرف این داروها دچار ریزش مو هستید قبل از مشاوره با پزشک نباید خودسرانه مصرف داروی خود را قطع نمایید.