رومخ ترین لکه ی لباس مثل لکه لاک، لکه خودکار، لکه عطر و…را به راحتی با موادی که تو خانه دارید میتوانید از بین ببرید فقط باید یاد بگیرید و بلد باشید.

ممکن است هنگام آشپزی روغن داغ به لباسمان بخورد و تمیز نشود یا هنگام گذاشتن رنگ مو لباسمان را هم رنگی کنیم و لکه هایی مثل لکه میوه، شکلات، آدامس و لوازم آرایشی که بغیر از خود برای لباس کودکان هم اتفاق می افتد معمولا با مواد شوینده پاک نمیشوند مگر اینکه سفید باشند و با مایع سفید کننده بتوانید آن لکه ها را از بین ببرید در اینصورت هم به بافت لباس آسیب میرسد. در ادامه روش پاک کردن انواع لکه ها را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

هر لکه ی لباس رو با چی پاک کنیم؟/ روش پاک کردن 10 نوع لکه از لباس

هر لکه ی لباس رو با چی پاک کنیم؟/ روش پاک کردن 10 نوع لکه از لباس

لکه لاک: تافت مو

لکه خودکار: الکل

لکه عطر: آبلیمو

لکه میوه: آب سرد + آبلیمو

لکه لوازم ارایشی : الکل

لکه شکلات : آب گرم + سرکه + مایع ظرفشویی

لکه آدامس : یخ

لکه رنگ مو: آب + سرکه

لکه روغن : پودر صابون

پاک کردن لکه روغن از لباس

لکه‌ی روغن از آن لکه‌های سمج و سرسخت است که معمولا از روی پارچه پاک نمی‌شود. لباسی هم که لکه‌ی روغن داشته باشد تقریبا غیر قابل استفاده است. تصور کنید در محل کارتان در حال خوردن ماکارونی هستید که یک تکه غذا روی پیراهن سفیدتان می‌افتد و لکه‌ای نارنجی روی آن باقی می‌ماند. اگر بلافاصله برای پاک کردن لکه روغن روی لباس اقدام نکنید دیگر نمی‌توانید از آن پیراهن استفاده کنید.

نکته‌ی مهم: هرگز لباسی که لکه‌ی روغن داشته است را پس از شست‌وشو در خشک‌کن قرار ندهید.

برای پاک کردن لکه روغن روی لباس، بلافاصله پس از ایجاد لکه، از روش زیر استفاده کنید:

چربی را با یشت چاقو از روی لباس بردارید. سپس با یک دستمال پارچه‌ای سفید تمیز یا یک دستمال کاغذی سفید بدون طرح، به آرامی روی لکه بکشید تا روغنی که جذب پارچه شده است از آن خارج شود. دقت کنید که دستمال مورد استفاده باید ساده باشد و طرح‌های رنگی نداشته باشد چون ممکن است رنگ از دستمال به لباس منتقل شود.

روی لکه را با مایع ظرفشویی بپوشانید و کمی روی لکه بکشید تا وارد تار و پود پارچه شود. سپس اجازه دهید ۱۰ دقیقه در همین حالت باقی بماند.

بعد از گذشت ۱۰ دقیقه، محل لکه را زیر آب گرم شست‌وشو دهید.

بهتر است بعد از پاک کردن لکه، لباس را در ماشین لباسشویی بشویید.

پاک کردن لکه چای از لباس

اولین و مهم‌ترین اقدامی که باید برای پاک کردن لکه‌ی چای از روی لباس انجام دهیم این است که بلافاصله آن را زیر آب سرد بگیریم. فراموش نکنید که آب سرد را باید از پشت لکه بریزید تا رنگ چای از لباس جداشود. با این کار مقدار زیادی از لکه از بین می‌رود. اما اگر با آب سرد پاک نشد یا لکه قدیمی بود باید به روش زیر عمل کنید:

  • از قسمت پشت، لکه روی آن آب سرد بریزید.
  • کمی مایع لباسشویی یا ظرفشویی روی لکه بمالید و اجازه دهید ۵ دقیقه به همان حالت باقی بماند. اگر لکه قدیمی است این زمان باید به ۳۰ دقیقه افزایش پیدا کند.
  • لباس را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب گرم قرار دهید. معمولا لکه‌های تازه در همین مرحله کامل از بین می‌روند.
  • اگر لکه قدیمی است، لباس را بعد از ۱۵ دقیقه از آب گرم خارج کرده و روی قسمت لکه شده را کاملا با یک لایه جوش شیرین بپوشانید.
  • اجازه دهید لباس شب تا صبح در همان حالت باقی بماند.
  • بعد از گذشت یک شب جوش شیرین را از روی لباس بتراشید و لباس را کامل بشویید.
  • اگر باز هم لکه باقی مانده بود لباس را در محلول آب و مایع لکه بر خیس کنید. بعد از حدود نیم ساعت آن را با آب تازه بشویید.

لکه‌های قدیمی که با انجام تمام این مراحل پاک نمی‌شوند معمولا سرسخت‌تر از این حرف‌ها هستند. اگر همه‌ی این مراحل را انجام دادید اما لکه باقیمانده بود مایع سفیدکننده را مستقیم روی آن اسپری کنید و منتظر شوید تا لکه از بین برود. سپس لباس را با آب سرد و تازه بشویید.

پاک کردن لکه های لباس بافت

لباس‌های بافتنی کمی حساس هستند. همان‌طور که برای خشک کردنشان باید دقت کنیم که لباس کش نیاید، باید برای پاک کردن انواع لکه از لباس بافتنی هم با دقت و حساسیت عمل کنیم تا لباس آسیب نبیند. اولین کاری که برای پاک کردن لکه باید انجام بدهیم تشخیص نوع لکه است. ماده‌ای که باعث ایجاد لکه شده است می‌تواند مشخص کند که از چه نوع تمیز کننده‌ای استفاده کنیم. سپس طبق دستورالعمل زیر پیش بروید:

برای پاک کردن لکه از روی لباس بافتنی هرگز لباس را چنگ نزنید یا روی هم نکشید.

  • ابتدا با پشت چاقو تا جایی که می‌توانید ماده‌ای که باعث ایجاد لکه شده است را از روی لباس جدا کنید. سپس با یک حوله‌ی تمیز یا دستمال کاغذی تمیز روی لکه فشار وارد کنید تا باقی‌مانده‌ی مواد لکه‌زا از لباس جدا شود. حتما زیر لکه هم یک حوله‌ی تمیز قرار دهید تا لکه به قسمت‌های دیگر لباس منتقل نشود.
  • سرکه‌ی سفید و مایع شوینده‌ی مناسب پشم را با نسبت ۵۰-۵۰ با هم مخلوط کنید. یک ظرف را با آب خنک پر کنید و محلول تهیه شده را در آن حل کنید. سپس لباس را در آن خیس کنید.
  • همان‌طور که لباس در آب است، با یک پارچه‌ی تمیز از قسمت پشت لکه ضربه بزنید تا لکه از لباس بافتنی جدا شود. اگر از روی لکه ضربه بزنید به راحتی دیگر قسمت‌های لباس هم لکه می‌شود.
  • وقتی لکه کاملا پاک شد لباس را به روش معمول بشویید و در جریان هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.