تنهایی و گوشه گیر بودن مسئله ای است که تمام افراد جهان را درگیر خودش ساخته است. تنها بودن یک مشکل عمومی می باشد که سلامتی همه مردم به خصوص افراد مسن را تهدید می کند. انزوا و گوشه گیریِ اجتماعی مبتلا شدن به خیلی از بیماری ها را افزایش می دهد، هم چنین باعث افزایش نرخ مرگ و میر می شود.طبق مطالعات انجام شده و بررسی آن، پوکی استخوان یکی از اثرات تنها بودن برای افراد مسن است زیرا باعث اختلال در سلامت روان آنها می شود‌.

در مطالعه جدید، متخصصان موش های بالغ را به مدت چهار هفته در معرض انزوای اجتماعی (یک موش در هر قفس) یا خانه گروهی (چهار موش در هر قفس) قرار دادند. آنها دریافتند که انزوای اجتماعی باعث کاهش قابل توجه کیفیت و سلامت استخوان‌ها از جمله کاهش تراکم مواد معدنی استخوانی در موش‌های نر شد اما این کمبود در موش‌های ماده به وجود نیامد.

تاثیرات منفی تنها بودن بر روی افراد

تاثیرات منفی تنها بودن بر روی افراد

نداشتن روابط اجتماعی با جامعه و افراد خطر ابتلا شدن به بیماری های سکته مغزی ،قلبی، افسردگی و زوال عقل افزایش می دهد. برای جبران این کمبود ، توصیه می شود افراد به پارک و یا کتابخانه بروند که رابطه های اجتماعی افزایش پیدا کند.

تنهایی یک هیجان روانی است که ممکن است برای هر فردی رخ بدهد، و هیچ علت مشخصی ندارد. درمان تنهایی هم برای هرفردی متفاوت می باشد.

تنها بودن با خلوت کردن بسیار متفاوت است، خلوت کردن برای انسان یک مسئله ی مهم می باشد و باعث تقویت کردن سلامت روح انسان می شود، اما تنهایی یک امر مضر برای انسان و سلامت اومیباشد‌.

عوامل موثر برتنهایی متفاوت است؛ عواملی مثل جابه جا شدن مکانی، طلاق و یا فوت یکی از مهم ترین اشخاص زندگی می توانند باعث بروز تنهایی شوند.

مجردها؛ اثرات تنهایی بر روی استخوان را بخوانید

مجردها؛ اثرات تنهایی بر روی استخوان را بخوانید

تنهایی می تواند باعث تشدید علائم افسردگی نیز بشود،افسردگی نیز باعث می شود فرد از اجتماعات دوری کند.عزت نفس پایین یکی از عوامل بروز تنهایی می باشد، کسانی که به خودشان اعتماد ندارند، فکر می کنند دیگران نیز به آنها اعتماد ندارند و توجهی به آنها نمی کنند.

اثرات منفی بروز تنهایی در افراد:

۱- روی آوردن افراد به مصرف الکل و مواد مخدر

۲- عملکرد مغز را تغییر می دهد.

۳-باعث پیشرفت بیماری آلزایمر می شود.

۴- رفتار های ضد اجتماعی فرد افزایش می یابد.

۵- بالا رفتن احتمال مبتلا شدن به بیماری های قلبی و سکته مغزی

۶- کاهش قدرت حافظه و یادگیری فرد

۷- بالا رفتن سطح افسردگی و هم چنین احتمال بروز خودکشی

۸- استرس فرد زیاد می شود‌.

۹- در تصمیم گیری های خود دچار ضعف می شود.

اگر افکار خودکشی دارید، برای دریافت حمایت و کمک از یک مشاور آموزش دیده با شماره پیشگیری از خودکشی به شماره ۱۴۸۰ تماس بگیرید. اگر شما یا یکی از عزیزانتان در معرض خطر فوری هستید، با ۱۲۳ یعنی شماره اورژانس اجتماعی تماس بگیرید.