از جمله خواب‌هایی که بسیار دیده می‌شود آفتاب یا خورشید می‌باشد.اگر فردی در رویای خود خواب خورشید یا آفتاب را ببیند نشان می‌دهد که معجزه‌ای بزرگ در حال انجام است و یا ممکن است تحولاتی بزرگ و مثبت در زندگی فرد نمایان شود.

خورشید بزرگترین ستاره منظومه شمسی می‌باشد که در مرکز آن قرار گرفته است. تمامی ستاره و سیاراتی که در این منظومه قرار دارند به دور خورشید به صورت دوار در حال حرکت هستند.

با توجه به اینکه خورشید دارای عظمت و انرژی بی‌انتهایی برای گرم کردن زمین دارد بسیار مورد ارزش و محبوبیت در میان مردم قرار گرفته است.

نور آفتاب نشانی از هوشیار بودن، گرما، احساسات مثبت جسم و ذهن انسان است که آرامش و سلامتی را دارد. در معرض آفتاب قرار گرفتن هم می‌تواند بیانگر دریافت انرژی‌های درونی فرد و شادی که از آن به دست می‌آید باشد.

ما در این مطلب، تعبیر خواب آفتاب یا خورشید را در شرایط و موقعیت‌های گوناگون به اشتراک گذاشته‌ایم پس اگر می‌خواهید تعبیر خواب خود را بدانید با ما همراه شوید.

تعبیر خواب خورشید و آفتاب

حضرت دانيال عليه‌السلام گويد: خورشید در خواب، پادشاه است، يا خليفه‌ى بزرگوار. اگر بيند كه آفتاب را از آسمان فراگرفت، يا وى را به ملك خويش گرفت، دليل كه پادشاهى و بزرگى يابد، يا دوست و مقرب پادشاه گردد.
محمد بن سيرين گويد:

خورشید در خواب، پادشاه بزرگوار بود و ماه، وزير او و زهره زن پادشاه و عطارد، دبير پادشاه و مريخ، پهلوان پادشاه و ستارگان ديگر لشگر او بود.

دیدن اینکه خورشید می‌لرزد نشانه این است که پادشاه دچار ضرر و زیان می‌شود.

جابر مغربى گويد:

آفتاب در خواب، پدر بود و ماه در خواب مادر بود و ستارگان ديگر لشگر پادشاه بود. هر زيادت و نقصان كه در آفتاب و ماه بيند، دليل بر پدر و مادر و برادران بود. اگر بيند كه آفتاب روشن و پاكيزه برآمد و در خانه وى تاخت، دليل كند كه از خويشان خود زن خواهد.

اگر ببینی در اسطرلاب به خورشید نگاه می‌کنی نشانگر این است که از پادشاهان و بزرگان به تو خیر و منفعت خواهد رسید.

مطیعی تهرانی گوید: در مورد آفتاب معبران اختلاف عقیده نه کلی بلکه سطحی دارند به این صورت که برخی آفتاب را در عالم خواب پادشاه می‌دانند و دسته‌ای دیگر پدر و مادر می‌شناسند. عقیده فروید نیز تقریبا همین است که نوشته شاه در خواب به صورت آفتاب تجسم می‌یابد و با استدلالی که می‌کند هم می‌تواند پدر مادر باشد و هم پادشاه و قدرت برتر.
اسماعیل بن اشعث گوید:

اگر کسی ببیند که بر روی فلک نشسته است و به آفتاب نگاه می‌کند و سپس از آن رو بر می‌گرداند به این معناست که در ابتدا کافر بوده است و سپس مسلمان می‌شود اما دوباره کافر می‌شود.

اگر در خواب ببینی که خورشید با تو حرف می‌زند به رسیدن به جاه و مقام از طرف پادشاه تعبیر می‌شود.

اگر در خواب ببینی خورشید می‌لرزد به این معناست که پادشاه آن سرزمین از جایی که فکرش را نمی‌کند دچار غم و رنج می‌شود.

یوسف نبی (ع) گويد:

دیدن خورشید و ماه و ستاره در خواب به این معناست که از سمت خویشان به او حرمت می‌رسد و یا خداوند به او فرزندی عطا می‌کند که از او خیر ببیند.

اگر در خواب خورشید را به تنهایی ببیند نشانگر این است که از پادشاه به او نفع می‌رسد.

آنلی بیتون گويد: اگر خورشید را از لابلای ابرها به خواب ببینید، نشانه آن است که مشکلات و سختی‌ها کم‌رنگ می‌شوند و خوشبختی و سعادت آغوش خود را به روی شما خواهد گشود .

لوک اویتنهاو گويد:

دیدن خورشید منور به نیک‌بختی در برنامه‌هایی که برای خود ریخته‌اید و افزون کردن مال و منال تعبیر می‌شود.

دیدن کسوف در خواب به سستی زودگذر تعبیر می‌شود.

كرمانى گويد:

اگر بيند كه در ميان آفتاب، نقطه‌ى سياهى بود، دليل كند كه پادشاه از جهت ملك دل مشغول بود. اگر بيند كه آفتاب و زمين هيچ نور نداشت، دليل بود كه پادشاه آن ديار معزول گردد و از مملكت بى‌بهره ماند.

اگر در خواب ببینی که خورشید به سوراخی رفت و ناپدید شد به این معناست که پادشاه از دنیا می‌رود و مردم دچار غم و اندوه می‌شوند.

حضرت صادق عليه‌السلام فرمايد: تأويل ديدن آفتاب بر هشت وجه بود. اول: خليفه. دوم: سلطان بزرگ. سوم: رئيس. چارم: عاملى بر زاد. پنجم: عدل پادشاه. ششم: منفعت رعيت. هفتم: مرد را زن و زن را شوى. هشتم: كار روشن و نيكو. و هم او گويد: اگر بيند كه آفتاب را سجده كردى، دليل كه سلطان او را بنوازد و مقرب خود گرداند و كار وى بالا گيرد و عدل و انصاف و امير آن ديار پديد آيد. و شعاع آفتاب به خواب ديدن، ضد آن بود كه گفتم.
در نفایس الفنون نیز آفتاب شاه و بزرگ نوشته شده و ذکر گردیده که تابش آفتاب بر خانه ها در واقع مهر و قهر شاه است که شامل عموم مردم می شود. برخی از معبران نوشته اند آفتابی که بر دیوار و حیاط خانه شما تابیده است می تواند یک زن برجسته باشد که سر راه شما قرار می گیرد و اگر جوان هستید گویای یک عشق و ازدواج درخشان و پر شکوه است. اگر ببینید که ابری چهره آفتاب را تاریک کرده غمی پیدا می شود که شما را می آزارد.
یونگ گويد:

دیدن خورشید در خواب نمادی از صلح و آرامش درونی، حسن نیت و بینش و روشنگری است. خورشید همچنین بیانگر انرژی و قدرتی از سمت خداست. به طور کلی دیدن خورشید در خواب نشانه مثبتی است به خصوص اگر درخشنده باشد.

اگر در خواب تابش خورشید بسیار خیره کننده باشد نشانگر مسئله‌ای سخت و جدی در زندگی شماست زیرا خورشید در کل تعبیرش نیکو است اما اگر اختلالی در ظاهر آن به وجود آید به هرج و مرج در زندگی واقعی تعبیر می‌شود.

تعبیر خواب منفجر شدن خورشید

یونگ گويد: اگر در خواب ببینید که خورشید منفجر شده است نشانگر پایانی ویرانگر در مورد یک واقعیت و یا رابطه است به گونه‌ای که شما احساس می‌کنید بخشی از زندگی خود را از دست داده اید.

تعبیر خواب پرستیدن خورشید

كرمانى گويد: اگر در خواب ببینی خورشید را می‌پرستی به این معناست که از نزدیکان پادشاه خواهی شد.

حضرت صادق عليه‌السلام فرمايد: اگر در خواب به خورشید سجده کردی به معنای این است که پادشاه تو را مورد لطف خویش قرار می‌دهد و تو را به خود نزدیک می‌کند، اما اگر بر نور و شعاع آفتاب سجده کنی تعبیرش خلاف این است.

دیدن خود فرد به صورت خورشید

نفایس الفنون می‌گوید: اگر بیننده خواب ببیند که خورشید را گرفته و به مالکیت خویش در آورده به جاه و مقام بالا می‌رسد و از این بهتر وقتی است که ببیند خودش به خورشید مبدل گردیده و نور افشانی می‌کند.
دانیال نبی می‌گوید:
  •  اگر در خواب ببینی که به خورشید تبدیل شده‌ای به اندازه همان آفتاب که به آن تبدیل شده‌ای پادشاه خواهی شد اما اگر از آن اهل نباشی به اندازه خودت به قدرت و منزلت خواهی رسید.
  • اگر در محل خورشید قرار داشته باشی به معنای پادشاه شدن توست.

جنگیدن با خورشید در خواب

نفایس الفنون: چنان چه ببیند بین او و آفتاب جنگی در گرفته با یک قدرت برتر رو در رو قرار می گیرد و کارش به مبارزه و جدال می رسد. اگر ببیند که خورشید کم رنگ بود و جای خودش قرار نداشت قدرت برتر به او محتاج می شود.
دانیال نبی: اگر بيند كه با آفتاب به جنگ بود، دليل است كه پادشاه با او جنگ و خصومت نمايد.
ابراهیم کرمانی: اگر بيند كه دو آفتاب را با هم جنگ و خصومت بود، دليل كه دو پادشاه را با هم جنگ و خصومت افتد.

تعبیر خواب گرفتن خورشید

حضرت دانيال عليه‌السلام گويد:

اگر در خواب ببینی که خورشید را از آسمان گرفته‌ای و یا صاحب آن شده‌ای به این معناست که مقام و بزرگی به دست خواهی آورد و یا از نزدیکان و دوستان پادشاه خواهی شد.

اگر ببینی خورشید را از جایی غیر از آسمان به دست آورده‌ای که نور و روشنایی ندارد و تیره و تار نیز نمی‌باشد به این معناست که از غم و اندوه رهایی می‌یابی.

جابر مغربى گويد:

اگر ببینی آفتاب و ماه و ستاره ها همه در یک جا جمع شده‌اند و تو نیز همه آن‌ها و نورشان را گرفته‌ای نشانگر این است که پادشاه کل جهان خواهی شد و همه مطیع تو خواهند شد.

اگر آفتاب و ماه و ستاره‌ها را گرفته‌ای و همه تیره و سیاه هستند به این معنی است که هلاک و نابود خواهی شد.

اگر در خواب ببینی که طناب و یا رشته‌ای را که از خورشید آویزان شده است را گرفته‌ای به این معناست که از پادشاه به تو قدرت و منزلت می‌رسد و اگر آن طناب پاره شود یعنی احترام و منزلت تو از بین می‌رود.

تعبیر خواب طلوع و غروب خورشید

تعبیر گری گويد: طلوع خورشید به برآورده شدن حاجت و خواسته تعبیر می‌شود و غروب خورشید خلاف آن تعبیر می‌شود.

جابر مغربى گويد: اگر ببینی آفتاب صاف و روشنی طلوع کرده و بر خانه تو تابیده است به معنی ازدواج تو با زنی از بستگانت خواهد بود.

آنلی بیتون گويد:

دیدن طلوع درخشان خورشید در خواب ، نشانه آن است که آینده وعده‌ روزهایی شعف انگیز را خواهد داد.

دیدن خورشید به هنگام ظهر ، نشانه آن است که به آرزوهای خود و همچنین به سعادتی نامحدود دست خواهید یافت.

دیدن غروب خورشید در خواب، نشانه آن است که لذت بردن از ثروت و شادمانی به نقطه اوج خود خواهد رسید. دیدن غروب خورشید، هشداری است تا بیشتر مراقب منافع خود باشید.

لوک اویتنهاو گويد: طلوع آفتاب : زندگی آرام.

تعبیر خواب آفتاب گرفتن

یونگ گويد:

اگر در خواب ببینید که آفتاب گرفته و برنزه شدید نشانه غرایز اولیه و احساسات طبیعی شماست. این خواب نشانه سخت کوشی نیز هست.

اگر ببینید که کس دیگری آفتاب می‌گیرد و برنزه است یعنی شما جنبه‌ای از آن فرد را در خودتان نمی‌شناسید و تأیید نمی‌کنید.