این نان خوشمزه و پرطرفدار در اصل سوغات قزوین، همدان و سمنان می باشد، اما امروز در تمام شهرهای ایران پخت و عرضه می شود. نان شیرمال به قدری خوش طعم و خوشمزه است که به کشورهای همسایه نیز راه پیدا کرده است و مردمان کشور هند، پاکستان و افغانستان نیز از آن در وعده های غذایی خود استفاده می کنند.

نان شیرمال در شکل های مختلف و با دستورهای متفاوت تهیه می شود، اما اکثر افراد آن را به شکل دایره ای و با موادی چون شیر، روغن و آرد گندم درست می کنند. به علت طعم فوق العاده و بافت نرم و لطیف نان شیرمال، از آن می توان برای تمام وعده های غذایی به خصوص صبحانه و عصرانه استفاده نمود و حتی این نان سنتی برای سحر و افطار ماه رمضان نیز بسیار مناسب می باشد.

روش تهیه ی نان شیرمال بدون فر

نان شیرمال روش تهیه ی آسانی دارد و تمام افراد، حتی کسانی که در منزل فر ندارد نیز می توانند به راحتی آن را در ماهیتابه درست کنند و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرند. اگر به دنبال یک نان خوش طعم برای صبحانه ی کودکتان هستید، حتما از این دستور برای تهیه ی نان شیرمال استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه نان شیرمال فوری در ماهیتابه

  • روغن ۱/۲ پیمانه
  • وانیل نوک قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ پودر ۳ قاشق مرباخوری
  • آرد ۱.۵ پیمانه
  • ماست ۱ پیمانه
  • شکر ۵ قاشق غذاخوری
  • زرده تخم‌مرغ و زعفران برای رومال به مقدار دلخواه
  • کنجد یا سیاه‌دانه برای روی نان

دستور پخت نان شیرمال بدون فر

مرحله اول

ابتدا همه مواد را بیرون بگذارید تا هم‌دمای محیط شود. سپس به کمک پیمانه یا یک لیوان دسته‌دار فرانسوی مواد را اندازه بگیرید. شعله‌پخش‌کن را از قبل ۱۰ دقیقه روی شعله متوسط قرار دهید و صبر کنید تا داغ شود. آرد را سه بار الک کنید تا سبک شود.

مرحله دوم

در ادامه ماست را به همراه شکر داخل کاسه بریزید و هم بزنید تا شکر داخل ماست حل شود. فرقی ندارد از ماست کم‌چرب یا پرچرب استفاده کنید. بعد از اینکه مواد حل شدند باید بیکینگ پودر را اضافه نمایید و ۵ دقیقه کنار بگذارید تا عمل بیاید و حباب‌هایی روی ماست و شکر ایجاد شود.

مرحله سوم

سپس وانیل را به همراه روغن اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست پخش شوند. حالا به مهم‌ترین بخش این نان می‌رسیم یعنی اضافه کردن آرد، در این نان باید آرد را کم‌کم اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر درست شود. خمیر این نان چسبناک است و باید دست‌های خود را کمی چرب و خمیر را جمع کنید و اصلا بیش از اندازه آرد نزنید.

مرحله چهارم

کف تابه را چرب کنید و یک کاغذ روغنی قرار دهید و خمیر را کف آن پهن کنید و روی خمیر را با زرده تخم‌مرغ و زعفران رومال کنید و به دلخواه کنجد بریزید و روی در تابه دم‌کنی قرار دهید و ۴۵ دقیقه زمان دهید تا نان بپزد. در انتها برای براق شدن روی نان می‌توانید عسل را با آب جوش رقیق کنید و روی نان‌ها بزنید.

نکات کلیدی در تهیه نان شیرمال فوری در ماهیتابه

خمیر این نان خیلی چسبناک است و باید با دست‌های چرب‌شده آن را به داخل تابه انتقال دهید. اصلا آرد اضافه نزنید وگرنه سفت می‌شود و خمیر پف نمی‌کند.
شعله باید متوسط باشد تا نان مغزپخت شود.
از آرد نانوایی نیز می‌توانید استفاده کنید.