مافیا یکی از بازیهای گروهی جالب است که طرفداران بسیاری دارد و یک بازی سرگرم کننده در دورهمی های خانوادگی و دوستانه می باشد. البته برای شروع بازی حداقل به 10نفر احتیاج است، یکی از بازی های بسیار سرگرم کننده است که وقتی در روزهای تعطیل کنار خانواده خود هستید می توانید آنرا انجام دهید.

بازی مافیا اولین بار توسط شخصی به نام دمیتری دیویدوف بین دانشجویان مسکو رواج پیدا کرد و به مرور زمان بین دانشجویان خوابگاه اروپا و آمریکا گسترش پیدا کرد. در ادامه چگونگی و نقش های این بازی را برایتان توضیح خواهیم داد.

هدف بازی:

بازی مهیج مافیا یک هدف دارد و آن هم کشتن یا بیرون انداختن اعضای تیم مافیا می باشد. در این بازی باید شهروندان به یکدیگر اعتماد کنند و یک تیم شهروندی تشکیل دهند و با کمک هم اعضای مافیا را از شهر بیرون کنند.

تعداد نفرات بازی:

این بازی با یک گروه 5 نفره هم بازی می شود اما 10 الی 13 نفر نیاز دارد.

قوانین بازی:

در این بازی یک سری کارت بین کسانی که در بازی شرکت می کنند پخش می شود، راوی داستان باید توجه داشته باشد که هر کس فقط نقش خودش را ببینید و کسی از نقش نفر دیگر اطلاعی نداشته باشد.

هر کس نقش خودش را می داند و نباید به طور مستقیم نقشش را لو بدهد. این بازی دارای دو مرحله روز و شب است؛ در شب بازی باید همگی چشمان خودشان را بسته نگه دارند راوی این بازی اول تیم مافیا و سپس دکتر و کارگاه را بیدار می کند.

نقش های بازی:

راوی:

راوی بازی از تمام نقش ها آگاهی دارد و تمام نقش ها را می داند ولی در بازی نمی تواند چیزی وارد کند و باید فقط بازی را مدیریت کند.

رئیس مافیا(پدر خوانده):

نقش مهم و اساسی را در تیم مافیا به عهده دارد و تمام شلیک های شب به دست او می باشد. استعلام وی توسط کارگاه هم منفی می باشد.

دکتر:

دکتر هرشب می تواند یک نفر را خوب کند و هرشب توسط راوی بیدار می شود. در طول مدت بازی خودش را یکبار می تواند نجات دهد و اگر به درستی تیر شب مافیا را تشخیص دهد نجات درستی انجام می دهد و شخص در بازی می ماند.

کارگاه:

کارگاه یکی دیگر از نقش های شهروندی است که اگربه کسی مضمنون باشد که او مافیاست یا خیر می تواند هرشب از راوی بپرسد و راوی بازی با علامت  سر به او می فهماند.

نقش های فرعی بازی:

روانشناس:

یکی از شهروندان است که به تشخیص او یک نفر در روز بازی حق صحبت ندارد.

جان سخت:

یکی از نقشهای شهروندی است که تیر شب مافیا روی او اثری ندارد.

تک تیرانداز:

تک تیر انداز وظیفه اش این است به مافیا شلیک کند و اگر به اشتباه به شهروند شلیک کند خودش از بازی بیرون می رود.

نحوه بازی:

بعد از پخش کارت ها و شناختن اعضای مافیا هر کس اتهامات خودش را به دیگری می زند. شب اول راوی تیم مافیا را بیدار می کند و آنها شات شب را انتخابمی کنند سپس دکتر و کارگاه و باقی نقش ها را بیدار می کند اگر دکتر درست سیو دهد کشته ای نداریم وگرنه شات مافیا بیرون می رود.

به همین ترتیب شب ها ادامه دارد تا جایی که یکی از دو طرف شهروند و یا مافیا برنده بازی شوند.