از خواص دوش با آب گرم بیشتر میدانید یا دوش با آب سرد؟ راز سلامتی در کدام یک از آنهاست؟ گفتنی است که دوش گرفتن هم با آب گرم و هم با آب سرد فواید متفاوت و بسیار زیادی دارد به همین علت توصیه میشود حمام خود را با آب گرم شروع کنید و با آب سرد به پایان برسانید و به این طریق از فواید هر دو نوع دوش بهره ببرید. نکته ی دیگر که درباه ی انتخاب بین دوش آبگرم و دوش آبسرد وجود دارد اینست که باید خواص هر دوی آن را بدانید و ببینید به کدام بیشتر احتیاج دارید و کدام یک برای شما بهتر است به این منظور در این بخش برای شما خواص دوش با آب سرد و خواص دوش با آبگرم را آورده ایم.

دوش آب گرم بهتره یا دوش آب سرد؟/ خواص دوش گرم و دوش سرد برای بدن

دوش آب گرم بهتره یا دوش آب سرد؟/ خواص دوش گرم و دوش سرد برای بدن

فواید دوش آب گرم

  • رفع خستگی
  • پاکسازی پوست
  • کاهش تورم و کوفتگی
  • کاهش مخاط بینی
  • کاهش سردرد
  • سم زدایی پوست
  • کاهش اضطراب

فواید دوش آب سرد

  • تقویت سیستم ایمنی
  • پیشگیری از سرماخوردگی
  • کاهش ریزش مو
  • تقویت پوست
  • پیشگیری از افسردگی
  • افزایش متابولیسم
  • افزایش هوازی

افزایش ایمنی بدن با دوش آب سرد

حتی چنانچه دوش آب گرم می‌گیرید، بهتر است پس از آن، به مدت چند دقیقه، زیر دوش آب سرد بایستید تا آب سرد به بهبود سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. در حقیقت دوش آب سرد می‌تواند گلبول‌های سفید بدن را تحریک کند و سیستم ایمنی را افزایش دهد؛ به همین سبب برای مبارزه با بیماری‌هایی مثل آنفولانزا، بدن مقاومت کافی را پیدا می‌کند و کمتر به بیماری‌ها مبتلا می‌شوید. حتی می‌توانید صبح پیش از عمل جراحی، با یک دوش آب سرد، به آغاز سریع‌تر بهبود خود، پس از عمل، کمک نمایید.

افزایش متابولیسم با دوش آب سرد

اینطور به نظر می‌رسد که از آنجایی که بدن برای گرم کردن خود کالری می‌سوزاند، گرفتن دوش آب سرد می‌تواند به افزایش چربی سوزی و افزایش متابولیسم بدن کمک کند. البته این بدان معنا نیست که تنها با گرفتن دوش آب سرد می‌توان وزن کم کرد؛ بلکه دوش آب سرد می‌تواند به عنوان محرکی در کنار غذای رژیمی و ورزش، به افزایش متابولیسم و در نتیجه لاغری سریع‌تر شما کمک نماید. پس چنانچه تحت رژیم لاغری هستید، سعی کنید ۲ تا ۳ بار در هفته از دوش آب سرد برای افزایش متابولیسم خود کمک بگیرید‌.

فواید دوش آب سرد برای پوست و مو

به گفته پزشکان پوست، آب گرم و داغ می‌تواند آسیب زیادی به پوست وارد کند و همین تاثیر را بر روی سلامت مو داشته باشد. بنابرین بهتر است از دوش آب ولرم یا سرد استفاده کنید. دوش آب سرد در انتهای زمان حمام می‌تواند به درخشندگی و افزایش سلامت مو کمک کند.

همچنین از فواید دوش آب سرد برای پوست می‌توان به بسته شدن منافذ پوست اشاره کرد؛ زیرا در هنگام حمام کردن، بخار آب گرمی که در حمام می‌پیچد، منافذ پوست را باز می‌کند و چنانچه از آب سرد برای بستن آن‌ها استفاده نکنید، با خروج از حمام، انواع آلودگی به سرعت وارد منافذ پوست می‌شود. بنابراین در صورتی که دوش آب ولرم می‌گیرید، پیش از خروج از حمام، به مدت چند دقیقه زیر دوش آب سرد بمانید.

سوزاندن کالری با دوش آب گرم

وقتی در یک حمام آب گرم غوطه ور می شوید، در حالی که از تمام مزایای شگفت انگیز و آرامش بخش یک وان گرم لذت می برید، چند کالری از دست می دهید. حمام و دوش آب گرم هرگز نباید به عنوان جایگزینی برای ورزش استفاده شود، و باید زمان استفاده از آب گرم را در دوش گرفتن محدود کنید زیرا می تواند خطر سوختگی یا گرمازدگی را افزایش دهد.

شفاف و سالم نگه داشتن پوست با دوش آب گرم

حمام یا دوش آب گرم می تواند به باز کردن منافذ پوست و دفع سمومی که در طول روز در پوست شما گیر کرده است کمک کند. آب گرم می تواند پوستی شاداب تر داشته باشد که احساس رطوبت بیشتری می کند.

خواب بهتر با دوش آب گرم

ماهیچه های بدن شما ممکن است بعد از یک روز طولانی احساس تنش کنند، و وارد شدن به یک حمام آب گرم یا دوش آب گرم می تواند به شما کمک کند تا آرامش داشته باشید، همانطور که ذهن شما را آرام می کند، بدن شما را آرام می کند.
دوش گرفتن چند ساعت قبل از خواب در واقع می تواند به خواب بهتر شما کمک کند. علاوه بر این، تمیز شدن قبل از خزیدن زیر پوشش باعث کاهش تجمع میکروب‌ها، کثیفی، عرق و روغن‌های بدن می‌شود که به مرور زمان روی رختخواب شما جمع می‌شوند.