بسیاری از افراد وجود دارند که نمی‌دانند پوسیدگی دندان فقط به دهان و دندان مربوط نمی‌شود. اگر شما مراقب دهان و دندان‌های خود نباشید باعث می‌شود که سلامت قلب، گوارش و تنفس شما نیز به خطر بیفتد. بر اساس گزارشات دکتر جمشید افتخاری دندانپزشک در این باره چنین سخن گفت: بسیاری از افراد چنین می‌پندارند که پوسیدگی دندان یک مشکل ساده‌ای می‌باشد اما باید بدانید که این موضوع به ظاهر ناچیز و کم باعث می‌شود که دارای تاثیرات منفی بر سلامت دیگر اعضای بدن باشد.

پوسیدگی دندان باعث عفونت دندان می‌شود که این عفونت سبب تشکیل ترشحات عفونی و التهاب در محل آن پوسیدگی می‌گردد. عفونتی که در محل دندان پوسیده ایجاد می‌شود سبب می‌شود از ریشه دندان به بافت‌های دیگر انتقال پیدا کند و در نهایت فک و سایر ساختارهای صورت را در بر بگیرد. دکتر افتخاری همچنین در این باره ادامه داد: پوسیدگی دندان همچنین باعث التهاب لثه می‌شود . باکتری‌هایی که در دندان پوسیده وجود دارند باعث می‌شوند در لثه التهاب ایجاد نمایند. این التهاب سبب ایجاد خونریزی لثه، تورم، قرمزی و در نهایت آسیب‌هایی که بر بافت‌های دندان ایجاد می‌کند و استحکام و نگهداری دندان را پایین می‌آورد.

بر اساس گفته‌های این دندانپزشک عفونت سیستمی یکی دیگر از عوارض پوسیدگی دندان می‌باشد. عفونتی که در دندان و لثه وجود دارد سبب می‌شود که باکتری وارد خون شود و به نوعی عفونت سیستمیک را ایجاد نماید. این مشکل باعث ایجاد عفونت‌های قلبی و عفونت‌های مفصلی می‌شود و اعضای داخلی بدن مانند کلیه و کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دکتر افتخاری همچنین خاطرنشان کرد:

عفونت دندان و لثه می‌تواند دارای تاثیر مستقیم بر دستگاه گوارش باشد.باکتری و التهابی که در دندان‌های پوسیده وجود دارد از طریق خوردن و بلعیدن وارد سیستم گوارشی می‌شود که در نهایت منجر به تهوع، استفراغ، درد معده و اختلال در عملکرد روده ها می‌گردد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته شده عفونت دندان و لثه احتمال ابتلا به بیماری قلبی را در افراد افزایش می‌دهد. باکتری‌هایی که در دهان وجود دارد می‌تواند وارد خون گردد و آرتریت ایجاد کند که با گذشت زمان تشکیل لخته‌های خونی و انسداد رگ‌ها را می‌دهد.

دکتر جمشید افتخاری همچنین با بیان اینکه پوسیدگی دندان باعث ایجاد مشکلات تنفسی در افراد می‌شود گفت: در چنین مواقعی به دلیل زیاد شدن عفونت به بافت‌های نرم سرای ت می کند و باعث ایجا ترشحات عفونی در راه های هوای می شود.

ایشان توصیه نمود: روزانه دوبار مسواک بزنید، مرتب از نخ دندان استفاده کنید و با مراجعه منظم و مداوم به دندانپزشک از سلامت دندان‌های خود مطمئن شوید.
همچنین یک رژیم غذایی سالم که در آن قند و آب های شیرین محدود باشد مانع از پوسیدگی دندان های خود شوید. او همچنین بیان کرد: بعضی از افراد اینگونه فکر می‌کنند که دوبار مسواک زدن در روز کار اشتباه و بیهوده‌ای است یا به اصطلاح لوس بازی می‌باشد اما باید بدانید که دوبار مسواک زدن در روز یک ضرورت است و باعث تاخیر در پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

افتخاری در پایان گفت: باید به این نکته تاکید کنیم که پیشگیری از بوسیدگی دندان خیلی آسان‌تر و کم هزینه‌تر از درمان آن می‌باشد.