یکی از مفهموم های ابتدایی ریاضی حل جدول ضرب می باشد، جدول ضرب یکی از مفاهیم پرکاربرد ریاضی در زندگی ما می باشد. پایه سوم ابتدایی در درس ریاضی جدول ضرب را داریم و از شما خواسته می شود که آنرا حفظ باشید. همه ی ما با حفظ کردن جدول ضرب خاطرات کودکی مان دوباره زنده می شود.

برای آموزش جدول ضرب به کودکان با رعایت دقت و بعضی نکته های می توان آنرا به راحتی آموزش داد. چند روش مختلف در اینجا به شما معرفی می کنیم که با آنها می توانید به کودک خود کمک کنید تا بهتر جدل ضرب را یاد بگیرد.

روش های مختلف آموزش جدول ضرب:

1- آموزش جدول ضرب با استفاده از انگشتان دست:

این روش برای ضرب عدد 9 کاربرد دارد.

دست هایتان را جوری قرار دهید که پشت انگشتان روبروی صورت شما باشد، حالا یک عدد انتخاب کنید مثلا 4، عدد 9 را در 4 ضرب کنید .

انگشت شماره 4 خود را جمع کنید تعداد انگشت هایی که در سمت راست می ماند ( قبل انگشت شماره 4)دهگان جواب ضرب و تعداد انگشتانی که بعد از انگشت شماره 4 است یعنی انگشتان سمت چپ یکان جواب ضرب می باشد.

2- آموزش جدول ضرب با بازی:

کودکان عاشق بازی می باشند و روزانه بازی زیاد انجام می دهند، آموزش جدول ضرب با بازی یکی از راه های آسان برای یادگیری می باشد.

یک دایره با شعاع 2متر بکشید،دو مربع مخصوص یکان و دهگان در داخل دایره بکشید، 10 نفر دانش آموز روی هر کدام از شماره ها بایستند. به هر دانش آموز گردن آویزی داده می شود ضرب را در نظر می گیریم بسته به جواب ضرب هر دانش آموز با توجه به گردن بند خودش باید در جای مناسب قرار بگیرد وگرنه از بازی حذف می شود.

3- آموزش جدول ضرب با بازی تاس:

برای این بازی شما به دو عدد تاس، دو عدد مداد رنگی یا ماژیک رنگی و یک برگه سفید نیاز دارید.

برای شروع یک جدول 10×10 بکشید. و درون این جدول به صورت پراکنده تمام حاصلضرب‌های اعداد را بنویسید.

برای بازی هر بازیکن یک ماژیک انتخاب می‌کند. بعد هر دو تاس را با هم پرتاب می‌کند. بعنوان مثال بازیکن شماره یک تاس را پرتاب می‌کند و دو عدد 6 و 4 ظاهر می‌شود.

هر کس که زودتر دور عدد 24 را خط رنگی بکشد می‌تواند که درون مربع را رنگ کند. این بازی را تا رنگ شدن همه مربع‌ها ادامه دهید. هر کس که مربع بیشتری را رنگ کرده باشد برنده است.

4- آموزش جدول ضرب با داستان و شعر:

موسیقی و شعر یکی از روش های اثر گذار برای حفظ جدول ضرب است، می توانید با زبان موسیقی جدول ضرب را به راحتی آموزش دهید.

5-آموزش جدول ضرب با چرتکه:

حل جدول ضرب با روش چرتکه نیاز به آموزش های خاصی دارد و دارای آموزش های اصولی خاصی می باشد.