لواشک یکی از خوراکی های خوشمزه است که طرفداران بسیاری دارد. این خوراکی خوشمزه از میوه های مختلف درست می شود، به همین دلیل غنی از ویتامین ها، املاح معدنی و مواد مغذی است. از جمله ویتامین و مواد معدنی موجود در لواشک می توان به ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B، آهن، فسفر و کلسیم اشاره نمود. در واقع لواشک با داشتن این مواد مغذی به تقویت بدن کمک می کند و در سلامت و تندرستی بدن نقش موثری دارد. معمولا لواشک را از میوه هایی چون آلو، زردآلو، سیب، هلو و انار درست می کنند.

در این مقاله قصد داریم تا بهترین روش تهیه ی لواشک زردآلو را به شما آموزش دهیم. اگر به خوردن لواشک و پخت آن علاقمند هستید، با ما همراه شوید.

لواشک خانگی را فقط با این روش درست کنید

لواشک خانگی را فقط با این روش درست کنید

روش تهیه ی لواشک زرد آلو

مواد لازم:

زردآلو 2 کیلو
آب 2-3 لیوان
نمک به مقدار لازم

دستور پخت لواشک زرد آلو

برای تهیه ی لواشک زردآلو ابتدا چوب، برگ ها و خرابی های زردآلو را جدا کنید و بعد آن ها را تمیز بشویید. پس از اینکه آب اضافی آن ها خارج شد. می توانید زردآلوها را نصف کنید و هسته ی آن ها را جدا کنید و یا زردآلوها را به صورت کامل داخل قابلمه ای بریزید و روی آن آب بریزید تا حدی که تا نصفه ی زردآلوها آب باشد. سپس قابلمه را روی گاز قرار دهید. اجازه دهید زردآلوها خوب بپزند. لواشک زردآلو شیرین است، بنابراین مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید. می توانید هم نمک نزنید. زمانی که زردآلوها خوب له شدند و آبکی نبودند؛ اجازه دهید، سرد شوند. سبدی را در قابلمه قرار دهید و زردآلوها را داخل آن بریزید و با دست آن ها را فشار دهید تا گوشت های آن ها از صافی خارج شوند. داخل سینی های مخصوص، سلفون یا پلاستیک فریزر قرار دهید و مواد لواشک را روی آن ها بریزید و صاف کنید. سینی ها را داخل بالکن یا پشت بام و یا حیاط قرار دهید تا جریان هوا باعث خشک شدن آن ها شود. اگر در محیط منزل بگذارید، لواشک شما کپک می زند و خیلی دیر خشک می شود. زمانی که لواشک شما خشک شد، می توانید روی آن را پلاستیک بکشید و به اندازه های دلخواه برش بزنید و در ظرف درب داری در یخچال قرار دهید. البته می توانید لایه های آن را هم بر روی هم قرار دهید و بعد برش بزنید و در یخچال نگهداری کنید.

نکاتی برای تهیه ی لواشک زردآلو:

میوه ی زردآلو به دلیل اینکه گوشتی است، کمتر آب می اندازد. به همین علت نسبت به میوه های دیگر می توانید آب بیشتری بریزید. اما دقت کنید اگر خیلی آب بریزید لواشک شما رقیق می شود و زمان خشک شدن آن طول می کشد و پس از خشک شدن حجم آن خیلی کم می شود.

• لواشک زردآلو به دلیل اینکه خیلی شیرین است می توانید آن را با چند نوع میوه ی دیگر تهیه کنید.

• اگر در تهیه ی لواشک زرد آلو از میوه های ترش استفاده کنید، طعم ملس می گیرد و اگر از میوه های شیرین استفاده کنید. شما می توانید چند نوع طعم را با هم بچشید.

کدام میوه ها را می توان با لواشک زرد آلو ترکیب کرد؟

میوه های شیرین

هلو، شلیل، انبه، سیب، گیلاس، گلابی، آلو زرد

میوه های ترش

آلبالو، انواع آلو، گوجه سبز، غوره، زرشک تازه، شاه توت، تمشک

میوه های مورد نظر را با زردآلو داخل قابلمه بریزید و مراحل بالا را برای تهیه ی لواشک انجام دهید.