حمید جبلی یکی از هنرمندان شناخته شده از سالها پیش تا به امروز است که در عرصه های بازیگری، فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی، صداپیشگی و عروسک‌گردانی فعالیت داشته است. وی متولد ۱۰ مهر ۱۳۳۷ در تهران است و از سال ۱۳۵۸ فعالیتش را در تئاتر و تلویزیون آغاز کرده و پس از آن در حرفه ی گویندگی و عروسک‌گردانی نیز مشغول شد.

آغاز فعالیت وی از سال ۱۳۵۱ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و در سال ۱۳۵۷ نیز مشغول فعالیت در تئاتر شد. وی فعالیتش در تلویزیون ایران را با بازی در مجموعه تلویزیونی محله برو و بیا در اوایل دهه شصت آغاز کرد و همچنین می توان گفت اوج شهرت جبلی در دهه ۷۰ حاصل شد که مرتبط با داستان‌ های کلاه قرمزی بود.

او در سالهای اخیر مشغول تدریس در پردیس هنر های زیبای دانشگاه تهران در رشته نمایش عروسکی شده است.

بازگشت حمید جبلی به تئاتر

بازگشت حمید جبلی

این هنرمند به نام، با نمایشنامه جدیدش «سوسمار» پس از گذشتن دو دهه دوری از صحنه و نمایش به تئاتر می‌آید. این نمایشنامه جدیدترین نوشته ی حمید جبلی است که به کارگردانی رحمت امینی به زودی اجرا خواهد شد.

اگر بخواهیم به آخرین حضور وی در عرصه هنرهای نمایشی اشاره کنیم، می توانیم به سال ۱۳۷۸ برگردیم که وی در آن سال به‌ عنوان نویسنده و بازیگر نمایش «دوستان با محبت» با کارگردانی زنده‌ یاد رضا ژیان در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت. و اینک او بعد از گذشت دو دهه دوری از تئاتر و صحنه نمایش به‌ عنوان نویسنده و مشاور هنری «سوسمار» با رحمت امینی همراه و هم قدم خواهد بود.