نان یکی از اصلی ترین مواد غذایی ماست و اکثر آدم ها غذایشان را با نان مصرف می‌کنند.نان باعث می شود که بدن انرژی‌ لازم را به دست آورد.

خیلی از افراد به نان های سنتی علاقمند هستند اما بهتر است از نان های حجیم، انواع نان های سالم سبوس دار و رژیمی هم استفاده کنید.

انواع نان سبوس دار

انواع نان سبوس دار

در کشور ایران یکی از مواد غذایی که بیشتر هدررفت را دارد، انتخاب نان حجیم و مناسب باعث بهتر شدن سطح سلامت غذایی و هم چنین کاهش دور ریخت نان می شود.

نان حجیم به نان هایی گفته می شود که دارای ضخامت بیش از ۵ سانتی متر بوده و پس از پخت دارای بافت متخلخل و اسفنجی می باشد قابلت ماندگاری بیشتری دارند و سرشار از ترکیبات مغذی و مفید هستند هم چنین هضم ساده تری دارند.

انواع نان های سبوس دار:

۱- نان سبوس دار گردویی:

نان های سبوس دار خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کم می کند، زیرا این نان آرد کامل گندم دارد و غنی شده از املاح و ویتامین ب است. درمان کننده بیماری های گوارشی هم می باشد.

۲- نان جو با تخمه و کنجد:

روغن موجود در کنجد و تخمه برای سلامت دستگاه گوارش و قلب و عروق مفید است. هم چنین این نان دارای کالری بالایی می باشد، اگر اضافه وزن دارید بهتر است مصرف نداشته باشید.

۳- نان کمپاین گردو:

ترکیب این نان؛ آرد سبوس گندم، مالت و چاودار می باشد، به دلیل داشتن تکه های گردو این نان انرژی خوبی دارد و برای صبحانه گزینه ی خوبی است.

۴- نان سبوس دار برای سوپ:

این نان ترد برای خوردن با سوپ قبل از غذا خوب است و چون اشتهای شما را برای خوردن غذاهای چرب و پرکالری کاهش می دهد، این نان به خاطر وجود سبوس شما را بیشتر سیر می کند.

۵- نان جو لقمه ای:

نان جو تازه با ۸۰ درصد آرد جو ساخته می شود و بافت نرمی دارد برخلاف ظاهرش که سفت به نظر می رسد، فاقد نمک و شکر است.

۶- اکمک:

این نان با حداقل نمک و روغن درست می شود و اصلیت آن به کشور ترکیه می رسد. مصرف این نان برای بیمار های قلبی و دارای فشار خون توصیه می شود.

۷: نان جو با طعم زیره:

زیره ادویه ای پر از خاصیت است که در این نان به کار رفته و باعث طعم و عطر خاص می شود، زیره به رفع سوءهاضمه و بهبود عملکرد روده ها کمک می کند و ضد نفخ است.

۸- نان غنی شده با امگا ۳:

شبیه نان باگت است و روی آن با کنجد پر شده، وجود اسید چرب امگا ۳ آنرا به نان غنی شده تبدیل می کند. این نان رژیمی نیست اما امگا ۳ آن به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

۹- نان جوی ۷گیاه:

این نان جو از گیاهان مختلفی مانند تخم گشنیز، شوید، شاهدانه، زعفران، زیره، کنجد و… تهیه شده و در مجموع نان گیاهی سالمی است و عطر و بویی بی نظیر دارد.

۱۰- نان جوی خشک:

نان جوی خشک ساده علاوه بر آرد جو، مقداری آرد و سبوس گندم هم دارد که به افزایش فیبر موجود و طعم بهتر آن کمک می‌کند. شبیه یک بيسکوئيت نازک می باشد.

۱۱- نان جوی شویدی:

از سبزی معطر شوید برای درست کردن این نان استفاده می شود که طعم و بوی خوبی دارد این نان بسیار ترد و شکننده است.

۱۲- نان جو با شاهدانه:

شاهدانه به نفخ شکم و تقویت عضلات کمک می کند و طعم تردی دارد.