اگر دلتان میخواهد با هزینه ی کم برای عزاداران امام حسین (ع) نذری بدهید اما نمیدانید چه غذایی هم خوشمزه و آبرومندانه و هم به صرفه است این مطلب را از دست ندهید. در این بخش برای شما طرز تهیه غذاهای نذری آسان و ارزان را آماده کرده ایم تا با توجه به بودجه و توان خود بتوانید در این روزهای عزیز اگر نذری کرده اید و نذرتان قبول شده است آن را ادا کنید.

نذری دادن تا زمانی که نیتی نکرده باشید و یا حاجت روا نشده اید واجب نیست اما زمانی که شما نذری را بیان کرده اید و به آنچه که از خدا خواسته اید رسیده اید دادن آن نذر بر گردن شماست و این کار از سنت های دیرین در کشور ماست. همچنین بعنوان خیرات برای درگذشتگان هم میتوانید در این روزهای عزیز بخصوص روز تاسوعا و عاشورا از این غذاها ی ساده و خوشمزه استفاده کنید.

با هزینه کم نذری چی میتونم بدم؟/طرز تهیه ی چند غذای ساده و ارزان نذری برای 100و200 نفر

با هزینه کم نذری چی میتونم بدم؟/طرز تهیه ی چند غذای ساده و ارزان نذری برای 100و200 نفر

عدس پلو با گوشت و کشمش برای 200 نفر

فکرنکنم هیچ پلو مخلوطی به اندازه عدس پلو برای نذری معروف و مشهور باشه! مطمئنا به ذهن شما هم ایده تهیه عدس پلو رسیده اما درهرحال آوردمش تو لیست که شاید بعضیا فراموشش کرده باشند.

مقدار مواد لازم و دستور تهیه عدس پلویی که در ادامه آمده است، برای تعداد ۲۰۰ نفر در نظر گرفته شده است.

مواد لازم:

•  برنج / ۲۵ کیلو گرم
•  عدس / ۱۵ کیلو گرم (حتما باید ایرانی باشه وگرنه زمان پخت و دم کردن، از هم باز میشه)
•  کشمش / ۴ کیلو گرم
•  گوشت چرخ کرده / ۶ کیلو گرم
•  پیاز سرخ شده آماده / ۱.۵ کیلو گرم ( نمی دونم چند کیلو پیاز تازه بود. من پیاز رو آماده گرفتم ولی فروشنده گفت هر ۵ کیلو پیاز۲۵۰ گرم پیاز سرخ شده میده )
•  روغن جامد / ۵ کیلو گرم
•   زعفران آماده شده / به مقدار لازم ( مقدار دقیقی ندارم و چشمی درست کردیم )
•  پودر زیره سیاه / مقداری
•  روغن حیوانی / مقداری ( در حد ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری برای کل روغن مصرفی )

طرز تهیه:

۱. از شب قبل برنج را خیس کنید. صبح  عدس ها را شسته و خیس کنید.

۲. گوشت را به تنهایی تفت دهید تا آب گوشت جمع شود. همزمان پیاز نگینی خرد شده را تفت دهید تا کمی طلایی شود. وقتی هر دو آماده شدند، با هم مخلوط کنید و سپس نمک، فلفل سیاه، دارچین، رب گوجه فرنگی و روغن اضافه کنید. ( در این مرحله اگر نمی خواهید گوشت عدس پلویتان رنگ رب داشته باشد، به جای رب، زعفران دم کرده اضافه کنید، این روش را نیز میتوانید امتحان کنید )

۳. بعد از ۲ الی سه ساعت که عدس ها خیس خوردند، آب عدس را عوض کرده و روی حرارت قرار دهید تا بپزد، عدس پخته را کنار بگذارید.

۴. از دو روش میتوان برای مخلوط کردن برنج و عدس استفاده کرد.
وقتی برنج جوش آمد و نزدیک به آبکش کردن آن بود، عدس پخته را به برنج در حال جوش اضافه کنید تا با هم مخلوط شوند، برنج را آبکش کرده و داخل دیگ بریزید و با دمکنی روی حرارت قرار دهید تا خوب دم بکشد.

۵. کشمش را شسته روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا خشک شود. سپس با روغن تفت دهید. ( اگر کشمش را قبل از خشک شدن آن و آبدار، روی حرارت بگذارید، خواه ناخواه کشمش داخل آب خود جوشیده و برای کسانی که معتقد هستند مشکل دار خواهد شد، پس فراموش نکنید که حتماً پهن کنید تا خشک شود و بعد فقط با روغن تفت دهید )

۶. بعد از این که برنج دم کشید، درب دیگ را بردارید و پودر زیره را روی برنج بپاشید و چند دقیقه ای درب ظرف را بگذارید تا عطر زیره به تمام برنج برسد. روغن نباتی و روغن حیوانی را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود ( حتماً توجه کنید تا روغن بوی سوختگی نگیرد، فقط گرم شود )

۷. در آخرین مرحله این روغن را روی برنج آماده بریزید و برنج را زیر و رو کنید تا عطر خوبی بگیرد. مقداری از برنج را بردارید و زعفران را داخل آن ریخته و به آرامی طوری که برنج له نشود، زعفران را با برنج مخلوط کنید. اکنون میتوانید برنج را در ظرفها ریخته و روی آن گوشت، پیازداغ، کشمش سرخ شده بریزید.

ساندویچ نذری الویه برای ۱۰۰ نفر

سینه مرغ : ۴ کیلوگرم(۱۰ عدد نصف سینه)

سیب زمینی : ۷ کیلوگرم

تخم مرغ : ۳۰ عدد

سس مایونز : ۴ شیشه

خیارشور : 2 کیلوگرم

نخودفرنگی : ۱.۵ کیلوگرم

نان باگت : 100 عدد

هویج :۱ کیلوگرم

نمک، فلفل سیاه، آبلیمو : به مقدار لازم

طرز تهیه ساندویچ الویه

برای تهیه ساندویچ نذری برای ۱۰۰ نفر ابتدا سینه‌های مرغ را با کمی آب، مقداری نمک، زردچوبه و چند عدد پیاز خرد درون قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا بپزد. بعد از این کار، سینه‌های مرغ را ریش ریش کنید. آن‌ها را داخل میکسر قرار دهید و در همین حین کمی آب مرغ نیز به آن اضافه کنید.

سیب‌زمینی‌ها و تخم‌مرغ‌ها را به‌صورت جداگانه آب‌پز کنید. سپس هر دو را با هم مخلوط کرده و رنده کنید.

هویج‌ها را به‌صورت نگینی خرد کنید و همراه با مقداری آب بپزید. خیارشورها را هم به‌صورت نگینی خرد کنید.

حالا نوبت آن است که تمام مواد را درون یک ظرف بزرگ بریزید و با هم مخلوط کنید. در یک ظرف جداگانه نمک، فلفل سیاه و آبلیمو را با سس مایونز قاطی کرده و خوب مخلوط کنید.

سس و مواد سالاد الویه را با هم به‌خوبی مخلوط کنید. آن را حدود چند ساعت درون یخچال بگذارید تا الویه بیشتر خوشمزه شود.

پلو با سیب زمینی سرخ شده

این پیشنهاد اولش عجیب به نظر میاد اما یادتون نره که مردم چند دهه است دارن همین غذاهای تکراری رو بعنوان نذری میل می‌کنند. سیب زمینی با کمی پلو خیلی ساده اما متفاوت و بیادماندنی میتونه بشه.

کتلت نذری

تو خیلی از شهرها درون یک جای یکبارمصرف مقداری نان لواش یا بربری + چند تکه کتلت و مقداری سبزیجات کنار هم قرار می‌دهند و بعنوان نذری پخش میکنند. شما می‌تونید برای متفاوت بودن چند عدد گوجه گیلاسی هم درون ظرف قرار بدید.

شله زرد

شله زرد جزو چند انتخاب اول ما ایرانی‌ها برای اَدای نذر هستش. ولی سرو این شکلی شله زرد به صورت شات های تک‌نفره در لیوان های کوچیک یکبارمصرف خیلی ایده بکر و جالبیه. این لیوان های کوچولو رو از یکبارمصرف فروشی ها بسادگی می‌تونید تهیه کنید و روی مواد رو با گل و خلال بادام و پسته تزئین کنید.