هسته ی بعضی میوه ها دارای اسید هیدروسیانیک است که باعث بروز مسمومیت شدید می شود. میوه ها منابع غنی و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر ها هستند و قسمت مهم رژیم غدایی انسان را شامل میوهاست. میوه ها قسمت بندی مختلفی دارد که میوه های هسته دار یا به اصطلاح سنگی یکی از بخش های آن است.

فهرست دسترسی سریع

این میوه ها شامل: گیلاس ، زرد آلو، هلو، شلیل، آلو، آلو خشک، خرما و برخی مغز ها از جمله بادام هم جز میوه های هسته دار محسوب می شود.

 

خیلی از افراد عادت به خوردن هسته یا دانه ی میوه ها دارند اما از این غافل هستند که خوردن آنها موجب ضرر برای سلامتی انسان می شود. میوه ها سرشار از مواد مغذی و مفید برای بدن می باشد.که مصرف روزانه میوه برای سلامتی ضرروی است.

کودکان بعد از خوردن میوه هایی مثل زردآلو علاقه ای به شکستن و خوردن مغز آن دارند، اما هسته زرد آلو دارای خاصیت اسیدی است و 190 گرم از دانه هسته زرد آلو می تواند باعث پایان یافتن زندگی شود.

برخی افراد معتقدند که دانه سیب دارای خاصیت درمانی می باشد و عده ای مخالف این نظر هستند و می گویند دانه سیب دارای سیانور می باشد.

چند مورد از هسته های سمی

هسته زرد آلو : زرد آلو منبع عالی بتاکاروتن است که در بدن انسان تبدیل به ویتامین Aمی شود. هسته ی زرد آلو دارای ماده ی سمی آمیگدالین است این ماده در مقادیر زیاد سمی می باشد.

هسته آلو: آلو یکی از میوه های دارای ویتامین AوC است، اما هسته آن حاوی سم می باشد.

هسته گیلاس:گیلاس حاوی آنتی اکسیدان می باشد اما دانه این میوه دارای سیانید است.

از سیانید در جنگ جهانی دوم آلمانی ها برای کشتن نازی ها استفاده می کردند.

پنج هسته میوه مرگ آور

پنج هسته میوه مرگ آور

هسته هلو: هلو از نظر چربی اشباع، کلسترول و سدیم بسیار محدود می باشد و سرشار از فیبر و ویتامین های ضروری برای بدن است. میوه هلو بسیار مفید است اما دارای هسته ای است که مواد شیمیایی سمی در خود دارد.
دانه هلو بسیار تلخ است و همین باعث می شود که دانه اش را مصرف نکنید.

دانه سیب: سیب میوه عالی برای سلامتی بدن شناخته شده است، خوردن یک عدد سیب در روز باعث جلوگیری از بیماری های زیادی می شود.

سیب در ابتلا به گرفتگی عروقی و بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

مصرف یک عدد سیب کامل همراه با تمام ضمایم مانند دانه ها مشکلی را به وجود نمی آورد؛ اما مقداری ماده سمی سیانید وارد بدن می کند و بار تحمیل شده به کبد و کلیه ها را، برای پاکسازی آن افزایش می دهد.

دانه گلابی و تاجریزی و بادام تلخ نیز از جمله دانه هایی هست که مصرف آنها برای سلامتی مضر می باشد.

تاجریزی نوعی گیاه است. مشابه زغال اخته با میوه های قرمز رنگ که از آن به عنوان دمنوش برای لاغری استفاده می شود.

در آخر شاید یکی از علت های اصلی وجود مواد سمی چون سیانید در دانه های میوه ها، جلوگیری از مصرف آن توسط انسان ها و حیوان باشد. تا بدین وسیله این دانه ها محفوظ بمانند و نسل گونه های گیاهی تداوم پیدا کند و از تولیدمثل بازنمانند.