چای بعد از غذا چه عوارضی دارد و باعث اختلال در چه چیزی میشود؟ پاسخ چنین سوالاتی را در این پست از استار بورس میخواهیم بدهیم. برخی افراد اعتقاد دارند خوردن چای بعد از غذا باعث کاهش وزن شده و به لاغری و هم به هضم غذا کمک میکند قطعا اینطور نیست بلکه چای مانع از جذب مواد مغذی به بدن میشود و اختلال در سیستم گوارشی به وجود می آورد.

به طور کلی خوردن چای بلافاصله بعد از غذا هضم آن را دشوار کرده و اگر غذای شما پروتئین یا ویتامین داشته باشد اسید چای جذب آن ها به بدن را سخت میکند و در جذب آهن در بدن نیز اختلال ایجاد میکند. نفخ معده از دیگر عوارض خوردن چای بعد از غذا ست. در ادامه این مطلب علت تاثیرات منفی چای قبل و بعد از غذا را برای شما گردآوری کرده ایم.

تاثیرات چای بعد از غذا بر بدن/بعد از غذا چای بخوریم یا نخوریم؟

تاثیرات چای بعد از غذا بر بدن/بعد از غذا چای بخوریم یا نخوریم؟

قبل و بعد از غذا چای نخورید

نباید قبل و بعد از غذا این نوشیدنی رو مصرف کنین؛ برای این که بر بدن به بدترین شکل ممکن تاثیر خواهد داشت. این محصول حاوی ترکیب فنلی هست که میزانی از جذب آهن رو از بدن می‌گیره. وجود فنولیک و آهن در کنار هم منجر به تشکیل آهن پیچیده در معده می‌شه که مشکلات مختلفی رو برای این عضو به همراه داره.

علاوه بر این بلافاصله چای خوردن بعد از غذا دریافت کاتچین مورد نیاز در بدن رو با کمبود رو‌به‌رو می‌کنه. همچنین مصرف فوری اون بعد از ناهار یا شام ممکنه مشکل کمبود آهن رو به‌خصوص برای افراد درگیر با بیماری فقر آهن دوچندان کنه. این برگ‌های خشک تانن روند مصرف آهن بدن رو مختل می‌کنه؛ بنابراین باید حداقل فاصله زمانی بین این نوشیدنی و وعده غذایی رعایت بشه. علاوه بر این روی و کلسیم از دیگر ترکیباتی هستن که این ماده مانع از جذب کافی اون‌ها در بدن می‌شه.

در بعضی افراد تانن حتی باعث یبوست هم می‌شه. برای همین افرادی که از کمبود مواد معدنی یاد شده رنج می‌برن، باید فکر چای خوردن بعد از غذا رو از ذهنشون دور کنن. تشدید زخم معده، افزایش فشارخون و ایجاد نوسانات در ضربان قلب از معایبی دیگه‌ای هست که در صورت عدم رعایت این نکته در مصرف این نوشیدنی مواجهه با اون اجتناب ناپذیره.

چند ساعت بعد از غذا چای بخوریم؟

برای خوردن انواع چای بهتره حداقل 30 تا 45 دقیقه بعد از اتمام غذا اقدام کنین. بااین‌حال اگه می‌خواین شاهد فواید حداکثری انواع این نوشیدنی بر دستگاه گوارش باشین، بهترین زمان یک تا دو ساعت قبل یا بعد از وعده غذایی هست.

به طوری که اگه دو ساعت بعد از غذا اقدام به خوردن این نوشیدنی کنین، از بروز ناراحتی‌های معده جلوگیری خواهد شد. چون نوشیدن مواد کافئین‌دار با معده خالی به این عضو مهم آسیب می‌رسونه و محتوای بالای کاتچین بر کبد تاثیر منفی داره. علاوه بر این اگرچه این محصول به رفع خستگی عضلانی و روحی کمک می‌کنه اما باید به میزان متوسط مصرف بشه. بد نیست بدونین مصرف افزودنی‌هایی مثل زنجبیل، هل و دارچین به همراه این نوشیدنی هضم غذا رو راحت‌تر می‌کنه.

تانن موجود در چای چه عوارضی دارد؟

تانن در جذب بسیاری از مواد معدنی از جمله آهن، روی و کلسیم اختلال ایجاد می‌کند (جذب را کند می‌کند). در نتیجه، ممکن است کمبود این مواد معدنی وجود داشته باشد که منجر به عوارض بی‌شماری برای سلامتی شود. در برخی افراد، تانن نیز ممکن است باعث یبوست شود. بنابراین، افرادی که از کمبود این مواد معدنی رنج می‌برند، باید از نوشیدن چای بلافاصله بعد از وعده‌های غذایی خودداری کنند.

به همین دلیل است که خوردن چای بعد از گوشت قرمز توصیه نمی‌شود. در این شرایط بهترین کار، خوردن چای قبل از غذا است. بنابراین الان می‌دانیم که مصرف چای بلافاصله بعد از غذا باعث اختلال در جذب کدام ماده مغذی می شود.

بهترین زمان مصرف چای سیاه

خواه برای کاهش وزن، لذت ساده یا سلامت عمومی چای سیاه می نوشید، در زیر نکاتی را در مورد زمان نوشیدن چای سیاه به شما خواهیم داد.
زمان روز: در طول روز چای سیاه بنوشید، به خصوص اگر به کافئین حساس هستید. اگرچه حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه است، اما ممکن است به خواب شما آسیب برساند. تحقیقات نشان می دهد که خواب با کیفیت برای سلامت عمومی و دستیابی به تعادل وزن مهم است.
بعد از غذا: از آنجایی که چای سیاه یکی از بهترین انواع چای است که به هضم غذا کمک می کند، توصیه می کنیم 30 دقیقه بعد از صبحانه و ناهار یک فنجان چای سیاه بنوشید. این قطعا به شما در دستیابی به اهداف کاهش وزن نیز کمک می کند. در هنگام عصر، اگر می خواهید چای بنوشید، بهتر است از یک چای گیاهی بدون کافئین مانند چای گل داوودی استفاده کنید.
اگر می خواهید قبل از غذا چای سیاه بنوشید، مقداری شیر به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که چای روی معده کمتر خشک شود و از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کنید.
در فصول سرد: پاییز و زمستان فصل های خوبی برای نوشیدن چای سیاه هستند. برگ های به شدت فرآوری شده و اکسید شده چای سیاه را به نوشیدنی عالی برای گرم نگه داشتن شما در فصول سرد تبدیل می کند.