در این پست از سایت آخرین اخبار از افزایش سن بازنشستگی,ایا مجلس با افزایش سن بازنشستگی موافقت میکند را قرار دادیم . در بودجه سال 1402 که مجلس تصویب کرده است سن بازنشستگی افزایش پیدا کرده است . به تازگی لایحه ای با عنوان افزایش سن بازنشستگی کارمندان و کارکنان دولت به تصویب مجلس رسیده است . طرح افزایش سن بازنشتگس از 30 سال به 35 سال شامل چه افرادی و چه کسانی می شود ؟ آیا همه کارمندان و کارکنان دولت شامل لایحه افزایش سن بازنشستگی در سال 1402 می شوند ؟ برای دیدن آخرین اخبار و جزئیات کامل و دقیق افزایش سن بازنشستگی اجباری و قطعی در بودجه سال 1402 به ادامه مطلب مراجعه کنید . سایت استار بورس …

در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با اخبار و خبرهای جدید و جزئیات لایحه افزایش سن بازنشستگی کارمندان و کارکنان دولت اجباری یا اختیاری در سال 1402 …

آخرین اخبار از افزایش سن بازنشستگی,ایا مجلس با افزایش سن بازنشستگی موافقت میکند

افزایش تدریجی سن بازنشستگی تا پایان برنامه هفتم توسعه

منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه:

️ صندوق‌های بازنشستگی ناترازی‌های شدیدی دارند، منابع و مصارف آن‌ها با هم سازگاری نداشته و دچار کسری هستند.

️ باید برخی اصلاحات در ضوابط بازنشستگی اتفاق بیفتد. تحت تدابیری، سن بازنشستگی تا پایان برنامه هفتم، به تدریج افزایش خواهد داشت.

️ با توجه به محدودیت منابع صندوق‌های بازنشستگی، خدماتی که بازنشستگان انتظار دارند دریافت کنند، عملاً تحقق پیدا نمی‌کند که باعث عدم رضایت‌مندی می‌شود.

2 شرط لایحه بودجه برای افزایش اختیاری سن بازنشستگی

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری فارس، دولت در تبصره 20 لایحه بودجه کل کشور 1402 در بخش نظام اداری و سرمایه انسانی دولت در بند (د) در مورد بازنشستگی آورده است: سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین مرد و زن، دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در مشاغل اختصاصی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از لشکری و کشوری که در سال 1402 بازنشسته می‌شوند، در صورت اعلام نیاز دستگاه و رضایت مستخدم بدون رعایت شرط سنی به مدت دو سال افزایش می‌یابد.

در بند (هـ) آمده است آیین‌نامه‌های مورد نظر این قانون در مواردی که مدت زمان خاصی پیش‌بینی نشده است، حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

به گزارش فارس؛ در این لایحه دولت تلاش کرده است به معیشت کارکنان و بازنشستگان کمک کند، به گونه‌ای که حداقل حقوق کارمندان دولت در سال آینده 7 میلیون تومان در ماه است که تا این رقم درآمد ماهانه معاف از مالیات است.

حداقل حقوق بازنشستگان نیز 6 میلیون و 300 هزار تومان در نظر گرفته شده است که معادل 90 درصد حقوق یک کارمند شاغل در نظر گرفته شده است.

 

همچنین حداکثر پاداش بازنشستگان در سال آینده به میزان 520 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. گرچه لایحه بودجه هنوز تبدیل به قانون نشده، اما برخی این نکته را مورد تاکید قرار داده‌اند که فقط دولت می‌خواهد افزایش سن بازنشستگی را در سال آینده پیگیری کند، در حالی که در لایحه بودجه به صراحت این دو نکته ذکر شده است که این مسئله دو شرط دارد؛ یکی با رضایت خود دستگاه و همچنین تقاضای بیمه‌شده که اگر بخواهد می‌تواند از افزایش دو ساله برای خدمت قبل از بازنشستگی استفاده کند، بنابراین هیچ اجباری در افزایش مدت بازنشستگی به مدت دوسال در نظر گرفته نشده است.

 

البته این نکته هم قابل ذکر است که عمده صندوق‌های بازنشستگی به دلیل اینکه در سال‌های گذشته از مدیریت خوبی برخوردار نبوده و میزان ورودی‌ها و خروجی‌های آن تناسب نداشته است، با مشکل مواجه هستند.

 

در ابتدای انقلاب به ازای هر نفر بازنشسته 7 نفر شاغل و بیمه‌پرداز وجود داشتند که اکنون به ازای هر بازنشسته حدود 3.2 نفر شاغل بیمه‌پرداز وجود دارد؛ یعنی نسبت پشتیبانی در اکثر صندوق‌های بازنشستگی به شدت کاهش پیدا کرده است، اما با مدیریت حرفه‌ای در صندوق‌های بازنشستگی می‌توان این مسئله را جبران کرد.

 

البته این نکته هم قابل ذکر است؛ در شرایط تورمی که نرخ تورم 40 درصد است، باید علاوه بر افزایش بازدهی در صندوق‌های بازنشستگی به میزان تورم نیز افزایش داشته باشند تا ارزش دارایی‌های صندوق‌ها روزآمد شود و امکان پرداخت مستمری برای بازنشستگان به وجود آید؛ بنابراین دولت از یک طرف سیاست کنترل تورم را در پیش می‌گیرد، از یک طرف پیشنهاد کرده است با دو شرط تقاضای دستگاه اجرایی و تقاضای فرد شاغل مدت بازنشستگی می‌تواند تا دو سال افزایش یابد.

خبر مهم برای کارمندان/ سن بازنشستگی چه تغییری می‌کند؟

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به افزایش سن بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت:
صندوق‌های بازنشستگی ناترازی‌های شدیدی دارند و منابع و مصارف آن‌ها با هم سازگاری نداشته و دچار کسری هستند.
بنابراین باید برخی از اصلاحات، که اصطلاحاً اصلاحات سنجه‌ای نامیده می‌شوند، در ضوابط بازنشستگی اتفاق بیفتد.
در پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم، این اصلاحات پیش‌بینی شده که برخی از آن‌ها به سن بازنشستگان برمی‌گردد و تحت تدابیری، سن بازنشستگی تا پایان برنامه هفتم، به تدریج افزایش خواهد داشت.

خبر بد برای کارمندان/ سن بازنشستگی افزایش می‌یابد؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:
در پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم، این اصلاحات پیش‌بینی شده که برخی از آن‌ها به سن بازنشستگان برمی‌گردد و تحت تدابیری، سن بازنشستگی تا پایان برنامه هفتم، به تدریج افزایش خواهد داشت.

ناترازی شدید صندوق‌های بازنشستگی

رئیس سازمان برنامه و بودجه:
صندوق‌های بازنشستگی ناترازی‌های شدیدی دارند، منابع و مصارف آن‌ها با هم سازگاری نداشته و دچار کسری هستند.
باید برخی اصلاحات در ضوابط بازنشستگی اتفاق بیفتد. تحت تدابیری، سن بازنشستگی تا پایان برنامه هفتم، به تدریج افزایش خواهد داشت.
با توجه به محدودیت منابع صندوق‌های بازنشستگی، خدماتی که بازنشستگان انتظار دارند دریافت کنند، عملاً تحقق پیدا نمی‌کند که باعث عدم رضایت‌مندی می‌شود.

سن بازنشستگی کارگران مشاغل سخت زیان‌آور، افزایشِ خواهد یافت!

طبق تبصره ۳ ماده ۶۶ لایحه برنامه توسعه «سقف سنوات ارفاقی مشمولان قانون اصلاح تبصره (۲) الحاقی به ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی (مصوب ۱۳۸۰/۰۷/۱۳) “حداکثر هفت سال خواهد بود». این تبصره در واقع سقفِ سنواتِ ارفاقیِ کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور را از ۱۰ سال به ۷ سال کاهش داده است. با این اوصاف، کارگران مشاغل سخت و زیان آور، سه سال بیش از آنچه تا امروز مقرر بوده، باید بر سر کار خود بمانند.

️ همچنین مطابق با تبصره‌ی ۵ ماده ۶۶ «حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای زنان ۴۵ و مردان ۵۰ سال» تعیین شده است. این در حالیست که تا به امروز کارگرانِ مشاغل سخت و زیان‌آور، در صورتِ اشتغالِ متوالی بعد از بیست سال کار بازنشست می‌شدند و سن، هیچ دخالتی در بازنشستگیِ آن‌ها نداشت. در این برنامه اما، کارگران حتی با پُر کردنِ سابقه‌ی کاری باید تا رسیدنِ به سنِ بازنشستگی صبر کنند.

️ بنابراین در صورتِ تصویب و ابلاغ این برنامه، زمانِ رسیدن به سن بازنشستگی کارگران مشاغل سخت زیان‌آور، هم به دلیل کاهش سقف سنوات ارفاقی و هم به دلیلِ قیدِ سنِ بازنشستگی، افزایشِ خواهد یافت. به طور مثال، اگر کارگرِ مردی در سن بیست سالگی در شغلی سخت و زیان‌آور مشغول به کار شود، در سن ۴۳ سالگی، سقف کاری خود را پُر می‌کند اما باید تا سنِ ۵۰ سالگی برای بازنشستگی صبر کند.

منبع: ایلنا

برنامه هفتم توسعه، قوانین کار و تأمین اجتماعی را هدف گرفته/ زمانِ رسیدن به سن بازنشستگی کارگران مشاغل سخت زیان‌آور افزایش می یابد!

ایلنا نوشت:
برنامه هفتم توسعه، قوانین کار و تأمین اجتماعی را هدف گرفته و تقریبا تمامِ آنچه که پیش از این به دلیلِ مقاومت‌های اجتماعی کنار گذاشته شده در این برنامه آورده شده است!
کارگرانِ مشاغلِ سخت و زیان‌آور – همان کارگرانی که جانِ خود را در ازای دریافتِ مزدی ناچیز خرج می‌کنند – نیز بی‌نصیب نمانده و در تبصره‌های ۳ و ۵ ماده ۶۶ برنامه‌ی توسعه هفتم، معافیتهایِ قانونیِ آن‌ها را کاهش داده است.
همچنین مطابق با تبصره‌ی ۵ ماده ۶۶ «حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای زنان ۴۵ و مردان ۵۰ سال» تعیین شده است. این در حالیست که تا به امروز کارگرانِ مشاغل سخت و زیان‌آور، در صورتِ اشتغالِ متوالی بعد از بیست سال کار بازنشست می‌شدند و سن، هیچ دخالتی در بازنشستگیِ آن‌ها نداشت. در این برنامه اما، کارگران حتی با پُر کردنِ سابقه‌ی کاری باید تا رسیدنِ به سنِ بازنشستگی صبر کنند.

 

بنابراین در صورتِ تصویب و ابلاغ این برنامه، زمانِ رسیدن به سن بازنشستگی کارگران مشاغل سخت زیان‌آور، هم به دلیل کاهش سقف سنوات ارفاقی و هم به دلیلِ قیدِ سنِ بازنشستگی، افزایشِ خواهد یافت. به طور مثال، اگر کارگرِ مردی در سن بیست سالگی در شغلی سخت و زیان‌آور مشغول به کار شود، در سن ۴۳ سالگی، سقف کاری خود را پُر می‌کند اما باید تا سنِ ۵۰ سالگی برای بازنشستگی صبر کند.

برنامه توسعه هفتم چه خوابی برای کارگران مشاغل سخت دیده است؟

برنامه هفتم توسعه، قوانین کار و تأمین اجتماعی را هدف گرفته است. از احیایِ نظام استاد شاگردی و دادنِ مجوز به کارفرما برای به کار گرفتنِ نیروی کارِ جوان با حقوق پایین گرفته تا افزایش سن و سابقه‌ی بازنشستگی و تغییر مبنای محاسبه‌ی مستمری؛ به طوریکه به جای مبنا قرار گرفتنِ حقوق دو سال آخر، حقوق ۵ سال آخر ملاک قرار بگیرد.

️ در این برنامه آمده که کارفرمایان حق دارند هر زمانی که اراده کردند نیروی کارِ جوانشان را اخراج کنند. آن‌ها همچنین اجازه دارند با افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی با حقوقی کمتر از حداقل دستمزد و بدونِ پرداختِ مزایای مزدی قرارداد ببندند. کاهش حق بیمه دولت و کارفرما و در مقابل، افزایش حق بیمه‌ی کارگران نیز یکی دیگر از مواردِ این برنامه است!

️ در کنارِ این مواد، کارگرانِ مشاغلِ سخت و زیان‌آور – همان کارگرانی که جانِ خود را در ازای دریافتِ مزدی ناچیز خرج می‌کنند – نیز بی‌نصیب نمانده و در تبصره‌های ۳ و ۵ ماده ۶۶ برنامه‌ی توسعه هفتم، معافیتهایِ قانونیِ آن‌ها را کاهش داده است.

منبع: ایلنا

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش سن بازنشستگی گفت: برای سال آینده این را در بودجه دیدیم و سال آینده هم لایحه خواهیم داد و سن بازنشستگی را بیشتر خواهیم کرد تا دولت بجای اینکه تعداد بازنشستگان را بیشتر کند افراد بتوانند دوره خدمت بیشتری را در دولت بگذرانند.

 

وی تصریح کرد: در گذشته نگاه می‌کردیم که سن بازنشستگی چقدر باشد و لذا در آن مقطع نگاه به امید به زندگی می کردیم . خوشبختانه وضعیت سلامت به گونه‌ای شده که امید به زندگی بالا رفته است، یک معلم ۴ سال دوره دانشجویی اش به عنوان سابقه کار محاسبه می شود و اگر دو سال هم سربازی برود باز سابقه کار حساب می شود ، یعنی با ۱۹ سال کار کردن در دهه ۴۰ زندگی می توانند بازنشست شوند.

 

پورمحمدی افزود: در این صورت فضای شغلی برای جوانان دیگر در تنگنا قرار می‌گیرد ،در اینجا گفته ایم اولا ۲ سال کار بعد از ۳۰ سال سابقه اجباری نیست و اختیاری است، اگر کسی علاقمند بود، دو سال بیشتر در دولت می تواند کار کند اما در بودجه سال آینده لایحه خواهیم داد و سن بازنشستگی را بیشتر خواهیم کرد تا افراد بتوانند دوره خدمت بیشتری را در دولت بگذرانند و این مسئله برای کل دولت است ولی الزاماً اینگونه نخواهد بود.

*****

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته و در صورت تصویب مجلس، سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه افزایش خواهد یافت.

 

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، بحران صندوق‌های بازنشستگی حالا جدی‌تر از همیشه است و همین موضوع سبب شده است بارها بخث افزایش سن بازنشستگی مطرح باشد. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته حداقل سن بازنشستگی در سال اول اجرای برنامه هفتم قرار است ۵۳ سال باشد. در عین حال مقرر است بر اساس ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه، سن و سابقه قابل قبول در تمامی حالات احراز شرایط بازنشستگی در کلیه سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی در طول برنامه هفتم به ازای هر سال شش ماه افزایش‌ می‌یابد.

 

یعنی اگر در سال ۱۴۰۳ قرار باشد اجرای برنامه هفتم توسعه آغاز شود، فردی که به سن بازنشستگی رسیده باید ۶ ماه دیگر هم کار کند و حق بیمه بپردازد تا بازنشست شود. در سال ۱۴۰۴ فردی که به سن بازنشستگی رسیده باید یک‌سال دیگر کار کند. در سال ۱۴۰۴ افراد در سن بازنشستگی باید ۱.۵ سال و در سال ۱۴۰۵ باید ۲ سال بیشتر کار کنند. به عبارتی در یک دوره ۵ ساله و به تدریج، سن بازنشستگی ۲.۵ سال افزایش پیدا می‌کند.

افزایش سن بازنشستگی قطعی شد

ولی اسماعیلی درباره افزایش سن بازنشستگی افزود: دولت سال گذشته و امسال در لایحه بودجه ‌افزایش سن بازنشستگی را پیشنهاد داده بود، اما نمایندگان مجلس در‌ کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی با این مساله مخالفت کردند، چون افرادی که در شرف بازنشستگی قرار داشتند، برای این مهم و زندگی خود برنامه ریزی کرده‌ بودند.

 

وی ادامه داد: به همین دلیل در برنامه هفتم توسعه این مساله دیده شد و قرار بر این است که سن بازنشستگی در مدت پنج‌ سال با شیب مناسب افزایش پیدا کند تا ‌افراد در زندگی خود دچار مشکل نشوند.

 

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره سازوکار افزایش سن بازنشستگی نیز به جام جم آنلاین گفت: سن بازنشستگی قطعا افزایش پیدا می‌کند و به 35 سال خواهد رسید، اما مهم این است که با شیب مناسبی شاهد افزایش آن باشیم. برای نمونه نظرهای متفاوتی برای افزایش سن بازنشستگی مطرح است و باید تصمیم گرفت که هر سال شش ماه، یک‌سال یا دو سال به سن بازنشستگی اضافه شود؟‌

وی درباره اینکه آیا سن بازنشستگی زنان و مردان متفاوت خواهد بود؟ نیز بیان کرد: سن بازنشستگی برای زنان و مردان‌ متفاوت خواهد بود. اما برای پرداختن به این مساله باید منتظر لایحه دولت بود.

اسماعیلی درباره اینکه آیا ‌ اصناف و کانون‌های بازنشستگی نیز در این تصمیم‌گیری دخیل خواهند بود؟ نیز افزود: تمام سعی ما این است نظر کانون‌های بازنشستگی و اصناف را نیز جویا شویم و با کمک آنها در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

 

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره دلیل این رویکرد عنوان کرد: واقعیت این است که صندوق‌ها بازنشستگی نیازمند‌ اصلاح ساختاری و پارامتریک هستند. برای نمونه‌ تامین اجتماعی هر ماه حدود 12 تا 15 هزار میلیارد تومان ‌کسری پرداخت مستمری و حقوق ‌دارد. علاوه بر این حدود 94 درصد از ‌مستمری‌های کشوری را نیز دولت پرداخت می‌کند.

به گفته اسماعیلی ‌تمام شرکت‌ها و هولدینگ‌های کشوری فقط 6 درصد از‌ مستمری‌ها را تامین می‌کنند و این شرایط قابل ادامه دادن نیست. به همین دلیل صندوق‌های بازنشستگی به اصلاح ساختاری و پارامتریک نیاز دارند.

 

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره باره اینکه چرا مدیران توانمندتری برای این شرکت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود؟ نیز بیان کرد: بحث توانمند سازی منابع پایدار صندوق‌ها نیز مطرح است و ما به این مساله نیز ورود کرده‌ایم‌. برای این مهم کمیته‌هایی ایجاد شده و کارشناسان در حال بررسی و تحقیق و تفحص از صندوق‌های بازنشستگی هستند، چراکه ‌هدف از تشکیل هلدینگ‌ها تامین حقوق، مزایا و مستمری بازنشستگان بوده است.

وی درباره بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی نیز عنوان کرد:‌ ما همه این مسائل را پیگیری می‌کنیم و لازم به یادآوری است که سال گذشته دولت 90 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت کرد. علاوه بر این شرایط برای فروش نفت نیز از سوی تامین اجتماعی مهیاست، زیرا این سازمان ظرفیت لازم را برای این مهم دارد و می‌تواند با فروش نفت نیز منابع لازم را تامین کند.

 

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه شرایط نامناسب صندوق‌های بازنشستگی در مدت حدود 30 ساله گذشته ایجاد شده است، ادامه داد: اگر نتوانیم این مشکلات را مدیریت کنیم باید یک ابرچالش رو به رو خواهیم شد.

آخرین اخبار از افزایش سن بازنشستگی,ایا مجلس با افزایش سن بازنشستگی موافقت میکند,اخبار افزایش سن بازنشستگی,خبر افزایش سن بازنشستگی,جدیدترین اخبار افزایش سن بازنشستگی,آخرین خبر افزایش سن بازنشستگی,اخبار مربوط به افزایش سن بازنشستگی,شبکه خبر افزایش سن بازنشستگی,اخبار جدید در مورد افزایش سن بازنشستگی,آخرین خبر از افزایش سن بازنشستگی,خبر جدید افزایش سن بازنشستگی,آخرین خبر در مورد افزایش سن بازنشستگی,تازه ترین خبر از افزایش سن بازنشستگی,آخرین اخبار از افزایش سن بازنشستگی,جدیدترین خبر افزایش سن بازنشستگی,جدیدترین خبر در مورد افزایش سن بازنشستگی,آخرین خبرها از افزایش سن بازنشستگی,خبر جدید درباره افزایش سن بازنشستگی,افزایش سن بازنشستگی,افزایش سن بازنشستگی در فرانسه,افزایش سن بازنشستگی در سال 1402,افزایش سن بازنشستگی به 35 سال,افزایش سن بازنشستگی تامین اجتماعی,افزایش سن بازنشستگی در بودجه 1402,افزایش سن بازنشستگی مشاغل سخت,افزایش سن بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲,افزایش سن بازنشستگی در بودجه 1401,افزایش سن بازنشستگی در سال ۱۴۰۲,افزایش سن بازنشستگی فرانسه,احتمال افزایش سن بازنشستگی به 35 سال,افزایش سن بازنشستگی تامین اجتماعی در بودجه 1402,افزایش سن بازنشستگی تامین اجتماعی شامل چه کسانی میشود,لایحه افزایش سن بازنشستگی تامین اجتماعی,افزایش سن بازنشستگان تامین اجتماعی,جزئیات افزایش سن بازنشستگی تامین اجتماعی,اضافه شدن سن بازنشستگان تامین اجتماعی,جزئیات افزایش سن بازنشستگی در بودجه 1402,افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه 1402,افزایش سن بازنشستگی در قانون بودجه 1402,افزایش سن بازنشستگی بودجه 1402,افزایش سن بازنشستگی لایحه بودجه 1402,افزایش سن بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور,افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۲,افزایش سن بازنشستگی در قانون بودجه 1401,افزایش سن بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲,,افزایش سن بازنشستگی بودجه 1402,افزایش سن بازنشستگی در بودجه 1402,افزایش سن بازنشستگی لایحه بودجه 1402,افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه 1402,افزایش سن بازنشستگی در قانون بودجه 1402,جزئیات افزایش سن بازنشستگی در بودجه 1402,افزایش سن بازنشستگی تامین اجتماعی در بودجه 1402,افزایش سن بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲,افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۲,افزایش سن بازنشستگی در بودجه 1402,افزایش سن بازنشستگی در قانون بودجه 1402,افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ,افزایش سن بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲,افزايش سن بازنشستگي در بودجه ١٤٠١