با شروع فصل پاییز و افزایش آلاینده ها بدن نمی تواند اثرات آلاینده ها خنثی کرده و رادیکال های آزاد سلول های بدن را تخریب می کند لذا با رعایت بعضی موارد می توان باعث جلوگیری از این تخریب می شود.

آنتی اکسیدان ها سلول های بنیادین بدن را در برابر تخریب توسط رادیکال های آزاد محافظت کرده و اثر مخرب آن را کاهش می دهد که مهمترین آن ها آنتی اکسیدان های ویتامین ای و سی می باشد.

این مواد مغذی در ماهی ها یافت می شود اما نکته قابل توجه این است که برای افزایش جذب آن بهتر از ماهی را به صورت بخار پز یا آب پز با شعله ملایم طبخ کنید و این ویتامین ها می تواند از سرما خوردگی و سایر بیماری های فصلی جلوگیری کند.

چای سبز یکی از بهترین آنتی اکسیدان ها می باشد که باعث ارامش اعصاب بوده و دستگاه تنفسی را بهبود می بخشد ولی باید بیش از حد مصرف نشده و ترجیحا روزی دو استکان آن را بنوشید.

لبنیات کم چرب باعث بهبود دستگاه گوارشی شده و مصرف روزانه آن ها می تواند تخریب این آلاینده ها را کاهش دهد بدین منظور روزانه دو لیوان شیر بنوشید.

روزانه سبزی تازه و خام بخورید ، سبزی ها، کلم ، پیاز ، سیر و …ویتامین سی دارند و در فصل سرما در سوپ و غذا بسیار مناسب هستند. از مصرف تنقلاتی مانند چیپس و پفک خودداری کرده و به مواد مغذی روی بیائرید.

غذاهای کارخانه ای و فست فود را مصرف نکنید زیرا این غذاها شامل مواد افزودنی و نگکهدارنده هستند که جذب مواد مغذی به بدن را کاهش می دهند که برای حفظ سلامتی مضر می باشد.

آب و مایعات را در طول روز زیاد مصرف کنید و از میوه های تازه مانند :خرمالو و نارنجی استفاده کنید  میوه های پاییزی ویتامین های زیادی دارند و برای بهبود  عملکرد سیستم بدن در مقابل آلاینده ها بسیار مناسب می باشند.