? بیماری فشار خون ازجمله بیماری هایی است که امروزه بیشتر افراد جامعه درگیر این بیماری هستند یک بیماری به ظاهر ساده ولی بسیار خطرناک.

?‍? فشار خون در رگ ها وجود دارد . قلب با استفاده از این فشار سبب جریان خون در رگ ها می شود و خون را به سایر اندام ها و بافت های بدن می رساند. زمانی که بیماری فشار خون ایجاد می شود به دلایل مختلفی فشاری که قلب به وسیله آن باعث جریان خون می شود از حالت طبیعی خود خارج می شود که ممکن است این فشار کم یا زیاد باشد .

این بیماری امکان دارد مدتی حتی سالها بدون علامت باشد وهیچ علائم مشخصی از خودش نشان ندهد .پس باید همیشه دقت بیشتری نسبت به این بیماری داشته باشیم .چون خیلی راحت میتوانیم با استفاده از فشارسنج این بیماری را کنترل کنیم و از خطرات احتمالی این بیماری در امان باشیم.

عواملی که باعث افزایش فشار خون می شود

1. مصرف دخانیات و کشیدن سیگار در افزایش فشار خون شما نقش بسیار زیادی خواهد داشت.
2. مصرف الکل شانس ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد
3. وزن بالا و اضافه وزن یکی از فاکتور‌های مهم در ابتلا به فشار خون بالا است. شانس ابتلای افراد چاق به فشار خون بالا به مراتب کمتر از افراد با اندام لاغر و ورزیده است. برای درمان فشار خون بالا بهتر است وزن خود را در حالت ایده‌آل نگه دارید و روزانه ورزش منظم داشته باشید. البته افراد لاغر هم به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند و این بیماری تنها مخصوص افراد چاق نیست.
4. نداشتن فعالیت‌های فیزیکی و ورزش
5. رژیم غذایی چرب و پر نمک، نمک سم سفید است. مصرف بی‌رویه نمک و غذا‌های چرب یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به فشار خون بالا است.
6. ? استرس نقش زیادی در بالا رفتن فشار خون دارد.
7. سن یکی از عوامل تعیین‌کننده فشار خون بالا است. هر چه سن بالاتر برود، احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیشتر خواهد بود.
8. عوامل ژنتیکی و سابقه فشار خون بالا در خانواده نیز از جمله مهمترین دلایل ابتلا به فشار خون بالا است.
بیماری که نفس کشیدن را سخت می کند

بیماری که نفس کشیدن را سخت می کند

عوارض و علایم فشارخون بالا

فشار خون بالا چون بر روی دیواره رگ‌ها اثر می‌گذارد به طور کلی موجب نارسایی قلبی، حمله‌های قلبی، سکته قلبی و سکته‌های مغزی و نارسایی کلیه و مشکلات در اندام‌های دیگر می‌شود. همچنین نارسایی قلبی می‌تواند سبب مشکل در تنفس و عدم توانایی در انجام کارهای روزمره شود و شرایط زندگی را برای فرد دشوار سازد
در بیشتر مواقع فشار خون بالا هیچ علائمی ندارد و فرد مبتلا به فشار خون بالا هیچ علائمی ندارد و این موضوع کمی خطرناک است. در حقیقت بیش از 30 درصد افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، اصلاً از بیماری خود با خبر نیستند. تنها روشی که می‌توانید از سطح فشار خون خود آگاه شوید، اندازه‌گیری مرتب و روزانه فشار خون است. اگر فشار خون شما به دلایل مختلف به‌صورت ناگهانی بالا برود، معمولاً علائم زیر برای شما رخ خواهد داد.
1. سردرد شدید یکی از علائم شایع و بارز فشار خون بالا است.
2. داشتن سرگیجه و عدم تعادل
3. به‌وجود آمدن مشکل بینایی
4. وجود درد در قفسه سینه
5. نفس کشیدن در صورت بالا بودن فشار خون سخت خواهد شد.
6. ضربان قلب نامنظم یکی دیگر از علائم فشار خون بالا است.
7. در برخی از مواقع هنگام بالا بودن فشار خون در ادرار بیمار خون مشاهده خواهد شد.

درمان فشار خون

برای درمان بیماری فشار خون باید به پزشک متخصص مراجعه کنید جون درمان این بیماری در هر فرد متفاوت است که ممکن‌ است‌  شامل‌ کم ‌کردن‌ وزن‌ ، ترک‌ دخانیات‌ ،کنترل فشار خون‌ ‌ بصورت روزانه‌، استفاده‌ از داروهای‌ ضد فشار خون‌ تحت نظر پزشک، کاستن از استرس، برنامه‌ ورزش‌ مناسب‌ و تغییر شیوه‌ زندگی‌ برای‌ کاهش‌ استرس باشد.

راه های پیشگیری از فشار خون

۱- کنترل وزن ، کم کردن حتی یک کیلوگرم از وزن برای کنترل فشار خون مفید است

۲- انجام ورزش مرتب، ۳۰ دقیقه ورزش در هر روز بهترین راه مبارزه با پرفشاری خون است

۳- کم کردن مصرف نمک و غذاهای پرچرب

۴- داشتن رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات ، لبنیات کم‌چرب و غذاهای حاوی پتاسیم نظیر دانه‌های سبوس‌دار و خشکبار استفاده کنید.

۵- عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی

۶- اندازه گیری فشار خون حداقل هر شش ماه یک بار

۷- زنان باردار باید مرتب برای معاینه پیش از زایمان به پایگاه های بهداشتی درمان و خانه بهداشت مراجعه کنند تا کارشناسان بهداشت بتواند به پرفشاری احتمالی خون پی ببرد و به ‌موقع کنترل کنند.

۸- در خانم هایی که قرصهای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند باید فشار خون خود را مرتب کنترل نمایند

۹- پرهیز از مصرف سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم و همچنین پرهیز از سبزی‌های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور.

۱۰- مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه ، چای ، نوشابه‌های کولا و شکلات، سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

۱۱- اجتناب از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه ی حرارت‌های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می ‌شوند، و عدم استفاده ی چند باره از روغن‌های آشپزی .

۱۲- استفاده از گوشت سفید به جای گوشت‌های قرمز.

۱۳- کنترل استرس ، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌ کند، استرس و عصبانیت است.

۱۴- استراحت به میزان کافی هر روز زیرا کار کردن بی ‌وقفه بیشترین فشار را بر سلامتی فرد وارد خواهد کرد