تصور اینکه انگل در بدن ما وجود دارد چیز ترسناکی است اما بسیاری از افراد در بدن خود دارای انگل می‌باشند که از وجود آن بی‌خبر هستن.د ما در ادامه این مطلب ۱۰ نشانه وجود انگل در بدن را به شما خواهیم گفت.

انگل کجاست و چیست؟?

انگل‌ها میکرورگانیسیم‌های هستند که در بدن موجودات دیگر زندگی کرده که هر فرد ممکن است در بدن خود انگل داشته باشد و از وجود آن بی‌خبر باشد.

?این موضوع بسیار رایج‌تر از چیزی هست که به آن فکر می‌کنید.
?اسامی انگل‌های رایجی که می‌توانند به بدن هجوم آورند عبارتند: از کرمک، کرم قلاب‌دار، لامبیا، کرم نواری و تریشینلا
?با توجه به اینکه انگل‌ها در اندازه و اشکال مختلفی هستند می‌توانند علائم و نشانه‌های گسترده‌ای را در بدن ایجاد کند.

در ادامه 10 نشانه وجود انگل در بدن توضیح داده شده است.

نشانه وجود انگل در بدن

نشانه وجود انگل در بدن

1- مسائل مربوط به دستگاه گوارشی

انگلی که در روده وجود دارد می‌تواند سبب التهاب روده شود و یا پوشش روده را از بین ببرد که باعث ایجاد اسهال مزمن در فرد می‌گردد. ضایعات سمی که از این انگل تولید می‌شود می‌تواند سبب یبوست مزمن، تولید گاز نفخف حالت تهوع و احساس سوزش در معده گردد.
اگر در طول روز غذاهای فیبدار و قلیایی مصرف می‌کنید اما هنوز دچار اسهال یا دیگر مشکلات گوارش هستید احتمالاً در بدن شما انگل وجود دارد.

2-درد شکم

از دیگر مشکلات وجود انگل شکم درد می‌باشد.
انگل‌ها در بالای روده کوچک زندگی می‌کنند که باعث التهاب و سوزش این قسمت شده، این امر منجر به نفخ و درد شکم می‌گردد. همچنین انگل‌ها مانع از خروج ضایعات از بدن می‌شوند که باعث ایجاد درد در ناحیه فوقانی شکم می‌شود.

3-خارش مقعد

خارش مقعد می‌تواند نشان از عفونت انگلی باشد. افرادی که کرمک دارند از خارش مقعد رنج می‌برند که اغلب در شب‌ها زمانی که کرمک ماده تخم گذاری می‌کند خارش صورت می‌گیرد. اگر بیش از دو هفته و بدون هیچ دلیلی شب‌ها در اطراف مقعد خود دارای خارش بودید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

4-خستگی و ضعف

خستگی می‌تواند نشان از وجود انگل در بدن فرد باشد.
خستگی ممکن است در اثر مصرف مواد مغذی و حیاتی بدن توسط انگل به وجود آید از سوی دیگر از بین بردن ضایعاتی که توسط انگل‌ها تولید می‌شود نیازمند فعالیت بیشتر اندام‌های بدن است که منجر به خستگی، کمبود انرژی و بی‌حالی در بدن می‌گردد.

5-تغییر اشتها و کاهش وزن

اگر به طور ناگهانی اشتهای شما تغییر پیدا کرد به طوری که باعث افزایش شدید اشتها در شما شد می‌تواند نشان از انگل باشد. به طور کلی افزایش اشتها همراه با کاهش وزن به دلیل حمله کرم یا کرمک‌ها به بدن می‌باشد. در چنین مواقعی انگل‌ها مقدار زیادی از مواد غذایی بدن را مصرف کرده و در نتیجه فرد بیش از اندازه گرسنه می‌شود.

6-خستگی ذهنی

هجوم انگل‌ها در بدن می‌تواند باعث تغییرات اخلاق، افسردگی، استرس و همچنین توهم بصری شود. اما اغلب بروز این علائم همراه با مشکلات گوارشی است.
چون روده هم نورون و هم انتقال دهنده‌های عصبی دارد باعث حفظ سیستم عصبی روده می‌گردد. ضایعات که توسط انگل‌ها تولید می‌شود در روده به سلول‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی آسیب می‌رساند و باعث بروز تغییرات اخلاق و افسردگی می‌شود.

7-ساییدن دندان‌ها روی هم

اگر دندان‌های خود را در هنگام خواب بر روی هم فشار می‌دهید ممکن است نشان از وجود انگل در بدن شما باشد. در چنین مواقعی به خاطر استرس و اضطرابی که از مواد زائد و توسط انگل‌ها تولید شده دندان‌های خود را به روی هم می‌فشارید.

8-کمبود آهن در بدن

هجوم کرم‌های گرد روده و یا کرمک به بدن باعث کاهش آهن و کم خونی در فرد می‌شود. انگل‌ها در بدن ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید مانند آهن را می‌خورند و باعث کمبود آهن در فرد می‌شوند.

9-مشکلات پوستی

انگل روده باعث بروز التهاب در روده می‌شود و مشکلات پوستی مانند اگزما، دانه‌های قرمز رنگ، کهیر و حساسیت پوستی را به دنبال خواهد داشت. مواد زائدی که توسط انگل‌ها تولید می‌شود ائوزینوفیل خون را بالا می‌برد و باعث ایجاد زخم و تورم پوستی می‌گردد.

10-درد عضلات و مفاصل

برخی از انگل‌های خاص می‌توانند به بافت‌های نرم و عضلات حمله کنند و باعث ایجاد التهاب و درد گردند. در اکثر مواقع این مشکل را با آرتروز اشتباه می‌گیرند.
اگر کاهش درد ناگهانی عضلات، مفاصل و یا دیگر بخش‌های بدن امکان‌پذیر نبود و این درد روز به روز افزایش پیدا می‌کرد از شما می‌خواهیم که حتماً به پزشک مراجعه کنید تا علت بررسی شود.