برخی والدین از اینکه کودکشان آنها را به اسم کوچک صدا بزند خوششان می آید و به آنها چنین قدرت و اجازه ای میدهند که علاوه بر خطاب کردن پدر و مادر با اسم، کودکانشان از آنها ایراد بگیرد و مورد تمسخر قرار دهد. اما آیا این روش تربیت صحیح کودک است؟ والدین در برخورد با این موارد چه رفتاری باید نشان دهند؟

روش تربیت صحیح کودک چیست؟

روش تربیت صحیح کودک چیست؟

در مواردی کودکان تلاش می کنند تا با امتحان کردن عکس العمل والدین خود نسبت به چیزی که می‌دانند رفتاری نادرست است، ببینند چه چیزی می‌تواند آن ها را عصبانی کند. بچه ها سعی بر درک ماهیت قدرت و کنترل خود در ارتباطات هستند. و در این زمان است که والدین با انتخاب شیوه ای درست و به جا سعی بر تربیت و فرهنگ سازی کودک ونوجوان خود نمایند.

چرا برخی کودکان والدین خود را به اسم صدا میزنند؟

این که بچه ها پدر و مادر خود را با اسم کوچک صدا می کنند، خیلی اشتباه است و صدمات طولانی مدتی را به دنبال دارد. فرزند با هر بار صدا کردنِ «مادر، مامان، پدر، بابا» در درونش احساس داشتن پدر و مادر را تجربه می کند و همین طور با هر بار صدا کردن به والدین متذکر می شود که نقش پر اهمیت مادر و پدر بودن را دارند.

هنگامی که فرزندان طبق نام خانوادگی جزو یک گروه هستند، اغلب این تعلق به معنای موضوع با اهمیتی درباره خانواده آن ها محسوب می شود. امکان دارد پدر و مادر والدینی سنتی یا والدینی با ذهن باز باشند که در شیوه عکس العمل های فرزند نسبت به والدین بعضی اوقات اثر می گذارد.

امکان دارد فرزند بداخلاق و بد رفتار باشد و به اسم صدا زدن والد صورتی از نشان اعتراض باشد.

بعضی از نوجوانان امکان دارد در واکنش به طلاق یا دیگر کاردانان استرس زای خانواده که قبلاً نیروهای عدم تعادل بوده اند، فشار وارد کنند تا تعادل خانواده را از بین ببرند و از این روش مقداری تنش روانی خود را کمتر کنند. بعضی اوقات هم فقط موردی است و پدر و مادر بعضی وقتها والد را با نام کوچک صدا می زند. علل بیشتر به شرح زیر می باشد.

کارشناسان می گویند علت دیگر می تواند این باشد که مادران و پدران بیش از اندازه ضعیف هستند یا بعضی اوقات استفاده از نام کوچک امکان دارد برای والدین و بچه بیشتر به علت حس دوستی باشد؛ سبک رابطه ای که می تواند سریع پیچیده شود.

این در حالی است که والدین باید ضمن رفتار امن و دوستانه، محکم‌ و با قدرت باشند. چون کودکان به بزرگسالی تبدیل می‌شوند و احتیاج دارند محکم بودت و جدیت را یاد بگیرند. اصرار به نامیدن والدین با صدا زدن مامان و بابا به حفظ مرزها و سلسله مراتب موجود کمک می کند.

منبع: بیتوته