یکی از دغدغه ی انسان ها علی الخصوص بانوان داشتن پوستی شفاف مثل آینه است. از نظر علمی پوستی عاری از جوش و آکنه پوست شفاف شناخته می شود. پوست خوب پوستی که از زردی و سیاهی و تیرگی عاری باشد.

 

طبق گفته های فاطمه حیدریان متخصص طب سنتی؛ بسیاری از حالات درونی افراد در رنگ پوست صورت نمایان است هم چنین بیماری ها باعث تغییر رنگ پوست می شوند دوران نقاهت بیماری هم باعث تغییر رنگ پوست و زردی آن می شود. کارکرد اعضای حیاتی بدن مثل قلب کلیه کبد نقش مهمی در تغییر رنگ پوست انسان دارد.

وی بیان کرد: اولین شاخص در زیبایی پوست صورت غذا ها و نوشیدنی هایی هست که در شبانه روز مصرف می کنیم.

خوردن غذاهای چرب و سرخ‌کرده، غذای فوری، قهوه و شکلات زیاد باعث کدورت رنگ پوست، ایجاد جوش و آکنه خواهد شد. همچنین مصرف ادویه‌ها به‌خصوص تندی و ترشی می‌تواند بر کیفیت رنگ پوست و ایجاد چین‌وچروک و آکنه تأثیر زیادی داشته باشد. استفاده از زنجبیل، خردل، فلفل و زیره باعث چین‌وچروک زودرس، تیرگی پوست و ایجاد لک می‌گردد.

حیدریان افزود مصرف میوه و سبزیجات را برای پوست سالم و شاداب مفید دانست و پوست خوب و سالم پوستی است که عاری از هرگونه لک و برآمدگی و فرورفتگی، جای زخم، جوش و آکنه است. درعین‌حال پوست خوب باید رنگ زیبا، درخشان و بشاشی داشته و سایه، تیرگی و زردی نداشته باشد. مصرف میوه و سبزیجات تازه به میزان حداقل ۳ تا ۵ واحد در کنار مصرف مایعات کافی از عوامل مهم در بهبود وضعیت پوست است.

تاثیر خواب مناسب و کافی بر روی پوست صورت

طبق مطالعات انجام‌شده بهترین زمان خواب شبانه بین ۱۰ شب تا پنج صبح است. عمق خواب و هم چنین زمان مناسب تاثیر مهم و بسزایی بر روی زیبایی پوست صورت دارد.

a2

وی گفت لازم است بعد از ورزش کردن حمام کنید چون عرق کردن باعث جوش زدن و بروز آکنه های پوستی می شود، هم چنین وی تاکید داشت ۱۵ دقیقه ورزش و پیاده روی برای سلامت پوست موثر است.

برای پاک کردن پوست از آلودگی‌ها و آرایش در مرحله اول پوست خود را به‌آرامی با یک محلول چرب مثل روغن بادام شیرین پاک‌کنید سپس از شوینده‌های ملایم صورت برای پاک کردن بقیه آلودگی‌ها استفاده کنید. این مراحل صبح و شب باید تکرار شود.

راز درخشندگی پوست رطوبت است

یکی از رموز داشتن پوست خوب مرطوب نگه داشتن آن است استفاده از کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب یکی از راهکار های پوست سالم و شاداب است.

ماسک‌های جوان‌سازی صورت برای شادابی پوست

هفته‌ای یک یا ۲ بار با استفاده از ماسک‌های طبیعی به جوان‌سازی پوست خود کمک کنید. اولین و مهم‌ترین مرحله برای استفاده از ماسک‌ها؛ پاک کردن، شستشو و سپس بخور پوست است.

  • ماسک خاک رس
  • ماسک عسل
  • ماسک بلغور

نمونه هایی از ماسک های طبیعی برای جوان سازی و کلاژن سازی پوست صورت می باشد و ماسک نخود چی هم برای از بین بردن خطوط ریز موثر است.