نماز شب یکی از نماز های مستحبی است که ثواب و فضیلت زیادی درباره ی آن وجود دارد. حتما شاهم درباره ی نماز شب حدیث ها و آیات قرآنی زیادی شنیده باشید، بعضی از افراد که دوست دارند نماز شب بخوانند ولی از شدت خواب آلودگی نمی توانند سرپا واستند می توانند این نماز پرفضیلت را نشسته هم بخوانند. نماز شب یک حالت معنوی بین انسان و خدا خودش است که شب هنگام به عشق پروردگار خودش بیدار می شود و با او به راز و نیاز می پردازد.

نماز شب چگونه خوانده می شود؟

نماز شب یک نماز 11 رکعتی مستحب می باشد، در اولین قدم 4 نماز دورکعتی به نیت نماز صبح می خوانید 1 نماز دورکعتی به نیت شفع و یک نماز یک رکعتی به نیت وتر می خوانید. بخش اول 4 نماز دورکعتی مثل نماز صبح خوانده می شود فقط نیت آن به جای صبح نماز شب باشد.

در بخش نماز شفع به جای سوره توحید رکعت اول سوره ناس و رکعت دوم فلق را بخوانید. بعد از نماز شفع نوبت نماز وتر است، این نماز یک رکعتی می باشد و بعد از حمد، سه بار توحید، یکبار فلق و یکبار سوره ناس می خوانید. در قنوت این نماز مستحب است استغفار کنید.

مزایای نماز شب:

1- آمرزش و بخشش گناهان

2- افتخار مومن در دنیا و آخرت

3-چهره را نورانی می کند.

4-باعث سلامتی بدن میشود.

5- انسان را از گناه حفظ می کند.

6-قبر را نورانی می کند.

7-ایمان را زیاد می کند.

8-خلق و خوی انسان را خوب می کند.

9-باعث شادی دنیوی می شود.

10-دعا بهتر اجابت می شود.

حضرت علی (ع) :

خوشا به حال آن کس که مسؤولیت های واجب را در پیشگاه خداوند به انجام رسانیده و در راه خدا هر سختی و تلخی را به جان خریده و به شب زنده‌داری پرداخته است و اگر خواب بر او چیره شود، بر زمین خوابیده و کف دستان خود را بالین خود قرار داده و زمره در گروهی است که ترس از معاد، خواب را از چشمانشان ربوده و پهلو از بسترها گرفته و لبهایشان به یاد پروردگار در حرکت بوده و با استغفار طولانی گناهان را زدوده‌اند: آنان حزب خداوندند و قطعاً حزب خدا رستگار است.

خداوند در آیه ۷۹ سوره اسراء، نماز شب را وسیله ای برای رسیدن بنده خویش به مقام محمود میداند و توصیه به نماز شب میفرماید : و پاسی از شب را ، قرآن (و نماز) بخوان! این یک وظیفه اضافی بر عهده توست؛ امید است که پروردگارت تو را به جایگاهی در خور ستایش برانگیزد!