بنابر نظر حضرت یوسف علیه السلام دیدن حبوبات در خواب به طور کلی نشان از رنج و ملال دارد.
البته باید گفت که هر کدام از حبوبات دارای تعبیر جداگانه و مختص به خود می‌باشند. خواب حبوبات دیدن از خواب‌هایی است که برای برخی از افراد باعث تعجب می‌شود.

لوبیا از جمله غذاهای حبوباتی است که دارای فواید بسیاری برای بدن و روان می‌باشد زیرا دارای مواد معدنی و ویتامین‌های مفید برای بدن انسان است.
اگر می‌خواهید تعبیر خواب حبوبات را با توجه به نوع آن در موقعیت و شرایط مختلف بدانید با ادامه مطلب همراه ما باشید و نظر مفسران و معبران بزرگ را در این باره جویا شود.

تعبیر خواب حبوبات

تعبیری که در حالت کلی برای حبوبات آورده شده است به این صورت است که حضرت یوسف (ع) می‌گوید دیدن حبوبات در خواب ملال و رنج آور است.

تعبیر خواب ماش

محمدبن سیرین گوید: اگر بیند که ماش پخته خورد، دلیل که اندکی مال یابد. اگر بیند که ماش خام خورد، دلیل غم است.

جابرمغربی گوید: دیدن ماش نر و خشک و پخته و خام، دلیل غم و اندوه است. اگر نخورد هیچ غم و اندوه نباشد.

تعبیر خواب نخود

خالد اصفهانی: دیدن نخود به خواب تر و خشک، دلیل غم است. اگر بیند که نخود به گوشت پخته می‌خورید غم کمتر بود.

منوچهر مطیعی تهرانی گوید: معبران نوشته‌اند که نخود چه خشک باشد و چه تر، نشان غم و اندوه است و اگر با گوشت پخته خورده شود بهتر است.

آنلی بیتون می‌گوید:
خوردن نخود در خواب، نشانه کسب ثروت و تندرستی است.

دیدن نخودهای خیس خوردن در خواب، نشانه دست زدن به کارهایی موفقیت آمیز است.

دیدن نخودهای خشک شده در خواب، علامت آن است که بیش از توان خود کار خواهید کرد.

خوردن نخودهای خشک شده، نشانه آن است که بعد از موفقیت بسیار در زندگی کاهش ثروت شما را رنج خواهد داد

اگر در خواب نخود ببینید، به این معنا است که در انجام کارهایتان موفق خواهید بود. نخود کاشتن در خواب، بیانگر آن است که برای رسیدن به اهداف خود تلاش زیادی می‌کنید.

تعبیر خواب لوبیا

محمدبن سیرین گوید: دیدن لوبیا درخواب خام و پخته وقت و بی وقت، دلیل غم بود و در دیدن آن خیری نباشد.

منوچهر مطیعی تهرانی گوید: لوبیا یک ماده غذائی است که در بسیاری از کشورها به جای نان و بدل نان مصرف می‌شود زیرا مواد مغذی فراوان دارد. معبران سنتی، لوبیا را خوب ندانسته‌اند زیرا نفاخ است و نفخ شکم نیز در خواب تعبیر خوشی ندارد لیکن معبران غربی آن را نعمت و برکت و خوبی شناخته‌اند چون بدل نان قرار می‌گیرد و جوامع گرسنه و قحطی زده را سیر می‌کند.

آنلی بیتون می‌گوید:

دیدن لوبیا در خواب، نشانه نگرانی زیاد و بیماری فرزندان است، بخصوص وقتی ببینید که لوبیاها در حال رشدند.

دیدن دانه‌های خشک لوبیا در خواب، نشانه نومیدی زیاد در زندگی است. باید بیشتر مراقب خود باشید تا به بیماری واگیردار مبتلا نشوید.

خوردن لوبیا در خواب، خبر از بدبختی یا بیماری دوستی عزیز می‌دهد.

تعبیر خواب عدس

محمدبن سیرین گوید: دیدن عدس در خواب نیکو است، زیرا که ابراهیم خلیل آن را دوست داشتی.

منوچهر مطیعی تهرانی گوید: تعبیر خواب عدس خوب است چون خیر و نیکی و نعمت و روزی است. اگر در خواب ببینید عدس می‌خرید یا کسی به شما می‌دهد مالی حلال از طریق درست تحصیل می‌کنید که برای شما خوب است. عدس در خواب‌های ما خوب است و دیدنش در خواب مبارک است. دیدن عدس پلو در خواب خوب است زیرا هم عدس خوب است و هم برنج پخته نعمت و مال تعبیر شده است.

آنلی بیتون می‌گوید: دیدن عدس در خواب، علامت آن است که در محیط‌های نامطلوب زندگانی خواهید کرد و دچار مشاجرات و اختلافات با دیگران خواهید شد. اگر دختری چنین خوابی ببیند، نشانه آن است که پندی پدرانه باعث می‌شود او راه خود را به درستی در زندگی پیدا کند.

تعبیر خواب باقلا

ابن سیرین می‌گوید: اگر در بیداری فصل باقلا باشد و یا نباشد و در خواب خودت ببینی که از آن خورده‌ای (پخته یا خام، تر یا خشک فرقی نمی‌کند)، تعبیرش غم و اندوه است، ولی اگر ببینی که از آن نخورده‌ای، غم و اندوه کمتری نسبت به خوردن آن به تو می‌رسد، ابراهیم کرمانی نیز می‌گوید: اگر ببینی کسی به تو باقلا داده و تو هم از آن خورده‌ای، یـعـنـی دچار غم و اندوه می‌شوی و ممکن است با آن شخص دشمن شوی.
بعضی از تعبیرگران می‌گویند: اگر ببینی باقلا داشته‌ای یا کسی به تو داده بود، ولی آن‌ها را از خانه بیرون ریخته‌ای و چیزی از آن‌ها نخورده‌ای، زیانی برای تو ندارد (مخصوصاً اینکه در بیداری نیز فصل باقلا باشد).
ابراهیم کرمانی می‌گوید: اگر ببینی باقلا میکاری، تعبیرش غم و اندوه است.
جابر مغربی می‌گوید: تعبیر نان باقلا، غم و اندوه و فقر و تنگدستی می‌باشد (دفع بلا و گرفتاری).

تعبیر خواب دیدن حبوبات برای زن شوهردار

زنان متاهل بیشتر از غذاهای مناسب برای خود، همسر و فرزندانشان آگاه هستند، بنابراین غذاهایی که حاوی بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن است به آنها ارائه می شود، در حالی که در خواب آن زن متاهل ذکر شده است، او می پرسد. در مورد تعبیر این خواب و ارتباط آن با آنچه در طول روز می گذرد که در ادامه توضیح خواهیم داد:

اگر از خدا بخواهد که پسری به او عطا کند، رؤیا به لطف خدا آمدنش را بشارت می دهد.
دیدن حبوبات در خواب زن شوهردار، نشانه مژده و اقبال است.
اگر زن شوهرداری در خواب ببیند که قدش پر از باقالی شده و نزدیک است که باقالی به زمین بیفتد، بینش حکایت از خیر و رزق و مالی دارد که به خانه او وارد می شود.
اگر زن شوهردار در خواب ببیند که باقالی می خورد، بینا نشان دهنده زیاد شدن رزق و روزی است و در خانه به خیر می شود.

تعبیر خواب دیدن حبوبات برای مرد

بیشتر کارهایی که یک مرد برای کمک به خانه انجام می دهد این است که برای آنها غذا پیدا کند و مرتباً آن را جمع آوری کند. از جمله این وعده های غذایی لوبیا است. این چه ربطی به خواب او در مورد حبوبات در هنگام خواب دارد؟ به شرح زیر:

دیدن او در خواب در حال خوردن لوبیا در نان بیانگر این است که اولین فرزند او پسر خواهد بود.
وقتی مردی در خواب حبوبات می بیند، بیانگر این است که همسرش حامله است و پسری به دنیا خواهد آورد.
دیدن پختن حبوبات و خوردن آن در خواب برای جوانان، بیانگر نزدیک شدن به تاریخ عقد اوست.
دیدن بشقاب حبوبات در خواب برای مرد، بیانگر رزق و حلال فراوان است.
تعبیر خواب دیدن حبوبات برای زن باردار
یک زن باردار خواب هایی می بیند که او را می ترساند و کمی خوشحالش می کند و دلیل آن نگرانی شدید او در مورد بارداری و روز تولد است، بنابراین او نیاز به هر تعبیر ممکنی دارد از اینکه در خواب چه خوابی می بیند و یا خیر. ربطی به بارداری او دارد یا نه.از جمله این خواب ها لوبیا شیرین است که تعبیرش این است:

دیدن لوبیا در خواب برای زن باردار بیانگر بهبودی از بیماری، زایمان و تندرستی است.
اگر زن باردار در خواب لوبیا سبز ببیند، دلیل بر امنیت، سهولت بارداری، زایمان، زایمان و حال خوب نوزاد است.

تعبیر خواب دیدن حبوبات برای زنان مجرد

یک زن مجرد فقط در طول زندگی واقعی خود می تواند غذاهای خوب و عالی بخورد به همین دلیل ممکن است به دلیل دلبستگی به خود و علاقه ای که به او دارد و یا به دلیل برعکس آن که نفرتش از اوست، رویای برخی غذاها را ببیند. از جمله این غذاها حبوبات و ارتباط آن با خواب اوست که تعبیر آن چنین است:

دیدن لوبیا در خواب دختر مجرد، نماد خوشبختی و خوبی است.
دیدن حبوبات خوردن در خواب دختر مجردی که قبلاً ازدواج نکرده است، در نزدیکی ازدواج.
دیدن حبوبات مژده و رزق حلال است.
دیدن دختری مجرد در خواب به گونه ای که در حال خریدن لوبیا در ظرف یا کیسه نایلونی است، این بینش حکایت از شوهری مهربان و بخشنده در آینده دارد.
این تعابیر و تعابیر دیگر که توسط ابن سیرین، النابلسی، ابن شاهین و دیگران ارائه شده است، چیزی نیست جز اهتمام آنها از طریق مجموعه آنها در طول سالیان از بسیاری از بینندگان این رویاها، که این مفسران تأثیر آنها را در این خوابها دیدند. مردم، بنابراین آنچه را که در کتاب های خود می دیدند، به شیوه خود او نوشتند.