قلب یک عضو اساسی و مهم در بدن می باشد، عضوی که اگر از کار کردن بیفته کل سیستم بدن از کار میفته و موجب ایست قلبی و حتی مرگ انسان میشه.

کسی که دچار ایست قلبی میشه دیگه نمی تونه صحبت کنه و نفس بکشه و ضربان قلب هم نداره. اگه کسی در اطراف شما دچار این مشکل شد سریعا با اورژانس (115) تماس بگیرین و توصیه میشه که حتما  cpr رو یاد بگیرین تا در چنین شرایطی دست به کار بشین و تا رسیدن اورژانس شانس زنده موندن فرد رو تا دو سه برابر افزایش بدین.

قلب عضوی به اندازه مشت هر فرد هستش و درسمت چپ قفسه ی سینه مستقر شده و روزانه حدود پنج لیتر خون پمپاژ میکنه و از این طریق اکسیژن و مواد مغذی و مفید رو به قسمت های مختلف بدن می رسونه و دی اکسید کربن و مواد زائد رو از اون ها دور می کنه.

خون از طریق رگ ها در سرتاسر بدن حرکت میکنه . حالا اگه رگ های قلبی تنگ بشن مشکلات قلبی و سیستم گردش خون اختلال پیدا میکنن و فرد دچار حمله قلبی ، سکته مغزی و … میشه.

عوامل زیادی وجود دارن که فرد رو در معرض بیماری های قلبی و عروقی قرار میدن که از جمله اونها میتونیم به دیابت ضعیف مدیریت شده ،فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، اضافه وزن یا چاقی ، سیگار کشیدن ،نوشیدن بیش از حد الکل و … اشاره کنیم.

گاهی بدن ما دچار تغیرات فیزیکی ناخوشایندی میشه که ممکنه ما رو دچار سردرگمی بکنه. بعضی از این تغییرات هشدار دهنده ی وجود مشکل در قسمت های دیگه ی بدن هستن که ما رو از این طریق با خبر میکنن.

بعضی نشانه ها وجود دارن که ما رو از وجود بیماری قلبی باخبر میکنن. ما در این مقاله قصد داریم شما رو با 6 نشانه که ممکن است بیماری قلبی داشته باشید آشنا کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

چین در لاله گوش از نشانه های مشکلات قلبی

آیا در لاله گوش خود چین های مورب دارید؟ اگرچه ما با آن متولد نشده‌ایم، اما این ویژگی فیزیکی بعداً در زندگی ظاهر می‌شود و با افزایش سن بیشتر و بیشتر نمایان می‌شود.

این علامت به نام فرانک شناخته می شود که به افتخار سندرز تی فرانک، پزشک آمریکایی که اولین بار این علامت را توصیف کرد، نامگذاری شده است. او در نامه‌ای که در سال 1973 در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، 20 بیمار خود را با چروک لاله گوش، که زیر 60 سال سن داشتند، با آنژین صدری (درد قفسه سینه) و انسداد عروق کرونر توصیف کرد.

از آن زمان، بیش از 40 مطالعه ارتباطی بین این ظاهر فیزیکی گوش و افزایش خطر تصلب شرایین ، که یک بیماری قلبی است که در آن پلاک در داخل شریان‌های شما ایجاد می‌شود، پیدا کرده‌اند.

هیپرکلسترولمی از نشانه های مشکلات قلبی

یکی دیگر از نشانه های فیزیکی که نشان می دهد قلب شما آنقدر که باید خون نمی گیرد، برآمدگی های زرد و چرب است. این گزانتوما نامیده می شود و می تواند روی آرنج، زانو، باسن یا پلک ها ظاهر شود.خود برجستگی ها بی ضرر هستند، اما می توانند نشانه ای از مشکلات قلبی باشند.

گزانتوما بیشتر در افراد مبتلا به یک بیماری ژنتیکی به نام هیپرکلسترولمی خانوادگی دیده می شود. افراد مبتلا به این بیماری دارای سطوح فوق العاده بالایی از کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) هستند که معمولاً به عنوان کلسترول بد نیز شناخته می شود.

هنگامی که مقادیر بیش از حد کلسترول LDL در بدن وجود داشته باشد، می تواند در پوست تجمع یابد. متأسفانه، این رسوبات چربی به شریان هایی که خون و اکسیژن قلب را تامین می کنند نیز راه پیدا می کنند.

 

چماقی شدن ناخن از نشانه های مشکلات قلبی

پدیده ای به نام چماقی شدن ناخن نیز ممکن است نشانه این باشد که مشکلی در قلب شما در حال رخ دادن است. نوک انگشتان بزرگ شده و ناخن ها از جلو به عقب به شدت خمیده می شوند.

دلیل این تغییر قابل مشاهده این است که خون اکسیژن دار به درستی به انگشتان نمی رسد. هنگامی که بافت شما نمی تواند اکسیژن کافی دریافت کند، سلول ها شروع به تولید فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) می کنند تا رگ های خونی بیشتری برای رفع مشکل رشد کنند. نتیجه نهایی چماقی شدن ناخن است، جایی که ناخن‌های دست تغییر شکل می‌دهند و به دلیل تولید بافت بیشتر، ضخیم‌تر و پهن‌تر می‌شوند.

با کمال تعجب، این تغییر فیزیکی معمولا بدون درد است و روی هر دو دست اتفاق می افتد.